2014-09-13, 17:25
Medlem
SlutaCiteraMigTacks avatar
Jag satt och räkna nyss, svaret blev 11 %
2014-09-13, 17:26
Medlem
MADs avatar
Med lite tur nästan 11%, men jag gissar att det stannar strax under 10%.
Inte en chans att de får 15%.
2014-09-13, 17:27
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vikingblot
Vad innebär viktning?

Opinionsinstituten (alla utom Demoskop) korrigerar siffrorna i undersökningarna utifrån det faktiska resultatet i det senaste valet. Anledningen är att man frågar relativt få personer (ca 1 000-2 000) och då kan ganska små avvikelser i vilka man fått svar från få ganska stor effekt, genom att anpassa resultatet efter senaste valresultatet så minskar man risken att exempelvis få alldeles för höga siffror för Kd för att man fått tag på fler pensionärer än unga. Man vet att ca 2/3 röstar på samma som i förra valet, så det är en ganska bra metod att få ett hyfsat realistiskt resultat.

Problemet är att partier som vuxit till sig mycket, som sd, "hålls tillbaka" av deras resultat i förra valet. Samma sak gäller partier som krymper mycket, de kan framstå som mycket större än de är, därför att siffran justeras upp för mycket.

Exakt hur man viktar varierar från institut till institut, vilket också förklarar skillnaderna.
2014-09-13, 17:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snapsvisa
Kopierat från ett av mina gamla inlägg:

Antal röster totalt i valet till riksdagen.*http://www.val.se/val/val2010/slutresultat/R/rike/
2010: 6 028 862 varav Sverigedemokraterna fick 339 610.
2006: 5 650 416 varav Sverigedemokraterna fick 162 463.
Från 2006 till 2010 ökade SD med 177 147 röster eller från 2,93% till 5,70%.
Om vi räknar fyra år gånger 365 dagar så blir det 1460 dagar.
SD ökade med 121 röster per dag åren 2006-2010.
SD har på senare tid fått runt 10% i olika undersökningar idag läste jag att SD fått 12,9%.*http://www.exponerat.info/yougov-okt...ytt-sd-rekord/

Om vi utgår från att det är lika många som kommer att rösta 2014 så skulle SD få 777 723 röster om resultatet för SD blir 12,9%. Detta ger en ökning med 300 röster per dag.
Med ett nästan ett år kvar till valet kan SD räkna med ytterligare ca 100 000 röster om detta håller i sig. Detta kommer innebära runt 14,5%.
Kontrollräkna gärna och rätta mej om jag har fel.

Det man får komma ihåg är att det är många rösta för första gången och de senaste 4 åren har SD haft ett starkt grepp i div. svenska forum. Det finns inget som tyder på att SD skulle tappa särskilt mycket momentum.
2014-09-13, 17:28
Medlem
bergochdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Vad får dig att tro det?

Jag känner inga som sympatiserar med dessa dårar. Förutom mina far- och morföräldrar. Vilka jag lyckades konvertera till Centern så sent som idag.
Ena dagen för ett parti (SD) med invandring kring 10 000 per år för att nästa dag välja ett parti (C) som vill ha öppna gränser. Märkligt.

Svårt att sia om hur mycket SD kommer att få i valet. Det lär åtminstone bli 10% (som EU-valet) men att de kan klättra upp till 15% är inte omöjligt trots alla "skandaler" sista tiden. Som någon skrev, även dålig reklam kan vara bra reklam.
2014-09-13, 17:30
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
de blir i alla fall större än MP ( ) och blir antagligen vågmästare om inte FP eller C fegar ut och börjar samarbeta med vänstern. Skulle inte bli förvånad om det blir "Reinfeldt del 3" efter några månader med Löfvens "Mission Impossible".
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Varför inte, det känns fullt naturligt att folk röstar på ett "intresseparti" i eu-valet medan man i det nationella valet har lite andra prioriteringar.
Antagligen får även Fi och miljöpartiet färre röster i nationella valet än i eu-valet.

Även? Jag kan garantera dig hörrudu att Sverigedemokraterna får en bra bit över 8%

Inbilla dig inget annat.
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Varför inte, det känns fullt naturligt att folk röstar på ett "intresseparti" i eu-valet medan man i det nationella valet har lite andra prioriteringar.
Antagligen får även Fi och miljöpartiet färre röster i nationella valet än i eu-valet.

Historisk har SD alltid fått mycket högre i riksdagsval än i EU-valet där dom har svårt att mobilisera väljarna.

Dessutom, är du fullt allvarlig då du jämför två rena tokpartier utan fungerande budget med SD? SD är ett statsbärande och seriöst parti med full koll på statsfinanserna.

Ganska dumt att dra paralleller med fyll-schyman och det pårökta näverlurs-gänget, att ytterst få vill se dessa stollar i riksdagen är fullt naturligt.
2014-09-13, 17:31
Medlem
Gissar på 7-9% beroende på valfusk eller inte. Över 10% är önsketänkande men jag hoppas jag har fel.
Medlem
nuwns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraken22
Har tänkt samma sak tidigare, men nu när expressen o AB dag efter dag visar nya "skandaler" börjar jag bli skeptisk. Klart det påverkar vissa väljare, finns allt för många personer som inte vet vad källkritik är.

Börjar förövrigt fundera på vilket EU land man ska emigrera till, får inte SD mer än 15% känns Sveriges framtid ganska körd, har funderat på Island, Färöarna, Irland(vet inte riktigt hur invandringen ser ut där), Ungern, Polen, Tjeckien.

Island eller finland, eller norge då de tar tag i problemen, ta stavanger eller nått i det hörnet
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ja, om det inte hade varit så att SDs väljare var minst benägna av alla partiers väljare att rösta i EU-valet. Jämför t.ex 2009s EU-val(2.6% eller något sådant) mot klara 5.7% i riksdagsvalet ett år senare.

Edit: 3.3% fick SD i EU-valet 2009, inte 2.6% som jag trodde.
Senast redigerad av MentosFruitcore 2014-09-13 kl. 18:00.
Medlem
Kosmos.s avatar
Nej. All anti SD propaganda av media fungerar tyvärr bra på svenska folket.

Var glad om de får 10%

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in