2014-09-12, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
För bäst gruppsykologisk effekt blir det troligen kring lunch "bomben" släpps. Händelsemässigt måste det ligga rygg i rygg med slutdebatten, och dränka alla sakfrågor vad gäller medias rapportering.

Expressen har med all säkerhet konsulterat psykologisk expertis.
Jag har slutat oroa mig. Expressen och Aftonbladet har inte, och kommer inte, kunna påverka valresultatet, utom möjligen höja SDs siffror. Glädjande: Sifo släppte en mätning som visade att 24% av väljarna ville att de andra partierna skulle samarbeta med SD, där har vi möjligen SDs tak för närvarande.
Senast redigerad av Fnysington 2014-09-12 kl. 09:43.
2014-09-12, 09:41
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jag tror inte att ni behöver vara oroliga för att SD skadas av Expressens drev. Det har ju inte framkommit nåt som folk inte redan vet. Man kan inte tjata konstant om vilket rasistiskt parti SD är och sen uppnå nån sorts chockeffekt genom att avslöja att det finns en del rasister på deras vallistor. Dessutom så tror jag att folk börjar tröttna lite på medias och framförallt Expressens hysteriska kampanjer mot partiet. De har gått för långt och det börjar bli tjatigt. Folk gillar inte att bli behandlade som idioter.

Däremot så tror jag att SD kommer att få lite svårt att mobilisera fler röster i valspurten nu när det ser ut att bli rätt jämnt mellan blocken. De kommer tex att gå miste om missnöjda moderatröster som de hade kunnat få om Alliansen varit helt körd. Vad de får på söndag beror på vad deras verkliga stöd har legat på de senaste månaderna och där finns det ju en viss osäkerhet. Jag tror att de fortfarande är underskattade så lägg på några procentenheter på de 10-11% de verkar ha som stabilt stöd.

Nej, inte i någon större utsträckning i alla fall. Några försvinner, andra tillkommer.

När Expressen listar upp alla förskräckliga rasistuttalanden så presenterar de också i vilket sammanhang kommentaren skrevs. Det gör att Expressen de senaste dagarna själva förvandlat sig till ett Avpixlat. Aldrig tidigare har läsarna kunnat ta del av så mycket invandrarbrott i Expressen. Med noga utpekade etniska grupper.

Det sovande svenska folket har plötsligt fått läsa om "Campingzigenare åtalade efter stöldturné", "invandrare som lurat till sig miljonbelopp", "Genetiska sjukdomar orsakade av kusingiften i muslimska familjer", "Asylsökande eldar upp sitt boende", "35.000 skattefritt till somaliska mångbarnfamiljer" etc i en strid ström.

Va, tänker många, är det så jävligt på invandrarfronten?

.
2014-09-12, 09:44
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Den stora hopplösheten i sammanhanget är att valresultatet inte kommer att tolkas det minsta ödmjukt, det kommer att tolkas som att XX procent svenskar uppskattar det som framkommit genom SD-skandalerna. "Jaså XX% vill ha rasism!" Nja, men XX% vill ha sans och balans.

Ja, det är ju den stora och ständiga förnedringen. Men någonstans bör det ju finnas en brytpunkt när det politiska, och mediala, priset för att skita i folkviljan helt enkelt blir för högt och då man helt enkelt måste byta retorik. De slutsatser jag har dragit kring detta, utifrån tråden och situationen i andra europeiska länder, är att den ligger kring drygt 15 % av rösterna.

Det vore mumma om vi kunde nå dit redan nu så kanske vi har en normaliserad debatt till nästa valrörelse.
2014-09-12, 09:45
Medlem
Pvt. Jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Så får du reda på ”valresultatet” – innan alla andra
Metro.
http://www.metro.se/nyheter/folj-med-metro-pa-valdagen-for-att-fa-veta-resultatet-innan-alla-andra/EVHnik!HqwxcHqjNlrm2/

Klockan 16.00 samt 19.30 på söndagen
kan Metro berätta om vilka som troligtvis vinner valet.
Då presenteras nämligen Yougov sina vallokalsundersökningar.
”Realistiskt är att ha en snittavvikelse på 0,6 till 0,7 procent”,
säger Lars Gylling, kommunikationschef på Yougov.

Lite tveksamt att släppa vallokalsundersökningar innan vallokalerna stängt. Har för mig att TV4 gjorde så för länge sen och det blev ett jävla liv eftersom det kunde anses påverka de väljare som ännu inte gått och röstat.
2014-09-12, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Aftonbladets grej är i princip ingenting. Det är en sedan tidigare utesluten person som säger "neger" i princip och inget mer med det. Sen att dom filmar i olika miljöer inför inslag är inget konstigt. Det var knappt ens en riktigt allvarlig grej ens en gång.

Aftonbladet är riktigt på defensiven. Är det resursbrist och personalindragningarna som gör det?

Jag har inte sett klippet på aftonbladet, men är det en SD:ares film och hur har aftonbladet i så fall fått tag på den?
2014-09-12, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Nej, inte i någon större utsträckning i alla fall. Några försvinner, andra tillkommer.

När Expressen listar upp alla förskräckliga rasistuttalanden så presenterar de också i vilket sammanhang kommentaren skrevs. Det gör att Expressen de senaste dagarna själva förvandlat sig till ett Avpixlat. Aldrig tidigare har läsarna kunnat ta del av så mycket invandrarbrott i Expressen. Med noga utpekade etniska grupper.

Det sovande svenska folket har plötsligt fått läsa om "Campingzigenare åtalade efter stöldturné", "invandrare som lurat till sig miljonbelopp", "Genetiska sjukdomar orsakade av kusingiften i muslimska familjer", "Asylsökande eldar upp sitt boende", "35.000 skattefritt till somaliska mångbarnfamiljer" etc i en strid ström.

Va, tänker många, är det så jävligt på invandrarfronten?

.

Det är iofs sant. Fast många kollar inte upp så långt - de stannar vid rubriken och tänker: "Jag som tyckte den där Jimmie verkade rätt bra, och att SD hade blivit normala. Nä, det får bli moderaterna/sossarna som vanligt."
2014-09-12, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Jag har inte sett klippet på aftonbladet, men är det en SD:ares film och hur har aftonbladet i så fall fått tag på den?

Är väl någon bitter avhoppare, eventuellt med ebb i kassan.
2014-09-12, 09:51
Medlem
Citat:
United Minds underskattar sannolikt SD

Pga en tillfällig hög SD-mätning innan valet 2010
införde United Minds en Internetfaktor i viktningen
för att sänka en befarad överepresentation av SD-sympatisörer.

Detta har jag dokumenterat ett flertal gånger i tråden
med referenser till United Minds.

Analys av United Minds rådata indikerar inte
att det fanns överepresentation av SD-sympatisörer

Så i medeltal över flera mätningar underskattar
sannolikt United Minds SD.

YouGov påstås också ha viktfaktorer som sänker SD.

UM har heller inte svarat alls på ett par mejl som jag skickat och bett om rådata efter mars 2013. Man kan tolka det som man vill, men det luktar lite gravad hund tycker jag.
2014-09-12, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jag tror inte att ni behöver vara oroliga för att SD skadas av Expressens drev. Det har ju inte framkommit nåt som folk inte redan vet. Man kan inte tjata konstant om vilket rasistiskt parti SD är och sen uppnå nån sorts chockeffekt genom att avslöja att det finns en del rasister på deras vallistor. Dessutom så tror jag att folk börjar tröttna lite på medias och framförallt Expressens hysteriska kampanjer mot partiet. De har gått för långt och det börjar bli tjatigt. Folk gillar inte att bli behandlade som idioter.

Däremot så tror jag att SD kommer att få lite svårt att mobilisera fler röster i valspurten nu när det ser ut att bli rätt jämnt mellan blocken. De kommer tex att gå miste om missnöjda moderatröster som de hade kunnat få om Alliansen varit helt körd. Vad de får på söndag beror på vad deras verkliga stöd har legat på de senaste månaderna och där finns det ju en viss osäkerhet. Jag tror att de fortfarande är underskattade så lägg på några procentenheter på de 10-11% de verkar ha som stabilt stöd.

Expressens drev tyder på att PK är vettskrämda för SD:s växande popularitet. Samma med Aftonbladet som idag gör en stor sak av att SD-Media - FILMAR!

PK:s uträkning är uppenbarligen att skrämma upp folk inför valet, skrämma folk till tystnad och till sofflocket. Hela upplägget är ju också som hämtat från KGB och STASI.

Eftersom det inte är fråga om brott och egentligen ganska harmlösa saker så kommer effekten knappast att bli mer än ytterst kortsiktig. Och det räknar säkert även PK med.
Men uträkningen är även folk inte ska våga säga att de är SD och därmed ska valarbetet kunna skadas.
Mer än så kan det rimligen inte bli.
2014-09-12, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SimonStyliten
Är väl någon bitter avhoppare, eventuellt med ebb i kassan.

Inte någon vars telefon blivit hackad således. Jag vill minnas att det var avlyssnade och hackade mobiltelefoner som fick News of the World att lägga ner?
2014-09-12, 09:55
Medlem
Majoriteten av svenskarna: Rätt att stänga ute SD
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=4657&grupp=20696&artikel= 5962446

Endast 13 procent av de som tänker rösta på Socialdemokraterna, Miljöpartiet eller Vänsterpartiet i riksdagsvalet förespråkar en samverkan med SD. Motsvarande andel bland Moderaternas väljare är 32 procent.

Statsministern och Moderatledaren Fredrik Reinfeldt vill inte lyssna på de Moderatsympatisörer som efterlyser ett samarbete med Sverigedemokraterna.
Att ge SD politiskt inflytande är otänkbart säger han:

– Det är fullkomligt uteslutet. Vi gör oss på intet sätt beroende av eller förutsätter stöd av Sverigedemokraterna i något sammanhang, säger Reinfeldt.

Han anser att han i egenskap av statsminister tagit ansvar för att isolera SD genom den breda överenskommelse som finns mellan regeringen och Miljöpartiet om asyl- och migrationspolitiken.

– Vi har, efter det att SD kom in i riksdagen, gått i en riktning där Sverige förmodligen har de mest liberala asyl- och migrationsreglerna i hela den öppna världen, säger Reinfeldt.
Senast redigerad av amalrik 2014-09-12 kl. 09:57.
2014-09-12, 10:15
Medlem
Durgas avatar
Citat:
Majoriteten av svenskarna: Rätt att stänga ute SD
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=4657&grupp=20696&artikel= 5962446

Endast 13 procent av de som tänker rösta på Socialdemokraterna, Miljöpartiet eller Vänsterpartiet i riksdagsvalet förespråkar en samverkan med SD. Motsvarande andel bland Moderaternas väljare är 32 procent.

Statsministern och Moderatledaren Fredrik Reinfeldt vill inte lyssna på de Moderatsympatisörer som efterlyser ett samarbete med Sverigedemokraterna.
Att ge SD politiskt inflytande är otänkbart säger han:

– Det är fullkomligt uteslutet. Vi gör oss på intet sätt beroende av eller förutsätter stöd av Sverigedemokraterna i något sammanhang, säger Reinfeldt.

Han anser att han i egenskap av statsminister tagit ansvar för att isolera SD genom den breda överenskommelse som finns mellan regeringen och Miljöpartiet om asyl- och migrationspolitiken.

– Vi har, efter det att SD kom in i riksdagen, gått i en riktning där Sverige förmodligen har de mest liberala asyl- och migrationsreglerna i hela den öppna världen, säger Reinfeldt.

"– Vi har, efter det att SD kom in i riksdagen, gått i en riktning där Sverige förmodligen har de mest liberala asyl- och migrationsreglerna i hela den öppna världen, säger Reinfeldt."

Att han överhuvudtaget får vara kvar är en gåta, det är ju tydligt att det inte i detta fall är folket han företräder utan det vi ser är en maktfullkomlig reaktion för att han inte längre fick sitta med majoritet i riksdagen efter 2010.
Obegripligt att han inte avsatts , sjuk är bara förnamnet på åkomman han lider av!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in