Citat:
Ursprungligen postat av
EnJoker
Kan du specificera på vilket vis tidningar har smutskastat och drivit ett smutsigt mediedrev mot FPC?
Jag förstår inte hur man kan skylla på media i en situation som denna.
Anser du alltså att media
inte har gått extra hårt åt FCP? Att de
inte har varit selektiva i sin presentation? Att de
inte försöker porträttera situationen på ett visst sätt? För mig är det uppenbart att de kryddar både ord och innehåll för att få mer pull. Det är förstås ingenting nytt för journalistkåren och exakt vad man kan förvänta sig- men det är inte mindre skamligt för det. Blunda för det bra och lyft fram det dåliga.
Den enda sakliga publikationen jag sett från Sverige har varit från GP, utöver det har det bara varit de utländska byråerna som verkar klara av sig att hålla sig objektiva, i utlandet höjer man nu t.o.m. på ögonbrynen åt hur svensk media väljer att fokusera på svartmålning av individer och helt ignorerar företagets värde, uppskattning och position - man ger inte en nyanserad bild vilket skrämmer upp bl.a. småsparare som nu sålt aktier i panik och förlorat hundratals miljoner kr. Jag vill inte försvara eventuella olagliga handlingar, anklagelserna mot VD är förkastliga ifall de är sanna och han kanske bör avgå oavsett för att ge fri väg åt företaget framöver - men genom att manipulativt fylla läsarens synfält med gegga genom att smaklöst zooma in på skit och lämna ute positiva aspekter kring företaget leder man taktlöst fårskocken utför ett stup som kanske inte ens existerar. Placera och DI har varit sämst i den här rapporteringen.
Det går inte att ge media ansvaret för privatpersoners handlingar, men man får inte ignorera dess påverkan, när de bara har svart målarfärg i burken blir bilden inte nyanserad för fem öre.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnJoker
Man kan å andra sidan resonera så som att i ett större perspektiv är det brutalt bra att sånt här kommer ut och analyseras för att ge investerare och samarbetspartners en mer nyanserad bild av företagets trovärdighet. Givetvis betyder VDn för ett företag i nuvarande läge väldigt mycket.
Som sagt är det ju inte första gången FPC varit med om något liknande.
Jag håller absolut med, det är sättet det framförs på som klingar illa hos mig. Man fokuserar på invidivder och drar med sig företaget i fallet. VDn är viktig och kan eventuellt inte komma tillbaka till posten även om han är oskyldig - men företaget fortsätter och har en framtid även utan JC och det blundar man helt för, för historien blir inte lika mörk, smaskig och säljande då.