2014-09-09, 17:06
Medlem
diar84s avatar
Uppfyller hon ett arbetsvillkor (men inte varit med 12 mån i a-kassa) så kan hon ansöka om grundbeloppet som är högst 320 kronor per dag. Är hennes genomsnittliga arbetstid innan arbetslösheten lägre än heltid, som in din sambos fall 70%, så kan grundbeloppet minskas.

För att inkomstbaserad a-kassa gäller: medlemskap i a-kassa 12 mån plus att man ska under senaste 12 månader innan arbetslösheten jobbat 6 mån med minst 80 arbetstimmar/månad.

Så om din sambo blir arbetslös 1 november & vill ansökan om inkomstbaserad a-kassa 1 maj så är det på gränsen... För då har hon varit arbetslös 6 månader. Och de senaste 12 mån (dvs från Maj i fjol) ska hon ha jobbat 6 månader. Som sagt på gränsen - man kan gå!
Citera
2014-09-09, 17:07
Medlem
diar84s avatar
Kämpa på!
Citera
2014-09-09, 17:55
Medlem
Vet ej om mitt inlägg hör hemma här men frågar ändå.

Jag har gått på vikariat i några månader som avslutades för någon vecka sen (Timme i nästan 2 år innan detta), efter mitt vikariat så skulle jag gå över på timme igen tills jag blir inlasad och då få ett vikariat.

Arbetsgivaren sa att det fanns hur mycket jobb som helst åt mig så jag brydde mig inte om att anmäla mig som arbetslös till Ams, det visar sig nu inte finnas så extremt mycket jobb som de sa, Har bara fått jobba en heldag och skall jobba 2 kvällar och detta är på loppet av ca 12 dagar vilket är lika med ingenting.

Min fråga är
Min syster sa att om jag skriver in mig som arbetslös nu så kommer jag ej få någon full ersättning eftersom jag skulle ha skrivit in mig den första arbetslösa dagen, stämmer detta?

Jag skall normalt sett ha rätt till full Akassa då jag uppfyller alla villkor och har arbetat så pass mycket på timme så att jag kommer få full Akassa vid arbetslöshet.

Skall ringa min chef på Kommunen imorgon och fråga hur det blir med fortsatt jobb, andra arbetskamrater säger att när det är dags för inlasning så slutar Kommunen ringa in en så att de slipper fastanställa personen, de får hur som helst in timvikarier från sommarjobben som vill jobba åt Vakansförmedlingen även kallad för Poolen.

De har dock sagt till mig att jag aldrig behöver oroa mig för jobb eftersom jag aldrig är sjuk och sköter mig exemplariskt och kan jämt jobba när de ringer och att de ville fastanställa mig, men just nu så börjar jag att tvivla.

Arbetslös vill jag inte bli, håller på att bli knäpp av att gå hemma och klättrar närapå på väggarna.
Citera
2014-09-09, 20:10
Medlem
Jazzqats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dembele
Hon borde få riktigt a-kassa fr.om 1maj 2015 om hon arbetar till 1nov allt annat skulle vara helt sjukt då hon har arbetat för det.

mvh

Vad skulle vara helt sjukt? Sjukt är vad du förväntar dig utan att ens ha koll på läget utan bara tycker nått och så ska det vara på det sättet. Men lycka till när hon väl blir arbetslös(verkar vara väntat), men förvänta er inte för mycket.
Citera
2014-09-10, 04:44
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dembele
Min sambo har arbetat från 23april i år och gick med i A-kassa från 1Maj. Hon arbetar fortfarande men man vet aldrig när man blir arbetslös inget e säkert här i sverige. Om hon arbetar till 30okt då har hon arbetat tillräckligt med 6månader + varit medlem i 6månader. hon arbetar 75%. 6tim om dagen mån-fre + söndagar 6tim då oså.

Jag vet att man måste vara medlem i a-kassa i 12månader men hörde att man får något bidrag redan efter 6månader. lite mindre än a-kassa. det jag undrar är om hon nu skulle bli arbetslös till 1nov. Skulle hon få det här bidraget som är mindre än riktigt a-kassa och senare till nästa år 1Maj gå o få riktigt a-kassa från 1maj 2015 om hon nu skulle vara arbetslös då oså.

Hon borde få riktigt a-kassa fr.om 1maj 2015 om hon arbetar till 1nov allt annat skulle vara helt sjukt då hon har arbetat för det.

mvh

Hoppa över dom felaktiga spekulationer som förekommit i tråden. För att kunna få ersättning ställs inga krav på medlemskap. Om hon arbetat i tillräcklig omfattning för att uppfylla ett arbetsvillkor kan hon få ersättning i form av grundbeloppet. För att även få inkomstrelaterad ersättning krävs 12 månaders medlemskap. Läs mer på länkar nedan.

http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Ersattning-vid-arbetsloshet/Fakta-om-ersattningen.html
http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Ersattning-vid-arbetsloshet/Villkor.html
Citera
2014-09-10, 20:17
Medlem
du är inte ensam. varit arbetslös snart ett år. är så jävla segt och framförallt nu när arbetsförmedlingen tycker att man ska söka jobb i städer typ 9 mil från där ja bor och det för att inte losa bidraget och känns bara som de försöker rippa en hela tiden!….
Citera
2014-09-11, 13:27
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Listos89
OBS, Lång trådstart, ber om ursäkt.

Jag är 24 år år gammal och arbetslös sedan några månader tillbaka. Jag har rätt nyligen börjat få ersättning från min A-kassa(Handels, sade upp mig på egen begäran, alltså 45 karensdagar + 7 dagar), där jag även har betalar extra i medlemsavgift för att ha en inkomstförsäkring.

Nu den 18/8 så var jag kallad till ett informationsmöte på Arbetsförmedlingen då jag ingår i ålderskategorin mellan 16 och 24 år. Informationsmötet gällde "Jobbgarantin för ungdomar".

Det hölls en presentation där det under genomgången förklarades att vi MÅSTE gå med i programmet, då vi annars kommer att mista vår ersättning från A-kassan. Ett enkelt ultimatum således, inte heller något jag hade problem med ännu vi det laget. Var dessutom glad över en ökad chans att hitta ett jobb.(naiv vid tillfället)
....
Som sista droppen på alltihop så fyller jag 25 år om 2 månader.(Tillhör inte längre åldersbegränsningen på programmet, slipper jag vidare inblandning?) Tydligen så kommer jag trots detta att vara kvar i programmet så länge jag är arbetslös, även om jag kanske då kommer vara över 25 år.

Programmet kan som längst räcka i 15 månader, och dessa månader används då man blir arbetslös, även om man kanske då är fyllda 30 år nästa gång man blir arbetslös, ja, ni fattar.

Bara jag som tycker detta är sjukt?
Jag är i en liknande situation. Arbetslös sen flera år, förutom ett par kortare vikariat/sommarjobb. Har hela tiden levt på a-kassa och senare aktivitetsstöd. Under perioden med aktivitetsstöd har jag tvingats delta i meningslösa grupparbeten och pedagogiska aktiviteter hos en coach. Vuxendagis m a o. Jag hoppas på en socialdemokratisk seger i valet, så man kanske kan får ett riktigt jobb. Deras idéer om beredskapsjobb verkar klart mycket bättre än Alliansens "coachande" mot jobb som inte finns, eller den förhatliga FAS 3-förnedringen.
Citera
2014-09-12, 17:38
Medlem
frozendragons avatar
Frågor om facket och A-kassa

Så jag har just fått mitt riktiga jobb efter högskolestudier. (Har haft några jobb innan men de har varit sommarjobb) Funderar nu lite på hur det där med facket och A-kassa funkar.

Behöver man vara med i facket för att gå med i A-kassan eller omvänt? Har hört tidigare att facket är branschspecifikt i så fall hur kollar jag vilket fack som tillhör min bransch? Jag har just nu en provanställning i 6 månader som jag förstår det så finns det regler om att man måste vara med i 1 år och ha jobbet 6 månader när man blir arbetslös. Vad händer då om jag blir uppsagd innan mina 6 månader får jag inga pengar alls då eller reducerad ersättning? Samma fråga fast om 1 år regeln?

Som jag skrev innan så har jag provanställning och fundera på hur smart det vore att gå med i facket, kanske borde skippa det då de kan sparka mig för vad som helst under provanställningen och känner inte arbetsgivaren tillräckligt bra för att veta hur han skulle reagera om jag är med i facket. Känns som en onödig risk. Vad säger ni?
Citera
2014-09-12, 17:48
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frozendragon
Så jag har just fått mitt riktiga jobb efter högskolestudier. (Har haft några jobb innan men de har varit sommarjobb) Funderar nu lite på hur det där med facket och A-kassa funkar.

Behöver man vara med i facket för att gå med i A-kassan eller omvänt? Har hört tidigare att facket är branschspecifikt i så fall hur kollar jag vilket fack som tillhör min bransch? Jag har just nu en provanställning i 6 månader som jag förstår det så finns det regler om att man måste vara med i 1 år och ha jobbet 6 månader när man blir arbetslös. Vad händer då om jag blir uppsagd innan mina 6 månader får jag inga pengar alls då eller reducerad ersättning? Samma fråga fast om 1 år regeln?

Som jag skrev innan så har jag provanställning och fundera på hur smart det vore att gå med i facket, kanske borde skippa det då de kan sparka mig för vad som helst under provanställningen och känner inte arbetsgivaren tillräckligt bra för att veta hur han skulle reagera om jag är med i facket. Känns som en onödig risk. Vad säger ni?

Jag tycker du bör vara med i både facket och A-Kassa.

Facket kan du behöva om du någon gång får problem på med en arbetsgivare.
Dessutom så om vi blir färre som är med i facket kommer på sikt våra avtal bli sämre och kan/kommer leda till sämre lön och arbetsförhållande.
Angående vad som gäller för A-Kassa skulle jag rekommendera dig att gå in på en din A-kassas hemsida och kolla villkoren. Även Arbetsförmedlingen har information om A-kassa.
Citera
2014-09-12, 20:30
Medlem
Fridaynights avatar
A-kassa hade jag rekommenderat.

Facket beror på vilken bransch du arbetar i.. Hade aldrig t.ex. gått med i IF Metall även om jag hade arbetat inom industri.
Men det finns givetvis bra fack.

Är din arbetsgivare seriös hade han inte sagt upp dig för att du är fackansluten - det borde uppmuntras.
Citera
2014-09-14, 15:05
Medlem
Fråga om återanmälan till A-kassa

Ska nu lämna min första "återanmälan" till min a-kassa.. men under fliken "Tidigare sysselsättning" så finns det ingen möjlighet att skriva att man varit arbetslös under gångna perioden (om möjligt under "övrigt")
Känns ju som att iomed att man fyller i "återanmälan" så är det väl självklart att man varit arbetslös.

Behövs detta ens fyllas i? Eller måste jag stånka fram mina papper från 1½ år tillbaka?

Såhär ser blanketten ut: https://www.ledarnasakassa.se/virtupload/content/6/Anmalan_om_arbetsloshet.pdf
Senast redigerad av Squ33k 2014-09-14 kl. 15:07.
Citera
2014-09-14, 16:32
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squ33k
Ska nu lämna min första "återanmälan" till min a-kassa.. men under fliken "Tidigare sysselsättning" så finns det ingen möjlighet att skriva att man varit arbetslös under gångna perioden (om möjligt under "övrigt")
Känns ju som att iomed att man fyller i "återanmälan" så är det väl självklart att man varit arbetslös.

Behövs detta ens fyllas i? Eller måste jag stånka fram mina papper från 1½ år tillbaka?

Såhär ser blanketten ut: https://www.ledarnasakassa.se/virtupload/content/6/Anmalan_om_arbetsloshet.pdf

Läs punkt 2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in