2014-09-05, 18:25
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Du fattar fortfarande inte??? Solen påverkar INTE rotationens riktning. Solen och planeterna roterar i samma riktning pga att de uppstått ur samma Gasmolnet som roterade åt samma håll.

Han frågade varför det var så och gav samtidigt ett intuitivt resonemang till varför det borde vara tvärt om. Han undrade alltså om mekanismen som gör att alla objekt som uppstår ur stoftskivan inte bara roterar åt samma håll runt stoftskivans masscentrum utan även runt sig själva.

Det du påstod, och det som jag motsade mig, var att planeternas rotation runt sig själva enbart skulle vara orsakat av lokala företeelser och att de påverkas individuellt pga många olika omständigheter, vilket onekligen kan tolkas som att varje planets rotationsriktning runt sig själv bestäms lite hux flux. Vilket du med senare inlägg klargjorde inte var vad du avsåg.
Citera
2014-09-05, 19:21
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
. Han undrade alltså om mekanismen som gör att alla objekt som uppstår ur stoftskivan inte bara roterar åt samma håll runt stoftskivans masscentrum utan även runt sig själva.

Jag har svarat femitielva gånger redan. = Solen påverkar inte planeternas rotation runt sina egna axlar. Deras rotation runt sig själva beror på stoftmolnets rörelser medan planeterna bildades. Vad är det som är så svårt???
Citera
2014-09-05, 19:33
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Jag har svarat femitielva gånger redan. = Solen påverkar inte planeternas rotation runt sina egna axlar. Deras rotation runt sig själva beror på stoftmolnets rörelser medan planeterna bildades. Vad är det som är så svårt???

Det svåra är att du påstår att det var stoftmolnets rörelser som orsakade planeternas rotation runt sig själva, men du förklarar inte hur - vilket var vad Fri undrade och jag gav ett svar på.

Citera
2014-09-05, 20:19
Medlem
Fris avatar
Citat:
vilket var vad Fri undrade och jag gav ett svar på.
Jag förstod inte det svaret. Massa utifrån accelererar, ja, och massa som kommer inifrån bromsas upp, ja. Men jag förstår inte hur det förklarar fenomenet. Gäller inte Keplers tredje lag för föremål som rört sig radialt till/från Solen? Materian i yttre banor bör ju ha haft lägre fart än de i inre banor, oavsett varifrån de kom.
Citera
2014-09-05, 20:57
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Jag förstod inte det svaret. Massa utifrån accelererar, ja, och massa som kommer inifrån bromsas upp, ja. Men jag förstår inte hur det förklarar fenomenet. Gäller inte Keplers tredje lag för föremål som rört sig radialt till/från Solen? Materian i yttre banor bör ju ha haft lägre fart än de i inre banor, oavsett varifrån de kom.

De har lägre hastighet enbart när de olika banorna jämförs. Skulle man dra in ett objekt från en yttre bana till en närmre skulle dess hastighet öka till en högre hastighet än ett objekt som redan befann sig i en stabil omloppsbana på det kortare avståndet. Varför det sker kan motiveras både utifrån rörelsemängdsmomentets bevarande för systemet i stort eller att summan av den potentiella och kinetiska energin ska vara densamma. Det innebär i slutändan att när materia möts vid bildandet av en planet så kommer materia som kommit in från en högre omloppsbana att ha en högre hastighet runt om stjärnan än materian från en lägre omloppsbana - trots att förhållandet var det motsatta när de befann sig på respektive banor.
Citera
2014-09-05, 21:52
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Det svåra är att du påstår att det var stoftmolnets rörelser som orsakade planeternas rotation runt sig själva, men du förklarar inte hur - vilket var vad Fri undrade och jag gav ett svar på.

https://m.youtube.com/watch?v=Rk4iYgb5JQg
Citera
2014-09-05, 22:09
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
https://m.youtube.com/watch?v=Rk4iYgb5JQg

Så att ingen annan i onödan ska klicka på länken så är det bara ett klipp på någon narcissistisk jävel som förklarar att anledningen till att planeterna cirkulerar runt solen (Vilket inte ens var frågan) är att rörelsemängdsmomentet alltid bevaras.
Citera
2014-09-05, 22:24
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Så att ingen annan i onödan ska klicka på länken så är det bara ett klipp på någon narcissistisk jävel som förklarar att anledningen till att planeterna cirkulerar runt solen (Vilket inte ens var frågan) är att rörelsemängdsmomentet alltid bevaras.

Det är samma svar på planeternas egen rotation. Solen har ingen inverkan på planeternas egen rotation. Varför har du så svårt att förstå det här?
Citera
2014-09-05, 23:09
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Det är samma svar på planeternas egen rotation. Solen har ingen inverkan på planeternas egen rotation. Varför har du så svårt att förstå det här?

Det jag talar om var stoftskivans masscentrum, vilket också sammanfaller med solen. Och anledningen till att något roterar ö.h.t. är just på grund av rörelsemängdsmomentets bevarande. Däremot ger det, ensamt, ingen förklaring till varför en sammandragning av massa vid sidan om stoftmolnets masscentrum också kommer leda till rotation åt samma håll som stoftmolnet i stort. Vilket är precis vad som sker, och frågeställningen var och har alltid varit hur det sker.

Och jo, det faktum att stoftet från början befann sig i en skiva som roterade runt dess masscentrum (Som i praktiken utgjordes av solen) har stor inverkan på åt vilket håll rotationen slutligen kommer ske, och anledningen till det har jag angett i ett par av mina tidigare inlägg.
Citera
2014-09-06, 06:33
Bannlyst
Det här kanske kan hjälpa?
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Coriolis_effect
Citera
2014-09-11, 21:24
Medlem
Skriuws avatar
Kom såhär i nyktert tillstånd och tänka på supertomrummet i konstellationen Eridanus, hur går det med det igentligen?

Existerar det fortfarande, har för mig att dom upptäckt nån liten strimma med ljussvaga galaxer nyligen? Eller är det bara en gnu i algoritmen som skapat det hela?

Lyssnar gärna på lite tankar om liknande bekräftade voids också.
Citera
2014-09-12, 00:40
Avstängd
Knivur-273s avatar
Finns andra universum än det vi kan observera direkt ?

Var sitter ljushastigheten lagrad?

Är rummet och tiden en egen fysikalisk realitet eller är det bara en abstraktion ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in