2014-09-12, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Att däcken skulle ha försämrade egenskaper vid 16 grader vet jag ingenting om, men det låter ju spontant oerhört märkligt. Men du har förstås en källa på det?

De svarta däckspåren som syns på bilden är väl högst sannolikt en följd av att bilen fått sladd. Vad får dig att tro att bromsarna låst sig?
Allt tyder väl på kombinationen orutinerade förare och för hög fart för rutinen. Lika tragiskt ändå att det ska kosta 2 liv
Citera
2014-09-12, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeistoshort
Allt tyder väl på kombinationen orutinerade förare och för hög fart för rutinen. Lika tragiskt ändå att det ska kosta 2 liv
Att köra dryga 200 med denna bil (såvida säkerhetssystemen inte kopplas ur) är mindre läskigt än att åka 120 med en t.ex. gammal Volvo från 80-90 talet.
Men ju fler mil och år bakom ratten desto större rutin och förmåga att avläsa faror.
Men det är klart - ramlar bakhjulet av i 200 kan man dra ned kepsen och då är en etta med jordvärme enda alternativet.
Men sannolikheten att hjulet lossnar är väldigt liten.
Citera
2014-09-12, 10:00
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Att däcken skulle ha försämrade egenskaper vid 16 grader vet jag ingenting om, men det låter ju spontant oerhört märkligt. Men du har förstås en källa på det?

De svarta däckspåren som syns på bilden är väl högst sannolikt en följd av att bilen fått sladd. Vad får dig att tro att bromsarna låst sig?

Det är av egen erfarenhet. Har dock inte Gallardo men en annan fyrhjulsdriven bil och jag har inga problem att göra "donuts" vid 15 grader eller lägre. Vid 20 grader får jag inte loss mina Pirelli.
Däcken är märkta med temperatur-index och p-zero är avsedda för hög temperatur.
Efter att synat bilden lite bättre ser jag att framhjulen faktiskt har roterat av spåren att döma. Men väster bakhjul har endast gjort ett halvt däckspår. Det tyder på att bilen lutat kraftig så att endast halva däcket har varit mot vägbanan. Då däcket som lossnat hade väldigt låg profil så verkar det otroligt att denna höjdskillnad skulle göra att det andra däcket bara ligger an vägbanan med halva sin bredd.
Senast redigerad av Raggarspinn 2014-09-12 kl. 10:13.
Citera
2014-09-12, 10:03
Bannlyst
Han kan ha försökt att göra en omkörning och sen fått fishtail-sladd . Dvs överstyrnin-understyrning-överstyrning- sen tappar han baken och snurrar rakt ner i diket
Citera
2014-09-12, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeistoshort
Nej. På allmän väg räcker det med farten. Rutinen hos föraren är inte relevant.
Citera
2014-09-12, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nevereveragain
Visst, de gjorde fel, inget snack om saken.
Men ska inte blåsa om andra bilister med en relativ hastighet av 150 km/h.
Med det sagt. I ex. Tyskland är det vardagsmat. Körde om i vänsterfil i ca 200 när en skogstokig tysk kommer i en E55 amg o irriterat blinkar med helljuset för att det gick för långsamt.
Har ägt ett antal sportbilar bl,a Lp560 som var bilen som kraschade vid detta tillfälle.
Kan säga att däcken inte tar slut för att man ligger i dryga 200, inte ens om man gör det under längre tid. Kör du skiten ur bilen under en dag på ringen, ja då är det bara att åka och köpa nya sulor. Men lite motorvägskörning i hög fart, aldrig...(förutsatt att bilen hade av Lamborghini rekommenderade däck)

Om inte föraren saknade kunskaper för att hantera en Gallardo (han kanske körde i Corsa-läget och då har man inga hjälpmedel längre), så lutar allt åt någon form av tekniskt fel, kanske däcksexplosion.

Två människor har mist livet och kvar står familjer som är utom sig. Det som är farligt i trafiken är att köra på gränsen, framförallt om andra bilister är i närheten. Vill man sträcka ut någon gång på en tom raksträcka är det en helt annan sak...

Min erfarenhet av tyska autobahn är att tyskar hanterar detta eftersom de är vana vid att det går fort. I Sverige är det många som inte använder backspeglar utan bara byter fil precis framför andra bilister som håller högre fart. Detta kan vara en orsak till denna olycka fast då borde polisen ha kunnat rett ut detta ganska så snabbt kan man tycka.
Citera
2014-09-12, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Col.Kilgore
Är det inte så att det bara är Läkare som kan formellt/juridiskt dödförklara en person. Även om personen uppenbart är avliden. Har för mig det.

Det kan vara därför som Pravda och andra blaskor inte går ut med att de/en är död.
Nja det är bara läkare som kan juridiskt utfärda en dödsattest, det är riktigt. I praxis så kan nog sjuksköterskor konstatera dödsfall, på en olycksplats för att fördela räddningsinsatsen bäst. (Det är inte meningsfullt att göra HLR på en person som förlorat huvudet i en olycka, liksom, samtidigt som andra behöver HLR bättre, på samma olycksplats.)
Citera
2014-09-12, 10:18
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRonin
Min erfarenhet av tyska autobahn är att tyskar hanterar detta eftersom de är vana vid att det går fort. I Sverige är det många som inte använder backspeglar utan bara byter fil precis framför andra bilister som håller högre fart. Detta kan vara en orsak till denna olycka fast då borde polisen ha kunnat rett ut detta ganska så snabbt kan man tycka.
Att det har gått fort är väll redan klart. Mycket möjligt att någon bytt fil precis framför lambon men det förklarar inte varför ett däck saknades och att det endast finns tre däckspår i vägbanan.
Citera
2014-09-12, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Att det har gått fort är väll redan klart. Mycket möjligt att någon bytt fil precis framför lambon men det förklarar inte varför ett däck saknades och att det endast finns tre däckspår i vägbanan.
Då borde finnas vittnen som sett vad som hände! Men det är väl det som verkar saknas??
Citera
2014-09-12, 10:33
Medlem
brutefishs avatar
Citat:

det är inte alls märkligt, redan vid +10 grader (och sedan nedåt) så är gummiblandningen i ett vinterdäck mer effektivt än dito sommardäck.

så 16 grader är definitivt inte ideal temp för t.ex. ett michelin super/pilot sport.
Citera
2014-09-12, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej. På allmän väg räcker det med farten. Rutinen hos föraren är inte relevant.
Du menar alltså att en person som haft körkort i två år hanterar bilen lika bra som en med stor rutin?? Idiot!
Citera
2014-09-12, 10:35
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmysvin
Han kan ha försökt att göra en omkörning och sen fått fishtail-sladd . Dvs överstyrnin-understyrning-överstyrning- sen tappar han baken och snurrar rakt ner i diket
omkörning var det nog inte då det verkar saknas vittnen till kraschen. jag tror mer på den teori som jag la fram, att han var ute och nosade i väggrenen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in