2014-09-15, 19:10
Bannlyst
haha men dra åt helvete nu rasar det ju ihop redan en dag efter valet. gj alltså jävligt bra jobbat.

äckel babylon. kostymnissar som fullständigt skiter i samhället men påstår sig vara nå jävla ledare.

feministerna kom inte in iallafall, allt jag bryr mig om. för jämställdhet, mot feminismen!

det här var planerat från början, jag callar det. konspirationen flödar.
Citera
2014-09-15, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mx_1337
Ska man nu utesluta V måste man ju få över två borgerliga partier för att kunna utesluta/isolera SD, eller hur?
S+MP+C+FP då rimligtvis, att man skulle få med sig och/eller vilja få med sig M eller KD känns ju lite avlägset, men man ska ju inte bli förvånad över något.

Givetvis kommer man ju kunna isolera SD i frågan om invandringspolitiken, eftersom alla övriga sju partier är överens i den frågan. Men att helt isolera dem verkar det ju bli svårt att lyckas med även den här gången.

Eller har jag räknat helt fel? Har inte kollat siffrorna sen valvakan igår.. Så kan ju kanske bli tvungen att skylla på "ett räkneexempel" om jag är fel ute...
Jo, det var ju klart igår att s+mp skulle behöva stöd ifrån ytterligare två småpartier för egen majoritet. Löfven bedömer väl helt enkelt att c+fp är lättare att få över en någon annan konstellation.
Citera
Medlem
KuKluxKlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
S+MP+FP+C+KD

Eller:

S+MP+M

Helt otänkbart.

Varför skulle KD vilja sitta med ett parti(MP) som vill krossa familjen?

Varför blanda in låtsaspartiet(MP) i en sådan konstellation? Det räcker ju med M+S.

Jag hoppas på M+S, och ett nytt luciabeslut.
Citera
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ariumz
Ja det suger verkligen. Borg är den i särklass bästa finansminister i hela Europa. Tyck vad ni vill om hans parti men den killen kan ekonomi.

Och Nuon ?
Citera
2014-09-15, 19:12
Medlem
marc0p0l0s avatar
Känns något märkligt att göra liknande uttalanden så tidigt efter valet. Är det så att Löfven gör det för att uppmuntra allianspartierna att samarbeta med Socialdemokraterna? Eller har kanske redan fått någon slags garanti ifrån t.ex. folkpartiet? Alternativ ett känns som en gamble, alternativ två kan slå hårt på Folkpartiet om det kommer ut.

Visst är det väl möjligt att Löfven vill regera enbart tillsammans med MP och sedan förlita sig på uppgörelser med övriga partier kring diverse frågor. En sådan regering, med SD i stark roll i riksdagen, skulle dock bli ytterst svag.

Spännande dagar framöver.
Citera
2014-09-15, 19:14
Medlem
Ja, jävlar... Känns ju absurt att de stod tillsammans för några dagar sedan och talade sig varma för sitt rödgröna alternativ. Röstar höger, men heder åt Sjöstedt ändå som håller på principerna! Fy fan vad arg han måste vara.
Citera
2014-09-15, 19:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hanochintejag
Ja, jävlar... Känns ju absurt att de stod tillsammans för några dagar sedan och talade sig varma för sitt rödgröna alternativ. Röstar höger, men heder åt Sjöstedt ändå som håller på principerna! Fy fan vad arg han måste vara.

vem svek vem?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Fast du borde ha känt dig lurad av att ha insett att Sjuklövern är huvudsakligen ett och samma parti? Hur i helskotta tror du annars att sju partier i ett och samma land kan inom samhällsområde efter samhällsområde stå för exakt samma extremistiska politik som inget annat industriland står för i resten av världen? Faktum är att V är väl den fraktionen som av de andra partifraktionerna ses som en aning suspekt (de var en gång anhängare av en helt annan enpartistat än den svenska).

Men om du nu hellre ville ha Sjuklövern än SD, så borde du väl ändå vara nöjd? Det är trots allt exakt samma politik i praktiken, oavsett vilka inom Sjuklöverns topp som nu råkar släppas fram till de allra finaste köttgrytorna.
Jo så är det ju, de påverkas av varandra ofta, mkt och länge så det är klart att det blir så till slut.
Jag tror egentligen inte på något parti fullt ut. Tänkte rösta på Direktdemokraterna egentligen, men det blev inte så. Men det lutade annars åt V, S och MP, och blev V till slut. Absolut inget annat var ett alternativ och jag skulle inte kunna drömma om att rösta på SD.
Ville bara ha bort alliansen och SD.

Jag har aldrig riktigt gillat Löfvén som person, men att han skulle gå den här vägen är fan en katastrof! Vad fan sysslar han med? Han borde fatta att han skapar ett enormt missnöje mot sig själv och S?! Lyssnar han inte på folket??
Citera
Medlem
rootbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Stefan Löfven öppnar för borgerliga partier och nobbar Vänsterpartiet.

Haha det kan du gott ha
Citera
Medlem
Jimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chaz-_-
Blockpolitiken som vi känner igen den är slut. Alla partier som befinner sig centralt åt vänster och höger kommer att centrera sig ännu mer för att inte SD ska få något inflytande. I och med att Löfven vill sammarbeta med FP och C, men också V så är han tvungen att välja, då de två förstnämnda partierna helt enkelt är inkompatibla att föra en politik tillsammans med V. I och med att V gjorde ett svagt val så föll valet åt FP och C's sida.

Löfven är inte dum, utan han ger offrar V för att visa att han vill sammarbeta med C och FP runt SD's vågmästarroll.

Let the games begin.
Glöm inte bort KD. Det räcker med att han plocka ett parti ur Alliansen och de faller isär. Då blir det lättare med de där breda överenskommelserna.
S+KD+MP är en bättre förhandlingsposition än enbart S+MP om man vill få med Centern på båten. Centern är de som sitter med triumf.
Citera
2014-09-15, 19:16
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanochintejag

Tycker det var jävligt rätt av honom att säga som han gjorde under presskonferensen.
Vill de ha stöd från V i budgeten, ja då vet de vad som gäller.
Citera
2014-09-15, 19:16
Medlem
BNCs avatar
Löfven vill ju samarbeta med högern. Bästa chansen han har att få göra det är att fullständigt dissa V.

Men samtidigt vet han att om han måste komma krypande tillbaka till vänstern så kommer han att få dem med sig, så han har fortfarande en säker utväg ifall han inte får till sitt samarbete med högern.

Så jag tror bara att det är ett spel för att försöka få med sig något eller några högerpartier, lyckas det inte kommer V säkert att ingå i en regering, Sjöstedt kommer inte tacka nej om han får chansen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in