2014-09-12, 16:01
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrblund
Nu har jag en precis likadan Lambo som den i olyckan och jag tycker den är extremt lättkörd för att vara en så pass extrem bil.

Tidigare hade jag en Porsche 996 och den var inte alls lika lätthanterlig i högre hastigheter.

Däremot förespråkar jag absolut inte att man kör som en dåre på allmän väg.

Men att Gallardon ska vara svårkörd? Absolut inte!

Det ar inte vad jag har last. Har du tittat pa sajten lambounfall forresten?
Citera
2014-09-12, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meas19
Tydligen lätt att få sladd om man inte ser upp...

http://www.topgear.com/uk/car-news/lamborghini-gallardo-crash-2012-05-16

Den där grejen beror absolut inte på att de fick sladd utan helt enkelt hur en normal 4hjulsdriven bil beter sig. Föraren i filmen har inte en enda aning om hur en fyrhjulsdriven bil fungerar.

Denna dödsolycka kan mycket väl bero på att man fick punktering, föraren blev rädd och försökte bromsa och det för fort och för hårt. Bilen viker ned sig och går av vägen. Och i det lägen slår man i med fälgen och bilen slår runt och kaoset är ett faktum. Annars är just denna bil extremt kursstabil och en av dessa superbilar som nästan är självkörande.
Citera
2014-09-12, 16:12
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Den där grejen beror absolut inte på att de fick sladd utan helt enkelt hur en normal 4hjulsdriven bil beter sig. Föraren i filmen har inte en enda aning om hur en fyrhjulsdriven bil fungerar.

Denna dödsolycka kan mycket väl bero på att man fick punktering, föraren blev rädd och försökte bromsa och det för fort och för hårt. Bilen viker ned sig och går av vägen. Och i det lägen slår man i med fälgen och bilen slår runt och kaoset är ett faktum. Annars är just denna bil extremt kursstabil och en av dessa superbilar som nästan är självkörande.

Ja, det syns ju pa Topgear-klippet...
Citera
2014-09-12, 16:18
Medlem
Har träffat Martin S några gånger på krogen.
En kille som levde livet helt enkelt.

Dryg attityd hade han.
På sätt och vis rätt åt honom.

Jag VET att Martin brukade köra som en JÄVLA dåre.
Har sett och hört det. Så detta inlägg bidrar till tråden.
För att det är fakta att han var dryg och galen bakom ratten även i sthlm city.

Inte förvånad

RIP idioten
Citera
2014-09-12, 16:29
Medlem
HerrAnderssons avatar
Är det samma bil som på bilden från Båstad i somras?

http://hd.se/bastad/2014/07/14/fler-batar-an-nagonsin-i-bastad/
Citera
2014-09-12, 16:34
Medlem
javlahelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrAndersson

Nej!
Citera
2014-09-12, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Ja, det syns ju pa Topgear-klippet...

Att du inte kört en Lambo säger sig självt. Du behöver inte göra det övertydligt. Nå, en dylik kärra går rakt fram om man gasas hårt, helt oavsett hur man styr om man gör fel. Som alla andra 4WD. Och klippet som du hänvisar till visar med all önskvärd tydlighet at puckot som kör håller plattan i mattan och försöker styra upp. Under andra förutsättningar kan den tekniken vara rätt, dock inte just där...
Citera
2014-09-12, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrAndersson

Kan nog vara den andra lambon som nämndes I tråden tidigare, BGB906
Citera
2014-09-12, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Jag förstår inte var "vansinnet" ligger i att köra 200+.
När övergår hastigheten i "vansinne"?

Jävla idiotisk benämning.
När du som förare inte längre har kontroll över ditt fordon. Exakt när detta sker beror på ett flertal parametrar, vissa kan man styra, andra inte. Skicklighet som förare - går att träna upp.
Underlaget - visst, en F1 bana soppas ett otal gånger innan varje lopp
Medtrafikanter - du har ingen aning om det är en F1-mästare eller dövblind pensionär i bilen bredvid.
Dessa och en faslig massa andra saker säger en att det per defenition är vansinne att köra i +200km/h på en väg byggd för 90km/h där precis ingen annan håller ditt tempo. Prova att ta körkort så kommer du begripa vad jag talar om...
/
Citera
2014-09-12, 17:08
Medlem
mp5sds avatar
Ännu en gång så visar det sig att trots en massa pengar och allt som kommer med det så när ödet slår till så är vi alla lika.

R.I.P. och hoppas familjerna kan komma över allt...
Citera
2014-09-12, 17:14
Medlem
Dies Iraes avatar
Rätt säker på att olyckslambon är köpt i Luleå i början av juni 2013. Har åkt i just den bilen innan.
Citera
2014-09-12, 17:17
Medlem
spajdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Alldeles riktigt. Båda temperaturerna är viktiga för att välja rätt däck. Nu var nog inte asfalten varmare än vad lufttemperaturen var. Men inom motorsport så har däcken en mer begränsad tempintervall och däcken värms både i depån och på bana för att ha rätt temperatur innan racet. Höghastighetsdäck för personbilar har ett bredare tempintervall men gör sig ändå bäst på sommarvarma vägar. Det är lätt att tro att en supersportbil har samma egenskaper på sommaren när vägarna är varma än vad de är på hösten. Trots samma lufttemperatur så kan vägtemperaturen vara kallare på hösten och väggreppet därmed sämre. Pirelli lämnar ingen garanti om däcken används under 7 grader Celsius.
http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp?tireMake=Pirelli&tireModel=P+Zero+System

Tack för klargörandet. Verkligen något att tänka på då jag själv är nybliven sportbilsägare. Det är lätt att känna sig oövervinnerlig där bakom ratten.
Fast jag har bara en cayman då, till skillnad mot alla andra i den här tråden där minst 70% verkar ha en lambo i garaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in