Citat:
Ursprungligen postat av
nils63
Reglerna är inte krångliga. Byggföretagen etc vill tjäna mer pengar, genom att bygga sämre, trots att de redan håvar in rejält. Själv blev jag förvånad när jag insåg hur mycket enklare reglerna kring byggnationer är i Sverigen än tex. UK.
Däremot kan man säga att hela processen om tomträtter och hur nya områden planeras är gjord för etablerade jätteföretag och känns grötig. Även om jag tycker att tjänstemännen och politikerna ofta har fel är deras inblandning enda garanten för någon som helst kvalitet i byggprocessen. Miljonprogrammet kommer om 10 år att framstå som ett under av bostadskvalitet.
Svenska byggbranchen är ett monster som bör svältas ut. Tyvärr är dagens bostadskris, som de själva skapat, något som kommer stärka deras kassor och ställning enormt. Nästan alla politiska förslag går ut på att ge byggherrarna mer pengar. Väntar på ett förslag som leder till nya bostäder OCH krossade byggbolag.
1. Reglerna är inte helt enkla att läsa vill nog de flesta påpeka. Det verkar rent ut sagt farligt att enbart studera lagtexten och inte förarbetena i många fall.
2. Det där finns det inga bevis för, däremot har ju betongkartongerna blivit lite vanligare på sista tiden.
3. Låter som mycket svammel där.
4. Byggbranschen är något som är politiskt kontrollerat till 100%.
5. Bostadsbristen är förstås en politisk konstruktion, inget annat.
6. Inga byggföretag innebär att inga hus byggs.