2014-09-12, 14:20
Medlem
spajdamans avatar
Ang diskussionen om temp och däck så vill jag bara flika in att lufttemperatur och tempen på asfalten verkar ju vara två olika saker.
Jag är ingen expert, men tittar man på motorsport presenteras alltid de två olika temperaturerna för sig, och är det soligt brukar ju asfaltstempen vara den dubbla nästan.
Citera
2014-09-12, 14:33
Medlem
feteprophetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeistoshort
Att köra dryga 200 med denna bil (såvida säkerhetssystemen inte kopplas ur) är mindre läskigt än att åka 120 med en t.ex. gammal Volvo från 80-90 talet.
Men ju fler mil och år bakom ratten desto större rutin och förmåga att avläsa faror.
Men det är klart - ramlar bakhjulet av i 200 kan man dra ned kepsen och då är en etta med jordvärme enda alternativet.
Men sannolikheten att hjulet lossnar är väldigt liten.

Halva tjusningen med lamborghini ska ju just vara känslan av att det är ett jävla monster, väghållning har inte varit en prioritet för företaget när dom byggt sina bilar, inte före aventador iaf. Nu är ju gallardon lite mindre än deras v12 bilar men ändå, en lamborghini är ingen sportbil som är lätt att köra, det är ingen 911 precis.
Citera
2014-09-12, 14:41
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Jo, men Saabarna kanske körde på racingslicks som är en helt annan sorts däck som är designade för maximal prestanda under ett begränsat antal varv, medans gatdäck har mycket mer livslängd men sämre prestanda.

Du missar fortfarande poängen helt och hållet. Han la fram det som att inga däckbyten skedde överhuvudtaget på 10 000 mil och använde det som ett argument. Eftersom bilarna i övrigt var fabriksoriginal, vilket var hela poängen, så tvivlar jag starkt på att de körde med racingdäck, men det spelar som sagt ingen roll.

Hur som helst så är hela diskussionen ganska ointressant vid detta laget eftersom vi sett bilder på däcken och de uppenbarligen inte var slitna.
Citera
2014-09-12, 14:43
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spajdaman
Ang diskussionen om temp och däck så vill jag bara flika in att lufttemperatur och tempen på asfalten verkar ju vara två olika saker.
Jag är ingen expert, men tittar man på motorsport presenteras alltid de två olika temperaturerna för sig, och är det soligt brukar ju asfaltstempen vara den dubbla nästan.
Alldeles riktigt. Båda temperaturerna är viktiga för att välja rätt däck. Nu var nog inte asfalten varmare än vad lufttemperaturen var. Men inom motorsport så har däcken en mer begränsad tempintervall och däcken värms både i depån och på bana för att ha rätt temperatur innan racet. Höghastighetsdäck för personbilar har ett bredare tempintervall men gör sig ändå bäst på sommarvarma vägar. Det är lätt att tro att en supersportbil har samma egenskaper på sommaren när vägarna är varma än vad de är på hösten. Trots samma lufttemperatur så kan vägtemperaturen vara kallare på hösten och väggreppet därmed sämre. Pirelli lämnar ingen garanti om däcken används under 7 grader Celsius.
http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp?tireMake=Pirelli&tireModel=P+Zero+System
Citera
2014-09-12, 14:47
Medlem
zlyniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debren
Kollar man på MS facebook så är det många som skrivit där.
En person har taggat både MS och ML i sitt inlägg.

Varit inne på båda deras Facebook men deras tidslinje finns det inget på? Vad missar jag
Citera
2014-09-12, 14:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fetepropheten
Halva tjusningen med lamborghini ska ju just vara känslan av att det är ett jävla monster, väghållning har inte varit en prioritet för företaget när dom byggt sina bilar, inte före aventador iaf. Nu är ju gallardon lite mindre än deras v12 bilar men ändå, en lamborghini är ingen sportbil som är lätt att köra, det är ingen 911 precis.
911 är ingen lätt bil att köra snabbt med, hårt körd så är den livsfarlig om man inte är jäkligt duktig!
Citera
2014-09-12, 14:49
Medlem
Grodaifickans avatar
http://i.imgur.com/xNGnk2W.png

Sj*dins död är mer eller mindre bekräftad nu iaf.
Citera
2014-09-12, 14:54
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zlynis
Varit inne på båda deras Facebook men deras tidslinje finns det inget på? Vad missar jag

De kanske inte har så många attentionwhores som vänner på sin facebook som tar tillfället i akt att visa andra människor att de hört nyheten och att de minsann är empatiska. Normala människor kan sörja utan att skylta med det för omvärlden.
Citera
2014-09-12, 14:58
Medlem
notabenes avatar
Vem är den där Mart*n Sjöd*n egentligen? Enligt sin FB sida har han studerat film science vid Stockholms universitet?? Hur kvalificerar det en att bli CEO på Cerberus eller Alfakraft?????
Citera
2014-09-12, 15:04
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notabene
Vem är den där Mart*n Sjöd*n egentligen? Enligt sin FB sida har han studerat film science vid Stockholms universitet?? Hur kvalificerar det en att bli CEO på Cerberus eller Alfakraft?????

Skulle tro att han läst det som hobby.
Citera
2014-09-12, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fetepropheten

Nu har jag en precis likadan Lambo som den i olyckan och jag tycker den är extremt lättkörd för att vara en så pass extrem bil.

Tidigare hade jag en Porsche 996 och den var inte alls lika lätthanterlig i högre hastigheter.

Däremot förespråkar jag absolut inte att man kör som en dåre på allmän väg.

Men att Gallardon ska vara svårkörd? Absolut inte!
Citera
2014-09-12, 15:57
Medlem
PiusXIIIs avatar
Det går att bygga alldeles utmärkt roliga sportbilar med 300 hk. Dagens superbilar är övermotoriserade och kräver flera års racingerfarenhet av den som vill gasa undan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in