2014-09-12, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patience
Anser du alltså att media inte har gått extra hårt åt FCP? Att de inte har varit selektiva i sin presentation? Att de inte försöker porträttera situationen på ett visst sätt? För mig är det uppenbart att de kryddar både ord och innehåll för att få mer pull. Det är förstås ingenting nytt för journalistkåren och exakt vad man kan förvänta sig- men det är inte mindre skamligt för det. Blunda för det bra och lyft fram det dåliga.

Den enda sakliga publikationen jag sett från Sverige har varit från GP, utöver det har det bara varit de utländska byråerna som verkar klara av sig att hålla sig objektiva, i utlandet höjer man nu t.o.m. på ögonbrynen åt hur svensk media väljer att fokusera på svartmålning av individer och helt ignorerar företagets värde, uppskattning och position - man ger inte en nyanserad bild vilket skrämmer upp bl.a. småsparare som nu sålt aktier i panik och förlorat hundratals miljoner kr. Jag vill inte försvara eventuella olagliga handlingar, anklagelserna mot VD är förkastliga ifall de är sanna och han kanske bör avgå oavsett för att ge fri väg åt företaget framöver - men genom att manipulativt fylla läsarens synfält med gegga genom att smaklöst zooma in på skit och lämna ute positiva aspekter kring företaget leder man taktlöst fårskocken utför ett stup som kanske inte ens existerar. Placera och DI har varit sämst i den här rapporteringen.

Det går inte att ge media ansvaret för privatpersoners handlingar, men man får inte ignorera dess påverkan, när de bara har svart målarfärg i burken blir bilden inte nyanserad för fem öre.
Jag håller inte alls med. Ge gärna exempel på artiklar du syftar på.

Att Placera och DI ofta använder sig av sensationsrubriker är ju inget nytt under solen och är knappast något som man bara applicerar på FPC. Innehållet i alla artiklar jag läst ser jag som sakliga och korrekta.
Det är ju svårt att porträttera de senaste nyheterna från något annat perspektiv än negativt.

Hur menar du att man är varit selektiv - vad har man lämnat ute i den senaste härvan med JC?
På vilket sätt anser du att media porträtterat denna härva felaktigt?
2014-09-12, 14:29
Medlem
DaveGrohls avatar
Citat:
Anser du alltså att media inte har gått extra hårt åt FCP? Att de inte har varit selektiva i sin presentation? Att de inte försöker porträttera situationen på ett visst sätt? För mig är det uppenbart att de kryddar både ord och innehåll för att få mer pull. Det är förstås ingenting nytt för journalistkåren och exakt vad man kan förvänta sig- men det är inte mindre skamligt för det. Blunda för det bra och lyft fram det dåliga.

Den enda sakliga publikationen jag sett från Sverige har varit från GP, utöver det har det bara varit de utländska byråerna som verkar klara av sig att hålla sig objektiva, i utlandet höjer man nu t.o.m. på ögonbrynen åt hur svensk media väljer att fokusera på svartmålning av individer och helt ignorerar företagets värde, uppskattning och position - man ger inte en nyanserad bild vilket skrämmer upp bl.a. småsparare som nu sålt aktier i panik och förlorat hundratals miljoner kr. Jag vill inte försvara eventuella olagliga handlingar, anklagelserna mot VD är förkastliga ifall de är sanna och han kanske bör avgå oavsett för att ge fri väg åt företaget framöver - men genom att manipulativt fylla läsarens synfält med gegga genom att smaklöst zooma in på skit och lämna ute positiva aspekter kring företaget leder man taktlöst fårskocken utför ett stup som kanske inte ens existerar. Placera och DI har varit sämst i den här rapporteringen.

Det går inte att ge media ansvaret för privatpersoners handlingar, men man får inte ignorera dess påverkan, när de bara har svart målarfärg i burken blir bilden inte nyanserad för fem öre.

Jag håller absolut med, det är sättet det framförs på som klingar illa hos mig. Man fokuserar på invidivder och drar med sig företaget i fallet. VDn är viktig och kan eventuellt inte komma tillbaka till posten även om han är oskyldig - men företaget fortsätter och har en framtid även utan JC och det blundar man helt för, för historien blir inte lika mörk, smaskig och säljande då.

Det är ju lite medias uppgift att köra över folk eller företag som gjort tveksamma saker. Jag minns själv muthärvan med Peab för 3-4 år sedan. Då köttade media på på samma sätt som de gör för FPC nu, kanske till och med var värre faktiskt. Aktien gick från ungefär 55 kr till 30 nånting, och då var det jag som satt med handen i kakburken. Antar att ingen har glömt Håkan Juholt heller? Och han hade ju inte ens brutit mot någon lag.

Grina inte över media, de gör bara det de alltid har gjort, om nåt så är det Ekobrottsmyndigheten som kunde skött allt snyggare, tystare och mer diskret.

Sånt här har hänt förr och det kommer att hända igen. Man ska inte placera alla sina pengar i samma företag, men för er som eventuellt har gjort det så hoppas jag att ni kan dra lärdom av misstaget i alla fall.
2014-09-12, 14:35
Medlem
Patiences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av padron
Kan du ge några konkreta exempel där
1. DI eller Placera skrivit något felaktigt om Fingerprint?
2. "utlandet" (vad fan är det?) reagerat på detta?

Nej, allting de skrivit har varit korrekt i sak så vitt jag vet, men det var inte direkta lögner jag riktade min kritik mot.
2014-09-12, 14:40
Medlem
Patiences avatar
Sitter inte o grinar, skrev en kommentar om att media - som de alltid gör - beter sig illa. Inga nyheter. Har på det stora hela väldigt lite med FCP att göra, de råkade bara bli dagens skörd av förstärkta negativa budskap.
2014-09-12, 14:48
Medlem
Citat:
Sitter inte o grinar, skrev en kommentar om att media - som de alltid gör - beter sig illa. Inga nyheter. Har på det stora hela väldigt lite med FCP att göra, de råkade bara bli dagens skörd av förstärkta negativa budskap.
Citat:
Nej, allting de skrivit har varit korrekt i sak så vitt jag vet, men det var inte direkta lögner jag riktade min kritik mot.
Din kritik var att media skrivit negativt om Fingerprint ö.h.t?

Det är min uppfattning av situationen. Självklart finns det mycket känslor inblandade, men man får komma ihåg att det är JC som i position av VD för Fingerprint förmodligen (reserverat för vad undersökningarna resulterar i) själv åstadkommit den negativa reaktionen i kursen och även i media.
2014-09-12, 15:11
Medlem
Patiences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnJoker
Din kritik var att media skrivit negativt om Fingerprint ö.h.t?

Det är min uppfattning av situationen. Självklart finns det mycket känslor inblandade, men man får komma ihåg att det är JC som i position av VD för Fingerprint förmodligen (reserverat för vad undersökningarna resulterar i) själv åstadkommit den negativa reaktionen i kursen och även i media.

Njae, men kritik mot att helhetsbilden som målats upp blir mer negativt viktad än vad som är skäligt. Men jag lägger ner, det är givetvis deras jobb att gotta sig åt smuts och ingenting som går att ändra på under vår livstid. Det som gör mig förbannad är när de, på det sättet de väljer att porträttera situationen skapar mer panik än nödvändigt och får tusentals människor att sälja av i skräck och samtidigt förlora stora summor pengar. Åter igen, what to do. Det är upp till gemene man att försöka ta ett informerat beslut - och beroende på vilka glasögon man tar på sig är det givetvis möjligt att beskylla alla inblandade parter för reaktionen som följde.
Senast redigerad av Patience 2014-09-12 kl. 15:19.
2014-09-12, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mistadabolina
VD säljer 320 000 aktier. börjar samma dag som rekordordern presenterades.

Och ni är förvånade?

Han gjorde så här ett par gånger, skyllde på att han blev squeezad av banken för nån bostadsgrej. När han i själva verket köpte lgh på östermalm senare.
http://www.ratsit.se/19630908-Johan_Magnus_Carlstrom_Stockholm/Xmfe3i-6VNu_gVF0aLZ1bhDy4SfjcbDaNznaJEjmfzk

Sen lade han allt i KF med nån luddig hänvisning om "förföljelse" från media.

Jag är övertygad om att han är skyldig, frågan är om FI lyckas bevisa det.
2014-09-12, 16:06
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJInvalido
Zorb, mycket imponerande och bra inlägg måste jag säga! Du ger verkligen ett moget intryck trots omständigheterna som föreligger just nu.

Hade själv den enormt bra timingen att gå in i aktien för första gången i tisdags Så jag känner helt klart igen mig i vad du skriver! Kommer varken att sälja av eller tanka på. Instämmer till fullo med att det är skit samma vad ledningen gör om produkten är bra, isåfall kommer företaget alltid att repa sig även om det sannolikt kommer att ta längre tid att nå upp till samma värdering igen om det visar sig att VD vad inblandad i det hela.
Tack, det var ett värmande svar under en jobbig period som denna.

Kommer hålla mig undan nu tills det framkommer något för det här är utanför min förståelse, som jag skrev igår är det total panik i aktien. Många av oss har ägnat större tiden av sin fritid till att följa bolaget och marknaden och sen händer en sån här sak och all FA vi funnit blir totalt uppslukad av den stora skala trader som nu hittar hit.

Tror ni jag skulle pumpa in större delen av mitt sparade kapital på något jag inte känner mig väl insatt i? Jag gick helt på FA men missade uppenbarligen den här risken. Crowhater som jag anser är marknadens mest förnuftiga kille jag stött på mår nog inget vidare nu liksom skulden jag känner för tillfället.

Vågar inte uttala mig om vad jag tror kommer ske men sammanfattat är det allt eller inget för min del, tänker inte låta mig skrämmas av aktien utan jag kör vidare på det jag funnit. Mycket kan ske på de ca 2-4åren jag tänkt ligga kvar, det är rammen där marknaden bör ha slagit in som allra mest. Vi kan nu konstatera på 2 dar att vad som helst kan ske och att det går fort.

Bolaget MÅSTE nu prestera på topp och leverera för att hålla bolaget vid liv.

Sköt om er och sen hoppas vi på att det här kan gå fort men misstänker att det blir en lång process som kommer att ha skadat bolaget under en längre tid.
2014-09-12, 16:18
Medlem
Patiences avatar
http://www.phonearena.com/news/Seven-signs-you-should-upgrade-to-the-Huawei-Ascend-Mate7_id60600

Blir intressant o se säljsiffrorna i början på nästa vecka.
2014-09-12, 16:41
Medlem
"Ascend Mate7 is equipped with a fingerprint reader on the back of the handset that can store up to five sets of fingerprint records. Especially key is that the Ascend Mate7 incorporates the latest single-touch fingerprint technology enabling users to unlock the phone at least 80% faster than devices that use a slower sweeping recognition option. In other words, no more prolonged finger dragging or multiple taps! "

Huawei är ett fantastiskt bolag som struntar i copyright i den mån det går, och som man tyvärr inte kan köpa in sig i, eftersom det enbart ägs av de anställda (om jag inte missat något).

Jag lider med de som äger fingerprint, men lycka till. Huwwei kommer inte att försvinna på ett bra tag!
Senast redigerad av ManManne 2014-09-12 kl. 16:53.
2014-09-12, 17:00
Medlem
Patiences avatar
Urban Fagerstedt i Ny Teknik
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article3847571.ece
2014-09-12, 18:02
Medlem
Svaret finner vi via mäklaren BBB. Där ligger skandalen men frågan är om det är en konspiration mot bolaget eller ifall JC ligger bakom det. Trots allt handlar det om 600k aktier vilket tyder på ett flertal personer inblandade. Hade de sålt enda fram till att kursen bottna hade jag varit mindre säker men det här är väääääääääääääääääääääääldigt skumt.

Det här är ruttet men helt säker på att personerna bakom den ligger bakom skandalen då de slutade sälja dagen innan det blev officiellt.

Det här är Flashback, Sveriges starkaste detektivsida så nu får vi leta tillsammans för det här är ett blodspår vi måste gå efter.

Ställ in 1/8-10/9:
http://dinaktie.no-ip.org/index.php?m=K&stock=FING-B.ST

Ställ in 10/9-12/9:
http://dinaktie.no-ip.org/index.php?m=K&stock=FING-B.ST

Någon ska få betala dyrt för det här, ingen tillfällighet att det här hände i samband med att ett flertal Warrents snart löper ut nu i September. De som handlat i såna har förlorat pengar till skillnad ifrån oss som endast äger aktier i företaget.

Ni som tycker det är ok med fusk kan hålla sig härifrån och ni som tar det här på allvar och vill få upprättelse börjar söka, kontakta jurister, tidningar osv för nu ska sanningen fram. Vem det än är är det kört för den personen.

Jag är inte ledsen för det här är fejk, nu är det krig och vi ska vinna Vi slåss emot en okänd fiende, en grupp eller insider. Patience's länk bekräftar delvis det här fast de vill inte gå på så hårt vilket är smartast men vi har ingen rygg att skydda.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in