Enklast är att följa asfalterade stigen och gå 200m ifrån vändplanen på baksidan av Angereds Arena. Gå mot Gunnaredsterrassen och nere i skogsdalen där stigen går över bäcken har du påslaget. Stigen går vidare upp mot Gunnaredsterrassen. Kraftigt forsande ljud hörs ifrån luckorna. Måste vara det mytomspunna Lärjeå-påslaget? Tycker bara det ligger lite för högt över vattenlinjen.
Enklast är att följa asfalterade stigen och gå 200m ifrån vändplanen på baksidan av Angereds Arena. Gå mot Gunnaredsterrassen och nere i skogsdalen där stigen går över bäcken har du påslaget. Stigen går vidare upp mot Gunnaredsterrassen. Kraftigt forsande ljud hörs ifrån luckorna. Måste vara det mytomspunna Lärjeå-påslaget? Tycker bara det ligger lite för högt över vattenlinjen.
Har själv kollat av området och aktivt letat efter en avrinningsplats från Lärjeån. Enligt en gammal plankarta (död länk) så var tanken att bygga en ungefär här och en till kanske halvvägs mot Bergum. Lyckades aldrig hittat någonting.
Vad du har hittat är borrhålet till spillvattentunneln och vattnet kommer ifrån Angereds centrum. Som du ser på kartan så ät platsen också märkt 3431S och vad bokstäverna S, L och G betyder i kartan är ju lätt att gissa.
Har hittat en helt annan sak också.
Har försökt att få ett grepp om Rya och tror mig för första gången fattat vad som finns i området. Då hittade jag ännu en tunnel där som jag inte sett omskriven. I brist på bättre namn så låt mig kalla den för en oljetunnel.
Vad du har hittat är borrhålet till spillvattentunneln och vattnet kommer ifrån Angereds centrum. Som du ser på kartan så ät platsen också märkt 3431S och vad bokstäverna S, L och G betyder i kartan är ju lätt att gissa.
Tackar. Har ändå svårt att förstå hur en överfylld å skulle tappas på vatten här då brunnslocken ligger 20-25 m över åns nuvarande yta. Skulle det kunna vara så att spillvatten ifrån Angereds centrum förs hit i markförlagt rör som mynnar ett par meter ner under luckorna, faller forsandes och skvalandes ca 20m, för att sedan i tunneln rinna norrut mot T-korset uppe vid Titteridammshöjden (och sedan västerut mot utsläppet under Angeredsbron)?
Att detta är den plats där avtappningen av ån var tänkt att ske men att damm och sluttning aldrig blev utgrävd?
Såg en ganska intressant lucka i golvet på källarplanet i den byggnad jag arbetar i, någon som har koll på vad det kan vara? Vågade inte snoka själv av rädsla för att det typ skulle finnas insekter eller annat nasty där under. Ser ut liksom värsta feta brunnslocket men lite mer "kantigt" typ. Rätt ner i golvet. Har man tunnlar ner i underjorden från byggnader eller är det bara något creepy avlopp? Sorry om jag inte är helt on-par med ue-terminologin just yet, blev bara så sjukt majsigt nyfiken. :P Tänkte på det ni skrev om avrinningstunnlar också, om det går att komma ner i dem via "vanliga" byggnaders avlopp och hur stora de är. Vore ju onekligen festligt om man kunde åla runt som värsta Batman mellan byggnaderna på natten liksom. Skansen kronan låter intressant exempelvis. Inte för att jag tänker göra något crazy olagligt eller så.
Såg en ganska intressant lucka i golvet på källarplanet i den byggnad jag arbetar i, någon som har koll på vad det kan vara? Vågade inte snoka själv av rädsla för att det typ skulle finnas insekter eller annat nasty där under. Ser ut liksom värsta feta brunnslocket men lite mer "kantigt" typ. Rätt ner i golvet. Har man tunnlar ner i underjorden från byggnader eller är det bara något creepy avlopp? Sorry om jag inte är helt on-par med ue-terminologin just yet, blev bara så sjukt majsigt nyfiken. :P Tänkte på det ni skrev om avrinningstunnlar också, om det går att komma ner i dem via "vanliga" byggnaders avlopp och hur stora de är. Vore ju onekligen festligt om man kunde åla runt som värsta Batman mellan byggnaderna på natten liksom. Skansen kronan låter intressant exempelvis. Inte för att jag tänker göra något crazy olagligt eller så.
Jo, finns såna där jag arbetar också. Försökte ta mig ned i ett sådant avlopp en gång, men fastnade med en utstickande del av kroppen... Har hört att det även ska finnas väldigt intressanta faciliteter i Haga-området, är det någon som vet mer? Har sökt länge efter bra faciliteter, men blir alltid lika besviken på de som är mer allmänt kända, söker något lite mer ovanligt och spännande där man kan vara mer för sig själv.
Inte helt sant. Den högra porten är ett påslag till spillvattentunneln som går sträckan Varbergsgatan (Mölndal) --> Skansen Kronan.
Den vänstra däremot, är som du säger en pumpstation!
Achtung Panzer: Finns hela programmet att se på Kanal 5 Play?
"Pumpstation" - låter spännande! Vill du utveckla?
Inte helt sant. Den högra porten är ett påslag till spillvattentunneln som går sträckan Varbergsgatan (Mölndal) --> Skansen Kronan.
Den vänstra däremot, är som du säger en pumpstation!
Achtung Panzer: Finns hela programmet att se på Kanal 5 Play?
Jo, finns såna där jag arbetar också. Försökte ta mig ned i ett sådant avlopp en gång, men fastnade med en utstickande del av kroppen... Har hört att det även ska finnas väldigt intressanta faciliteter i Haga-området, är det någon som vet mer? Har sökt länge efter bra faciliteter, men blir alltid lika besviken på de som är mer allmänt kända, söker något lite mer ovanligt och spännande där man kan vara mer för sig själv.
Hmm... Ingen aning. Arbetar inte där tyvärr, men avlopp i största allmänhet är helschysta. Det är megatråkigt att folk inte fattar vad som finns under gatan. Har själv aldrig vart nere då jag är asskraj för fladdermöss, men det är rätt sjukt vad kommunpamparna gömmer för oss. Kan tänka mig att de själva borde dra fördel av områdena en hel del...
Hmm... Ingen aning. Arbetar inte där tyvärr, men avlopp i största allmänhet är helschysta. Det är megatråkigt att folk inte fattar vad som finns under gatan. Har själv aldrig vart nere då jag är asskraj för fladdermöss, men det är rätt sjukt vad kommunpamparna gömmer för oss. Kan tänka mig att de själva borde dra fördel av områdena en hel del...
Ja, har hört historier om att det finns ett Göteborg till under jorden som man kan komma till genom avlopp och liknande hål i marken, fullt med spårvagnar, trafikljus, en till Älvsborgsbro och hela skiten. Synd bara att man själv är för stor för att komma in i hålen, skulle vara kul att se hur det ser ut där nere.
"Pumpstation" - låter spännande! Vill du utveckla?
Någon annan kanske kan besvara din fråga, jag har inte så stor koll på just det stället. Dricksvatten?
Citat:
Ursprungligen postat av IngmarSvensson
Förresten, stavas det inte "diskhandduk"?
Lustigt egentligen att ingen har tagit upp det tidigare. Har ju ändå skrivit med detta användarnamnet under ett par år. Men givetvis är det en avsiktlig felstavning.
Vad har detta med ämnet att göra? Känns inte helt relevant?
Ber om ursäkt för offtopic, blev bara så fascinerad av stavningen. Men det här med pumpstationer kanske du vet mer om? Känns som att du har koll på pumpar av olika slag.
Nästan lite underhållande att läsa senaste dagarnas inlägg, även om det knappast var syftet. Normalt svarar jag inte på den här typen av inlägg, men gör ett undantag.
Först och främst, lägg ner mer möda innan ni postar. Det lär knappast bli något av värde tillbaks om man själv inte bidrar med något värdefullt till övriga. Lär er vad urban exploration handlar om så blir det mer intressant och ni undviker onödiga problem.
I princip alla frågorna ni har ställt har sina svar här i tråden, så sök, läs och lär.
Citat:
Ursprungligen postat av Hassan88
Såg en ganska intressant lucka i golvet på källarplanet i den byggnad jag arbetar i, någon som har koll på vad det kan vara?
Exempel på bättring. Tror du någon av oss vet var du jobbar? Även om jag viste det så lär jag knappast varit i samma byggnad. En sådan fråga bådar knappast gott för att kunna besvaras vettigt.
Citat:
Vågade inte snoka själv av rädsla för att det typ skulle finnas insekter eller annat nasty där under.
Hmmm... Kanske du skulle fundera på om du verkligen skall ägna dig åt urban exploration.
Citat:
Vore ju onekligen festligt om man kunde åla runt som värsta Batman mellan byggnaderna på natten liksom..
Jo då. Bara ställa sig längst nere vid Eriksbergskranen och på tre sekunder är man uppe.
Fast riktigt så gick det inte alls till.
Citat:
Ja, har hört historier om att det finns ett Göteborg till under jorden som man kan komma till genom avlopp och liknande hål i marken, fullt med spårvagnar, trafikljus, en till Älvsborgsbro och hela skiten.
Detta är en riktig blandning av sanningar och myter. Uppskattningsvis är det omkring 20 mil (ja mil) tunnlar under den här staden inräknat grannkommunerna.
Citat:
är det någon som vet mer?
Leta i tråden. Det är det värt.
Avslutningsvis så skall jag vara riktigt seriös. Ge fan i att krypa ner i avlopp. Det finns gott om varningar i olika UE trådar, men sammanfattningsvis så kan det i vissa fall vara livsfarligt. Finns dock mycket annat att undersöka.