2014-09-12, 08:38
Medlem
The_cripplers avatar
Har själv kört lambo gallardo från Malaga till Madrid ... Ca 5 timmars körning. jag pressade bilen i ca 240 km/h under kortare tid . Bilen är stabil och man blir lätt fartblind .... Problemet med bilen är plötsliga gas pådrag... Bilen blir lite nervös om man trycker på och kombinerat med motor ljud så kan det kittla till i ballen och man kan lätt ta fel beslut om man inte har erfarenhet. Man drar 0 till 100 på lite under 4 sekunder... Ligger man i tex 100 km/h och trampar på gasen samtidigt som man byter fil så är det nästan som att sitta på en häst som vill kasta av en. Man tror att man har kontroll men som oerfaren förare så ligger man 2-3 steg efter bilen och då kan det gå som de gjorde för dessa stackare.
Citera
2014-09-12, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Finns inga nackmuskler som klarar av att hålla emot kraften när det blir en sådant brutalt stopp mot vägbanken. Så även om cockpit håller ihop klarar inte människan vilka påfrestningar som helst.

Precis. De systemen är inte 100% tillförlitliga. Om bilen slagit i med "taket" först i jordbanken lär skydden grävt ner sig i marken och inte gett något skydd.

Greg Moores krasch i Indycar 1999 där han förolyckades är ett klart exempel på att människan inte klarar vilka krafter som helt. Nu kan man omöjligt jämföra dessa två krascherna rakt av, men att träffa med taket först är aldrig en säker utgång oberoende på hur stark konstruktionen är.
Bild på bilen precis innan den träffar muren med ovansidan först.

Tillbaka till lambokraschen så är det inte alltid säkert att alla fyra hjulen gör spår i asfalten när man sladdar av.
I detta fallet har bilen vänt runt 90-180 grader på bilden på spåren att döma. Om bilen snurrat åt vänster minskar marktrycket på vänster framhjul vid en sådan rotation så det behöver nödvändigtvis inte bli fyra spår från däcken.
Även det kan ses i Greg Moores krasch ca 50 sekunder in i detta klippet -> Greg Moore's Fatal Crash *Live*@youtube
Citera
2014-09-12, 08:44
Medlem
BootyLuvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Men borde inte egentligen störtbågarna skjutit upp??
Som denna:
http://www.gtspirit.com/2014/04/07/lamborghini-gallardo-lp560-4-spyder-crashes-in-switzerland/

Rätt märkligt...
Nu är detta ren spekulation, givetvis, men som jag var inne på tidigare kan de helt enkelt ha knäckts - speciellt om bilen gled rakt framåt eller bakåt en längre sträcka. Det finns inget stag som hjälper till att stå emot horisontala krafter och med den tyngden pressades nedåt i kombination med friktionen från asfalten så... Liknande saker har hänt i racing när bilar med otillräcklig störtbåge slagit runt. 2002 omkom t.ex. Jeff Clinton på Homestead när störtbågen på hans prototyp vek sig. Tog så illa att han halshöggs.
Citera
2014-09-12, 08:50
Medlem
mandelbiskviers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Men borde inte egentligen störtbågarna skjutit upp??
Som denna:
http://www.gtspirit.com/2014/04/07/lamborghini-gallardo-lp560-4-spyder-crashes-in-switzerland/

Rätt märkligt...

Precis(!!!) det jag menade i min post ovanför. Dessa ska ju se till att föraren slipper skrapa bort huvet?..
Citera
2014-09-12, 08:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BootyLuv
Nu är detta ren spekulation, givetvis, men som jag var inne på tidigare kan de helt enkelt ha knäckts - speciellt om bilen gled rakt framåt eller bakåt en längre sträcka. Det finns inget stag som hjälper till att stå emot horisontala krafter och med den tyngden pressades nedåt i kombination med friktionen från asfalten så... Liknande saker har hänt i racing när bilar med otillräcklig störtbåge slagit runt. 2002 omkom t.ex. Jeff Clinton på Homestead när störtbågen på hans prototyp vek sig. Tog så illa att han halshöggs.
Om han varit på turne genom hela Europa med den så undrar jag vilket skick det var på däcken, gissar att däck på en sådan kärra inte är speciellt fräsha efter 5-600 mil i högt tempo.
Citera
2014-09-12, 08:55
Medlem
BootyLuvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sifvert
Precis. De systemen är inte 100% tillförlitliga. Om bilen slagit i med "taket" först i jordbanken lär skydden grävt ner sig i marken och inte gett något skydd.
Sant, i mitt inlägg ovan tänkte jag inte på att bilen kanske hann vända runt och slå ner i marken upp och ned redan innan den kom ut på asfalten (vilket, nu när jag tänker efter, förstärks av det faktum att det väl är gräs och jord som syns på ovansidan när bilen står på bärgaren?). Om så var fallet är det verkligen inte underligt att störtbågarna knäcktes (var precis så störtbågen på Pedro Diniz Sauber bröts av på Nurburgring 1999, i dessutom relativt låg fart).

Citat:
Ursprungligen postat av kulprit
Om han varit på turne genom hela Europa med den så undrar jag vilket skick det var på däcken, gissar att däck på en sådan kärra inte är speciellt fräsha efter 5-600 mil i högt tempo.
Absolut - men jag är lite osäker på hur det relaterar till störtbågen
Citera
2014-09-12, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kulprit
På bilden där bilen ligger med det lösa däcket så ser man om man zoomar in att bakdäcket ser rätt slut ut
Citera
2014-09-12, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrume
På bilden där bilen ligger med det lösa däcket så ser man om man zoomar in att bakdäcket ser rätt slut ut
Torrt och varmt väder - däckens mönsterdjup har ingen större inverkan under dessa förhållanden, såvida dom inte var så slut att något däck exploderade. Oftast har ju bilarna punkteringsfria däck som gör att man har större chans att få ner hastighet vid punktering. Blir ingen explosion då. Vet dock inte vad Lamborghinin hade för sulor vid olyckstillfället.
Citera
2014-09-12, 09:24
Medlem
Visst, de gjorde fel, inget snack om saken.
Men ska inte blåsa om andra bilister med en relativ hastighet av 150 km/h.
Med det sagt. I ex. Tyskland är det vardagsmat. Körde om i vänsterfil i ca 200 när en skogstokig tysk kommer i en E55 amg o irriterat blinkar med helljuset för att det gick för långsamt.
Har ägt ett antal sportbilar bl,a Lp560 som var bilen som kraschade vid detta tillfälle.
Kan säga att däcken inte tar slut för att man ligger i dryga 200, inte ens om man gör det under längre tid. Kör du skiten ur bilen under en dag på ringen, ja då är det bara att åka och köpa nya sulor. Men lite motorvägskörning i hög fart, aldrig...(förutsatt att bilen hade av Lamborghini rekommenderade däck)

Om inte föraren saknade kunskaper för att hantera en Gallardo (han kanske körde i Corsa-läget och då har man inga hjälpmedel längre), så lutar allt åt någon form av tekniskt fel, kanske däcksexplosion.

Två människor har mist livet och kvar står familjer som är utom sig. Det som är farligt i trafiken är att köra på gränsen, framförallt om andra bilister är i närheten. Vill man sträcka ut någon gång på en tom raksträcka är det en helt annan sak...
Citera
2014-09-12, 09:30
Medlem
Raggarspinns avatar
Temperaturen var runt 16 grader vid den aktuella tidpunkten. Pirelli p-zero är avsedda för högre temperatur. Vid lägre temperatur så har däcken avsevärt sämre väggrepp. Det är svarta bromsspår efter bilen vilket tyder på att ABS-systemet inte fungerat. Mycket troligt eftersom höger bakhjul med bromsar och hjulnav saknas. Finns det bild på det saknade hjulet med tillhörande bromsar och nav? När lossnade hjulet från bilen?
Senast redigerad av Raggarspinn 2014-09-12 kl. 09:33.
Citera
2014-09-12, 09:38
Medlem
Har sett bild på ett löst däck, utan fälg ,nav , dom kan ju också fått väja för någon som bytt fil utan att se att det kommer en bil i hög fart sedan en sladd efter det,
Citera
2014-09-12, 09:43
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Temperaturen var runt 16 grader vid den aktuella tidpunkten. Pirelli p-zero är avsedda för högre temperatur. Vid lägre temperatur så har däcken avsevärt sämre väggrepp. Det är svarta bromsspår efter bilen vilket tyder på att ABS-systemet inte fungerat. Mycket troligt eftersom höger bakhjul med bromsar och hjulnav saknas. Finns det bild på det saknade hjulet med tillhörande bromsar och nav? När lossnade hjulet från bilen?

Att däcken skulle ha försämrade egenskaper vid 16 grader vet jag ingenting om, men det låter ju spontant oerhört märkligt. Men du har förstås en källa på det?

De svarta däckspåren som syns på bilden är väl högst sannolikt en följd av att bilen fått sladd. Vad får dig att tro att bromsarna låst sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in