2014-09-15, 12:04
Bannlyst
Jag hittar ingen information angående detta med FAS 3! Ska S ta bort fas3 eller ska det vara kvar. och när isf försvinner det om det nu ska försvinna. Hur blir det med dessa stöd som man fick med alliansen tänker på nystarts jobb, särskilt anställnings stöd osv... Just nu arbetar jag 75% med särskilt anställnings stöd och det gynnar mig stort och jag vill heller inte tillbaka till fas3 om jag blir arbetslös

mvh
Citera
2014-09-15, 12:21
Medlem
macknus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dembele
Jag hittar ingen information angående detta med FAS 3! Ska S ta bort fas3 eller ska det vara kvar. och när isf försvinner det om det nu ska försvinna. Hur blir det med dessa stöd som man fick med alliansen tänker på nystarts jobb, särskilt anställnings stöd osv... Just nu arbetar jag 75% med särskilt anställnings stöd och det gynnar mig stort och jag vill heller inte tillbaka till fas3 om jag blir arbetslös

mvh

Försvinner gör det inte men byter namn kommer det göra och kanske ett par regler för att det ska se bra ut.
Citera
2014-09-15, 12:49
Medlem
MuscleSharks avatar
Alla partierna utan moderaterna ville se en ändring av Fas 3. Så nu har vi en ny regering, och då borde det ske förändringar då hela upplägget är i stort sätt totalt meningslöst för arbetssökande.
Dom som tjänar pengar på det är företagen, men det vill Socialdemokraterna ändra på.
Men jag är dock något skeptisk till att det blir så mycket bättre. Hoppas kan man alltid göra, men förvänta sig inte allt för mycket.
Hur det blir t.ex. med dom som inte har a-kassa, dom får väl fortfarande förlita sig på att socialbidragen betalas ut.
Citera
2014-09-15, 13:03
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Alla partierna utan moderaterna ville se en ändring av Fas 3. Så nu har vi en ny regering, och då borde det ske förändringar då hela upplägget är i stort sätt totalt meningslöst för arbetssökande.
Dom som tjänar pengar på det är företagen, men det vill Socialdemokraterna ändra på.
Men jag är dock något skeptisk till att det blir så mycket bättre. Hoppas kan man alltid göra, men förvänta sig inte allt för mycket.
Hur det blir t.ex. med dom som inte har a-kassa, dom får väl fortfarande förlita sig på att socialbidragen betalas ut.
Hur skulle det annars lösas?

Det blir en mycket bister tid nu för sverige där vår ekonomi kommer skjutas i stark sank. Så bra som vi haft det senaste åren kommer vi inte ha på årtionden framåt.

Nu är det mest lönsamt att vara invandrare eller arbetslös, enda sättet att tjäna pengar framöver
Citera
2014-09-15, 13:16
Medlem
bugulus avatar
Socialdemokraterna var kända för att mygla med siffrorna där man inte ens redovisade personerna som faktiskt stod utanför något regelverk överhuvudtaget eller kallade personerna för förtidspensionerade så att man inte räknades som "arbetslös".

Hur det går med FAS 3 har jag ingen aning om men tro inte att det blir en nämnvärd förändring med rödgröna i rodret.

Däremot har man planer på att slå ihop AB och FK. Mastodontmyndighet är bara förnamnet.
Citera
2014-09-15, 13:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dembele

mvh

Det kommer att tas bort, men man tar inte ett beslut om det idag.
Citera
2014-09-15, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag

Det blir en mycket bister tid nu för sverige där vår ekonomi kommer skjutas i stark sank. Så bra som vi haft det senaste åren kommer vi inte ha på årtionden framåt.

Nu är det mest lönsamt att vara invandrare eller arbetslös, enda sättet att tjäna pengar framöver
Absolut, om du på fullaste allvar tror att invandrare eller arbetslösa tjänar en större summa pengar, det är bara små pengar det handlar om.
Citera
2014-09-15, 15:39
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:

Hade ju varit mycket bättre om de kunde fått behålla sitt aktivitetsstöd.
Blir ju ganska krångligt att hålla på och ansöka om socialbidrag. Sen är det ju inte varje kommun som man kan få det heller.
Citera
2014-09-15, 15:57
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aphelion.
Absolut, om du på fullaste allvar tror att invandrare eller arbetslösa tjänar en större summa pengar, det är bara små pengar det handlar om.
De vill ju höja A-kassa gränsen med 1000kr månad till 16.500:-/mån det är väldigt bra betalt för att inte behöva röra ett finger skulle jag säga.

vore snarare lämpligt att sänka det några tusen till.
Citera
2014-09-15, 16:17
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
De vill ju höja A-kassa gränsen med 1000kr månad till 16.500:-/mån det är väldigt bra betalt för att inte behöva röra ett finger skulle jag säga.

vore snarare lämpligt att sänka det några tusen till.

Det är hårdare bud nu för tiden. Nu kan du inte bara sitta hemma i soffan och jäsa hela dagarna.
Nej nu kastar dom in dig i diverse aktiviteter som för det mesta är alldeles meningslösa.
Då tror jag de allra flesta jobbar hellre än att gå på vuxendagis på AF.
Citera
2014-09-15, 18:17
Medlem
supremanics avatar
Tvivlar på att de tar bort FAS-3... Det är ett för bra verktyg för att snygga till den öppna arbetslösheten för att tas bort.
Däremot namnbyte och presentera det i en ny modern förpackning. Kanske anlita PR-konsulter för några miljoner som kan få det hela att framstå som någorlunda vettigt
Citera
2014-09-16, 15:07
Medlem
Tror de behåller stora delar av det och höjer ersättningen lite.

Frågan är bara NÄR???
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in