2014-09-14, 13:39
Medlem
salty-sailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
forts inlägg till djupfrys

Hmm, våld var brukbart en gång i tiden ja, idag i den typ av trånga, komplexa och civiliserade samhälle vi lever i är våld en kass lösning i de allra flesta fall. En kortsiktig effektiv lösning kanske men med "sur" eftersmak eftersom man får hela samhället emot sig. Att döda någon eller grovt misshandla någon annan får man bära med sig hela livet eller i vart fall tills brottet preskriberas. Just därför vårt samhälle idag har en väldigt lågt våldsanvändande, även om vissa ständigt sitter och tror det har ökat så har det minskat över hela världen. Vi har dock ett konstant fokus på det, därför det tar sån stor plats i vårt mediala medvetande. Men det är inte samma sak som att det är vanligt förekommande. (detta skrivet lite för andra på forumet)

Nja..? Det farligaste männen är de som är osäkra och rädda skulle jag vilja påstå. Just de som inte vågar söka tröst eller hjälp någonstans och/ eller inte har integritet att stå emot gäng ex. därför tillslut exploderar. Män som har god kontakt med mamsen eller papsen för den delen, är nog inte problemet här. Män som inte söker hjälp är för övrigt också ett av de stora problemen då det kommer till andra typer av manliga problem: självmord, sjukdomar, social isolering etc.
Aggressivitet kan inte plockas bort nej det är sant, men man kan lära folk hantera den på smartare sätt än att låta den ta överhand och spola bort förståndet.
Och vi kan kanske sluta glorifiera den där faktiskt komplett idiotiska manstypen som lever via våldutövning? Han är faktiskt inte ett smack cool.
Hur man bäst gör detta hade ju varit bra om man forskade mer på, så för min del mer mansforskning tack.

(eloge djupis, du gör skäl för mitt lilla smeknamn på dig inte säker jag har kunnat kontra dig på riktigt samma ambitionsnivå, lite för ont om tid men hoppas du har överseende. Resten får jag ta i nästa vecka)

om män ska lära sig söka hjälp etc så skulle det ju kunna vara en bra idé att feminister vände sin upmärksamhet mot andra kvinnor. Dom som säger hur en "riktig" man ska vara etc, istället för att beklaga sig över kameravinklar eller misogyna undertoner i justin beibers "all i want for christmas is you"

Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar med glorifiering av manstypen som lever via våldsutövning
Citera
2014-09-15, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salty-sailor
om män ska lära sig söka hjälp etc så skulle det ju kunna vara en bra idé att feminister vände sin upmärksamhet mot andra kvinnor. Dom som säger hur en "riktig" man ska vara etc, istället för att beklaga sig över kameravinklar eller misogyna undertoner i justin beibers "all i want for christmas is you"

Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar med glorifiering av manstypen som lever via våldsutövning

? Är de tinte lite mer effektivt att vända sig mot männen direkt? Eller måste män ha en kvinna som säger åt dem hur de ska agera i vått och torrt?

menade kulturellt, kolla filmutbudet ex.
Citera
2014-09-15, 06:40
Medlem
salty-sailors avatar
Citat:
? Är de tinte lite mer effektivt att vända sig mot männen direkt? Eller måste män ha en kvinna som säger åt dem hur de ska agera i vått och torrt?

Det hjälper ju inte så mycket om några få säger till att söka hjälp medans resterande kvinnor gärna förlöjligar och förminskar män som mår dåligt, bara på detta forumet har man sett komentarer som "du låter som om du gillar män" så fort någon stiger utanför den ram som kvinnor vill ha män i

Citat:
menade kulturellt, kolla filmutbudet ex.

och? det är film/kultur och inte på riktigt
Senast redigerad av salty-sailor 2014-09-15 kl. 06:50.
Citera
2014-09-15, 11:12
Medlem
Citat:
Det hjälper ju inte så mycket om några få säger till att söka hjälp medans resterande kvinnor gärna förlöjligar och förminskar män som mår dåligt, bara på detta forumet har man sett komentarer som "du låter som om du gillar män" så fort någon stiger utanför den ram som kvinnor vill ha män i

och? det är film/kultur och inte på riktigt

Du menar alltså att kvinnor i regel knycker på nacken och fnyser föraktfullt mot män som vill uppsöka läkare, psykolog eller vad det nu kan vara? Verkligen?
Om dessa män har kvinnor av den kalibern omkring sig tycker jag de verkligen ska söka sig bort illa kvickt och leta upp en böna som har lite mer hjärnceller på plats. Mår man dåligt ska man självfallet söka den hjälp som finns att få, vad man råkar vara för kön hör ju inte dit alls.

Och? tja du, om du inte inser att idealbilder inom kulturen, hur människor framställs inom film ex. har en rätt kraftig påverkan på oss alla, så är det nog inte mycket vi kan diskutera där.
jag anser att hela denna bildvärld vi omges av i form av bilder, rörliga sådana eller stills, bygger upp
vår föreställningsvärld kring ex. manligt/ kvinnligt.
Citera
2014-09-15, 11:39
Medlem
Citat:
Du menar alltså att kvinnor i regel knycker på nacken och fnyser föraktfullt mot män som vill uppsöka läkare, psykolog eller vad det nu kan vara? Verkligen?
Om dessa män har kvinnor av den kalibern omkring sig tycker jag de verkligen ska söka sig bort illa kvickt och leta upp en böna som har lite mer hjärnceller på plats. Mår man dåligt ska man självfallet söka den hjälp som finns att få, vad man råkar vara för kön hör ju inte dit alls.

Och? tja du, om du inte inser att idealbilder inom kulturen, hur människor framställs inom film ex. har en rätt kraftig påverkan på oss alla, så är det nog inte mycket vi kan diskutera där.
jag anser att hela denna bildvärld vi omges av i form av bilder, rörliga sådana eller stills, bygger upp
Du efterlyser alltså kulturcensur? Ofri kultur? Nazister och kommunister har varit i dessa vatten tidigare .......
Citera
2014-09-15, 11:39
Medlem
Citat:
(...)

Jag tror att det här är det egentliga problemet. Media.

Varför tjänar män mer pengar? Enkelt. Män som har mycket pengar har större chans att träffa en kvinna som han tycker om. Män bryr sig inte om sin partners inkomst, eftersom att det inte imponerar på någon. Kvinnor däremot skryter väldigt gärna om sin mans ekonomiska status. Det är vad som orsakar löneskillnaden, män har helt enkelt ett större incitament för att jaga pengar.

Det som jag tror kan provocera när man talar om löneskillnaden är faktumet att varje enskild kvinna har haft möjligheten att tjäna precis lika mycket som män, och chanserna har aldrig varit bättre. För att konkretisera:
1. är du kvinna och har mindre betalt än vad du skulle önska?
2. sök en yh/ky-utbildning inom IT/Bygg/Sälj/Teknik
3. Gå klart den
4. Få vilket jobb du vill, på vilket företag som helst, alla diskriminerar in tjejer
5. Hota lagom ofta med att du känner en rekryterare så att de köper din lojalitet
6. skratta hela taxiresan ner till banken

Om du är äldre än 35 och aldrig har gjort ngt som man kan sätta på CV:t kan det vara för sent, men då får EN nog skylla sig själv eller bara acceptera resultatet av att man inte agerade tidigare. Min checklista funkar för resterande. Problems?
Citera
2014-09-15, 11:47
Medlem
Citat:
Löneskillnaden kallas för oförklarlig för där finns ingen annan förklaring till den annat än fördomar/ strukturer/ sociala kontext. Allt annat är bortaget. I den sista rapporten från medlingsinstitutet som jag och någon annan jag nu glömt vem gick igenom ord för ord...så var det även en mycket liten grupp män som fick lägre lön för samma arbete, den gruppen jämfört med gruppen kvinnor var däremot pyttig.
Så jo, att det handlar om könet just är ganska överväldigande bevisat. Vad annars liksom?

Hade det varit överväldigande bevisat hade det stått "diskriminering", inte oförklarad.
Oförklarad betyder just det det står, inte som du verkar tro -Vi vågar inte skriva diskriminering.
Att du och någon mer gått igenom en rapport ord för ord betyder bara att ni gjort just det, ni har inte tagit hänsyn till parametrar som är okända precis som rapporten inte har, det betyder inte att det inte finns diskriminering, bara att den inte är "överväldigande bevisad".
Citera
2014-09-15, 12:24
Medlem
Citat:
1. Kvinnors dåliga löner och därmed dåliga pensioner etc. Räknar man livtidsinkomst så tjänar kvinnor i Sverige 3,6 miljoner mindre än män.
Jag tycker inte det är ett problem, jag har en hemmafru, hon får månadspeng. Vi prioriterar livskvalitet istället för pengar. Jag föraktar girighet som enbart finns till för ytlig konsumtion.

Ungefär som propagandan var under den kvinnliga ekonomiska frigörelsen, mannen ville hålla hårt i pengarna och spara, och kvinnan vill köpa nya gardiner, och samhället röstade för att kvinnan skulle få nya gardiner.

Citat:
2. Föräldraledigheten som alltså hör ihop med fråga 1. men som jag tar som en egen fråga.
Män tar bara ut 24%.
Människor måste få välja själv vem som ska ta ut sin föräldraledighet, jag är för frihet och emot fascism.

Citat:
3. Våldet och kriminaliteten i samhället som alltså till 90 nånting procent är ett manligt problem.
Israels arme består till 33% av kvinnor, antalet officerare är 51% kvinnor... 90% manligt problem... jo nog är det så... lätt att skylla på andra när man inte behöver göra något själv...

Citat:
4. Globalt: Kvinnornas situation ute i världen som ofta är under all kritik. Bevis på detta ex.
°160 miljoner kvinnor fattas i världen i dag. De har pga sitt kön blivit bortvalda, utrotade eller mördade.
°120 miljoner flickor våldtas innan de fyller 18. Vuxna kvinnor som utsätts för sexuellt våld under sitt liv är avsevärt högre.
° Kvinnor äger 1 procent av världens tillgångar, har 10% procent av inkomsterna och utför 65% procent av arbetet. *
° Kvinnor har betydligt färre mänskliga rättigheter tillgodosedda än vad gruppen män har...ex. juridiska rättigheter, möjlighet till skola etc. etc.
Man säger åt feminister som leker med vinklat statistik att sluta, så blir problemen genast mycket bättre. Du ska se vilken skillnad det blir om du bara går till källan på allt och klarnar upp alla påståenden och vips så har samhället blivit mycket bättre, en väldigt snabb lösning.

Citat:
* Innan ni nu regarera på denna så: detta är en vanlig feministisk "slogan" hur sann den är gällande de exakta siffrorna går ju inte att fastställa alls, ingen större idé ens försöka ge sig in i det. jag tar med den i egenskap av maktförhållandet. För ATT kvinnor äger mindre, får mindre av inkomsterna och jobbar mer är nog helt sant.
Feminismen är generellt baserat på felaktig statistik och sagor, jag definierar hela rörelsen som en grupp-psykos alternativt en rörelse under sektlika former.
Citera
2014-09-15, 12:35
Medlem
Mer text...

Feminismen har många likheter med religösa sekter där de försöker applicera sin moral på övriga befolkningen med hjälp av utbildningar och liknande. De som är nyfikna på dåtiden känner säkert till upprabblandet av katekesen som gjordes i svenska skolor tidigare, jag menar att det är dit feminismen vill fast med feminismens lilla rosa istället.

Män jobbar mer, får mer av inkomsterna och äger därmed mer än kvinnorna, tom påståendet om att männen var ovilliga att ta ut föräldraledighet påvisar just detta. Kvinnor är däremot mer överrepresenterade inom välfärden, statliga, kommunala sektorer, dvs inom områden som inte genererar pengar utan kostar pengar för samhället. Och därmed har dom inte lika höga löner, för det hade varit självmord för landet/staten att göra dessa sektorer till högavlönade karriärer.

Feminismen består till stor del av kvasiintelektuella människor som vill överföra sina dåligt underbyggda åsikter på andra utan att ens ha några belägg eller genomtänka argument. Och när man argumenterar mot dom tar dom ofta till taktiken att använda vit man som en förolämpning. De söker bekräftelse av sina medsystrar (och killar som vill vara medsystrar) och att deras kompis har samma dåligt underbyggda argumentation anser de vara ett bevis för att dom har rätt.

Dvs. största problemet med feminismen är nog att de anser att sanningen är subjektiv och att om tillräcklig många tror att något är sant så är det sant. Helt i linje med feministisk vetenskap (vilket ni som läst det känner igen). Människor som tror att sanningen är ett konsensus gör man sig lättast av med genom att kasta ner i ett stup, så kan dom sedan ligga där och leka i sin egen fantasivärld utan att förpesta min verklighet.
Citera
2014-09-15, 12:52
Medlem
FlamingBacons avatar
Citat:

Detta, med undantag av bögkommentaren, är objektivt sant. Män drabbas betydligt hårdare av både ekonomiska eller psykiska problem, både i arbetslivet och när det gäller förhållanden.

EDIT: Hur tycker ni feminister att man ska kompensera för den tid som gravida kvinnor missar på jobbet. Genom att diskriminera män?
Citera
2014-09-15, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Du efterlyser alltså kulturcensur? Ofri kultur? Nazister och kommunister har varit i dessa vatten tidigare .......

Snack...jag efterlyser intelligenta manusförfattare/ kulturarbetare samt att dessa har olika bakgrunder oavsett genre. Kvinnliga manusförfattare ex. skriver förmodligen en helt annan hjältegestalt än en manlig dito. Kort och gott att flera synsätt får plats än standard manlig amerikansk hollywood.
Sen lillskrutten kan du få bänka dig till vad du än vill titta på not my business.
Senast redigerad av ScottWalter 2014-09-15 kl. 14:31.
Citera
2014-09-15, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakeiswasted
Jag tror att det här är det egentliga problemet. Media.

Varför tjänar män mer pengar? Enkelt. Män som har mycket pengar har större chans att träffa en kvinna som han tycker om. Män bryr sig inte om sin partners inkomst, eftersom att det inte imponerar på någon. Kvinnor däremot skryter väldigt gärna om sin mans ekonomiska status. Det är vad som orsakar löneskillnaden, män har helt enkelt ett större incitament för att jaga pengar.

Det som jag tror kan provocera när man talar om löneskillnaden är faktumet att varje enskild kvinna har haft möjligheten att tjäna precis lika mycket som män, och chanserna har aldrig varit bättre. För att konkretisera:
1. är du kvinna och har mindre betalt än vad du skulle önska?
2. sök en yh/ky-utbildning inom IT/Bygg/Sälj/Teknik
3. Gå klart den
4. Få vilket jobb du vill, på vilket företag som helst, alla diskriminerar in tjejer
5. Hota lagom ofta med att du känner en rekryterare så att de köper din lojalitet
6. skratta hela taxiresan ner till banken

Om du är äldre än 35 och aldrig har gjort ngt som man kan sätta på CV:t kan det vara för sent, men då får EN nog skylla sig själv eller bara acceptera resultatet av att man inte agerade tidigare. Min checklista funkar för resterande. Problems?

Varför vi har ett så pass stort glapp mellan vad en man generellt tjänar in under sitt liv kontra en kvinna är komplext och förklaras av en radda punkter som jag nu tjatat om så många ggr så jag skippar skriva ut dem, kanske föräldrarollerna spelar huvudrollen.

Att lönesättningen på kivnnodominerande jobb resp. mansdominerade skiljer stavas politik och politisk agenda.

Att män och kvinnor får olika löner för samma typ av jobb när man drar bort variabler som utbildning, tid, position, erfarenhet etc. etc. stavas ren diskriminering och fördomar kort och gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in