Tänkte skaffa en sån där nyckelbricka som gör att nyckelknippan hittar hem om jag skulle tappa den. Antog att man köpte brickan för en hundring eller så och och att det räckte för betalning av porto och hantering en gång och att den sedan var förbrukad. Men tydligen så måste man skaffa ett abonnemang och betala på det varje år! För att dom ska hålla reda på mig i nåt register!
Vad händer om man säger upp abonnemanget? Vill dom ha tillbaka brickan? Då säger man väl att man tappat den. Skulle man sedan tappa den på riktigt, nån hittar den å lägger på brevlådan så den kommer till företaget. Slänger dom bara nycklarna då?
Tänkte skaffa en sån där nyckelbricka som gör att nyckelknippan hittar hem om jag skulle tappa den. Antog att man köpte brickan för en hundring eller så och och att det räckte för betalning av porto och hantering en gång och att den sedan var förbrukad. Men tydligen så måste man skaffa ett abonnemang och betala på det varje år! För att dom ska hålla reda på mig i nåt register!
Vad händer om man säger upp abonnemanget? Vill dom ha tillbaka brickan? Då säger man väl att man tappat den. Skulle man sedan tappa den på riktigt, nån hittar den å lägger på brevlådan så den kommer till företaget. Slänger dom bara nycklarna då?
För att brickan skall fungera så krävs det att du tecknar ett abonnemang hos aktuellt företag, detta brukar betalas årsvis.
Knappast du behöver återlämna brickan vid avslut, men du kan då inte räkna med att återfå förlorade nycklar.
Ett tag så var det nyckelföretag som inte var riktigt seriösa, säljare stod i varuhus och liknande och ville dela ut en bricka gratis, vilket senare inte visade sig vara gratis, det var även svårigheter att avsluta ett abonnemang också.
Det verkar vara olika i olika län. Har googlat och bara hittat i Uppsala och Norrbotten än så länge. Har du möjligen några uppgifter om att det skulle vara en nationell företeelse eller finnas i Stockholm?
Om man ska använda någon av de privata tjänster som finns skulle jag rekommendera SSF (Svenska stöldskyddsföreningen) som seriösa.
Innan du ingår något abonnemang så ska du undersöka noga vad andra konsumenter tycker om respektive bolag. Vissa av dessa företag har fått en hel del kritik när det gäller deras abonnemang som i alla fall förr i tiden förlängdes automatiskt om man inte själv aktivt sa upp den inom en viss tid vilket inte framgick tydligt för konsumenterna.
Jag har ett par brickor från SSF som sitter på mina knippen. Mamma skaffade dom för flera år sedan och jag har ingen aning om hon fortfarande betalar för dom. Kan man ta reda på det utan att snacka med mamma (hon är så virrig)?
Jag har tappat bort ett knippe för flera år sedan och den fick morsan på posten. Verkligen bra.
Det verkar vara olika i olika län. Har googlat och bara hittat i Uppsala och Norrbotten än så länge. Har du möjligen några uppgifter om att det skulle vara en nationell företeelse eller finnas i Stockholm?
Om man ska använda någon av de privata tjänster som finns skulle jag rekommendera SSF (Svenska stöldskyddsföreningen) som seriösa.
Sett reklam om det i Uppsala, antog bara att det var nationellt.
Men jag antar att dom fungerar i hela landet? Om inte brickan måste registreras på en adress i Uppsala så kan man ju passa på att köpa när man åker förbi.
Talade med polisen i Uppsala nyligen: brickorna gäller i hela landet. Man registrera brickan på ett personnummer och ev oxå ett mobilnummer. Kommer brickan till polisen så ringer de först, därefter gräver de fram adressen ur folkbokföringen. Sjukt smidigt.
Varför inte bara skriva en lapp som fästes med nyckelring där du skriver meddelande till en eventuell upphittare? Ingen abonemangsavgift och mycket billigare! Du kan skriva att personen kommer att få hittelön om den ringer ett mobilnummer som gå till en släkting så slipper du outa din adress.
Talade med polisen i Uppsala nyligen: brickorna gäller i hela landet. Man registrera brickan på ett personnummer och ev oxå ett mobilnummer. Kommer brickan till polisen så ringer de först, därefter gräver de fram adressen ur folkbokföringen. Sjukt smidigt.
Verkar ju mest vettigt att använda i så fall!
Företaget Keycode kan jag bara uppmana folk till att inte ha något att göra med, de är ungefär lika seriösa som telefonförsäljare som försöker sälja prenumerationer på begagnade kalsonger. Undvik!