2014-09-11, 23:16
Medlem
Nu beskrivs frivilligstyrkorna från Kiev som jämförbara med ISIS, i västmedia!

Halshuggningar, tortyr, stöld, rån, utpressning, avrättningar mm mm.

Kievtrogen media visade intervju med modern till en av de halshuggna, hon fick huvudet hemskickat till sig.

Nu går Kiev och väst på full damage control!

http://www.newsweek.com/evidence-war-crimes-committed-ukrainian-nationalist-volunteers-grows-269604

Intressant att gå tillbaka i historiken i denna tråd och läsa inlägg av aktiva debattörer här, där de höjt upp just dessa bataljoner och försvarat dem mot vad de kallat för "rysk propaganda" när just sådana här förbrytelser tagit upp.
2014-09-11, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postkran
Azov och donbass battaljonen har 0 förtroende för styret i kiev, eftersom dom agerat som kanonfoder i fronterna samtidigt som man inte fått det understöd man har behövt.

Sen är ju dessa battaljoner sponsrade av oligarker som förser dom med vapen och utrustning. Frågan är vilken oligark som finansierar Azov och hur han ställer sig till poroshenko. Vet dock inte vilken oligark som finansierar just Azon eftersom dom hemlighetshåller det o kallar han "MR X"

Skulle det bli en sådan situation så kan det ju hända att de här andra oligarker försöker roffa åt sig makten från chockladoligarken genom att använda nassar o annat patrask som trupper.

Ihor (Igor) Kolomoyskyi är väl den som är officiell sponsor av ett flertal av de mer ökända bataljonerna. Aidar, Azov, Donbass, Dnepr 1 och 2 osv.

Sedan om han agerar åt någon annans räkning är ju en möjlighet. Eller att det är fler än han som gått ihop.
2014-09-11, 23:21
Medlem
Raglefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tja, "Nya tider" rapporterar väl inte bara om Ukraina?

Invandringsfrågor är väl också ett populärt ämne i den tidningen, och där är de väl inte speciellt sansade.

http://www.friatider.se/tre-nya-invandrare-f-r-varje-ny-svensk

Låter lite som "svenskarnas" parti.

Men för hela helvete, detta är andra gången jag länkar till en tidning och du svarar med en länk till en annan tidning för att "bevisa" din poäng!

Nya Tider, inte Fria Tider, capisce?

Att du knappast har läst artikeln är knappast någon vågad gissning efter denna fadäs? Igen:
http://www.nyatider.nu/krigets-donetsk/

Sedan anser jag inte att det är "högerextremt" att rapportera kritiskt om invandring. Faktum är att jag anser den närmast unikt svenska föreställningen att sådan rapportering skulle vara extrem vara ett symptom på just ett extremt medieklimat.

EDIT: Såg nu att andra redan påpekat samma sak, men jag låter detta stå kvar ändå.
Senast redigerad av Raglefant 2014-09-11 kl. 23:25.
2014-09-11, 23:34
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Knappast vad han sade. Det han sade var att femtekolonnarna möjligtvis agerar bakom Putins rygg utan att han är medveten om det. Men så är han inte politiker heller, och har inte diplomatins tvångströja på sig som Putin måste agera efter. Då är det lätt att tro att Putin är helt omedveten om detta. Vad Strelkov däremot är, är en revolutionär, som tror på att med våld rensa ut dessa femtekolonnare. Något som givetvis inte är realistiskt i dagens Ryssland.

Skall du rädda Strelkov från det logiska haveriet så måste du påstå att Strelkov inte alls säger att Putin och Ryssland styrs av femtekolonnarna (oavsett om Putin är medveten om att han styrs av dessa eller inte). Men i så fall är Strelkovs angrepp på dem helt ologiskt, eftersom de inte har det inflytande som Strelkov faktiskt säger att de har.

Logiken är därför ofrånkomlig:

Femtekolonnarna styr över Putin.
Strelkov är lojal mot Putin.
Strelkov är därför lojal mot femtekolonnarna.
2014-09-11, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Skall du rädda Strelkov från det logiska haveriet så måste du påstå att Strelkov inte alls säger att Putin och Ryssland styrs av femtekolonnarna (oavsett om Putin är medveten om att han styrs av dessa eller inte). Men i så fall är Strelkovs angrepp på dem helt ologiskt, eftersom de inte har det inflytande som Strelkov faktiskt säger att de har.

Du vet mycket väl att man kan ha inflytande utan att "styra". Exempel, svensk media "styr" inte Sverige, men onekligen har de ett alldeles för stort inflytande på politiken och diskursen i Sverige.

Du får nog ta ett steg tillbaka från ditt ogillande av Strelkov, för nu börjar du argumentera likt några av de som är väldigt pro-Kiev i denna tråd. Jag syftar på tankevurpor som kommer sig av ett stark ogillande av någon/något.
Personligen har jag ingen som helst emotionell relation till Strelkov, det är först nu jag börjar sätta mig in i hans bakgrund. Så detta är inget försvar av honom, bara ett vänligt påpekande att just nu argumenterar du emotionellt och inte logiskt.
2014-09-11, 23:47
Medlem
Citat:

Det börjar köra ihop sig i terroristteamet nu. Vem tror ni får den stora skulden för det här när allt är överspelat? Putin lär ju slippa undan om han går med på de krav västvärlden ställer för att återuppta handeln igen. Strelkov är fullständigt oviktig för västvärlden och lär vara bland dem som får alla skuld och skaka galler i Haag.

Ryska reguljära trupper i Ukraina

https://pbs.twimg.com/media/BxRqYADCIAA72Dg.png:large

https://pbs.twimg.com/media/BxRqbUBCYAAJMIB.png:large

https://pbs.twimg.com/media/BxRvo7NCIAAhmWN.jpg

https://pbs.twimg.com/media/BxRlWEMCcAEOqAU.png

Novorussian airforce är i själva verket Ryska flygvapnet

https://twitter.com/lukakunagilaku/status/510170439692587009
Senast redigerad av pitbulll 2014-09-11 kl. 23:50.
2014-09-11, 23:49
Medlem
Citat:
Du vet mycket väl att man kan ha inflytande utan att "styra". Exempel, svensk media "styr" inte Sverige, men onekligen har de ett alldeles för stort inflytande på politiken och diskursen i Sverige.

Du får nog ta ett steg tillbaka från ditt ogillande av Strelkov, för nu börjar du argumentera likt några av de som är väldigt pro-Kiev i denna tråd. Jag syftar på tankevurpor som kommer sig av ett stark ogillande av någon/något.
Personligen har jag ingen som helst emotionell relation till Strelkov, det är först nu jag börjar sätta mig in i hans bakgrund. Så detta är inget försvar av honom, bara ett vänligt påpekande att just nu argumenterar du emotionellt och inte logiskt.

Ni som känner Strelkov bättre än mig. Har Strelkov överhuvudtaget några tidigare band till Ukraina eller är inte han en 100% ryss som aldrig varit bosatt i Ukraina?
2014-09-11, 23:54
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pitbulll
Det börjar köra ihop sig i terroristteamet nu. Vem tror ni får den stora skulden för det här när allt är överspelat? Putin lär ju slippa undan om han går med på de krav västvärlden ställer för att återuppta handeln igen. Strelkov är fullständigt oviktig för västvärlden och lär vara bland dem som får alla skuld och skaka galler i Haag.

Ryska reguljära trupper i Ukraina

https://pbs.twimg.com/media/BxRqYADCIAA72Dg.png:large

https://pbs.twimg.com/media/BxRqbUBCYAAJMIB.png:large

https://pbs.twimg.com/media/BxRvo7NCIAAhmWN.jpg

https://pbs.twimg.com/media/BxRlWEMCcAEOqAU.png

Novorussian airforce är i själva verket Ryska flygvapnet

https://twitter.com/lukakunagilaku/status/510170439692587009

Och vilket/vilka förband tillhör de?
2014-09-12, 00:01
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:

Det vet ju alla (i alla fall alla Nazister) att i Sverige styr ju judarna. Om jag är lojal mot de som styr så är jag lojal mot judarna. Uppenbar logik.

Nu är den formella logiken dock sådan, att det inte spelar någon roll vad vi sätter in i dess satser. Exempelvis:
Moderata samlingspartiet styr över Reinfeldt.
Jag är lojal mot Reinfeldt.
Jag är därför lojal mot moderaterna.

Denna logik kan inte ens en sk. revolutionär som Strelkov – som är reaktionär – komma ifrån. Han säger sig vara lojal mot Putin, alltså är han lojal mot femtekolonnarna. Sorry. Ditt inlägg ändrar inte logikens lagar.

Skall man bryta ned Strelkovs påståenden så handlar det om att han inte alls är lojal mot Putin, därför att han bekämpar den utrikespolitiska linje som av allt att döma är Putins och Rysslands. Han tillför tesen om femtekolonnarna, ungefär i samma genrer som tesen om judens roll för nazisterna: den krävs som tilläggshypotes för att man skall kunna angripa den politik som förs och samtidigt tro att man inte angriper den ledare som för fram den.

Problemet är dock logiken. I Strelkovs fall blir det uppenbart orimligt därför att han är militär och av den anledningen hävdar obrottslig lojalitet med landets högsta befälhavare, nämligen Putin – vilket i detta fall innebär obrottslig lojalitet med de som styr Putin, nämligen femtekolonnarna.

Det dröjer nog inte så länge före Strelkov ”kommer ut” och påstår att Putin är femtekollonnare.
2014-09-12, 00:18
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
D
Det dröjer nog inte så länge före Strelkov ”kommer ut” och påstår att Putin är femtekollonnare.

Och gör han det gör han sig helt omöjlig och förvandlas snabbt till en icke intressant person som inte kommer att diskuteras ytterligar i tråden.
Precis som putin föröker vara diplomatisk för att inte göra ryssland helt omöjliga i omvärlden får strelkov göra detsamma i ryssland. Att dra kategoriska slutsatser om en person utifrån hans ord vid ett tillfälle ger som resultat endast en osäker slutsats.

Klart att strelkov ljuger om att han helt står bakom putin. Eller så har hans färd från donbass förändrat hans uppfatning av situationen, och då visar han att han är han en nolla som låter sig påverkas av den senaste personen han pratat med.
2014-09-12, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raglefant
Det finns också gott om störda människor som tycker att terrorbeskjutning av civilbefolkningen är helt okej så länge krigsförbrytelserna begås av den oligarkledda judenazistkuppregimen (ja, nu skojar jag, men det verkligt lustiga är att det inte är helt missvisande).

Hur fan kommer det sig att jag inte sett något reportage om terrorbeskjutningen av Donetsk i DN, Aftonbladet, Expressen, SvD, utan istället måste gå till en tidning som Nya Tider för att få se detta? En tidning som de stora drakarna sedan har mage att kalla "högerextrem" när den gör det de själva borde ha gjort?

Har de större svenska medierna för övrigt ens haft något reportage från flyktinglägren i Ryssland, vilket artikelförfattaren påstår kommer i nästa nummer av Nya Tider? Annars brukar de inte direkt vara nödbedda när det gäller att snyfta om flyktingar.

Har du sett videor och bilder från området?
Jämför "riktig" terrorbeskjutning med tunga pjäser från tex Groznyj (det finns fler exempel men det är passande). Splitterskadade fasader, trasiga rutor och hål i backen visar på en väldigt moderat beskjutning. Har du ens med egna ögon sett vad en artillerigranat gör med ett bostadshus? Jag har vid flera tillfällen och det är fan ingen vacker syn. En enda femton och en halva som träffar en betongkåk spränger ett hål stor nog att parkera en buss i (om kåken ens klarar påfrestningen). Tro inte på all jävla propaganda som flyger runt därute.
Det är, på ett mänskligt plan, rent utsagt förjävligt när civila hamnar i skottlinjen. Det är fruktansvärt att barn och oskyldiga dör och blir lemlästade för livet men det finns ingen som kan lägga skulden på Ukrainska krigsmakten för det inträffade, om du ger fan i att skjuta för att det handlar om stadsmiljö så kommer det bara att vara till din nackdel i slutändan eftersom fienden kan utnyttja det. Om separatisterna varit måna om civilbefolkningen så hade de inte uppträtt i närheten av civilister eller ens bebyggda och oevakuerade områden eftersom alla med en normal uppsättning hjärnceller vet vad konsekvenserna blir.
Det är ett äckligt cyniskt spel som det handlar om och det är inte ledarna som får betala priset utan i vanlig ordning så är det oskyldiga stackars satar som dras in och blir drabbade och dödade.
2014-09-12, 00:35
Medlem
Citat:
Ja givetvis finns det en hel del pengar att vinna, eller förlora, i Ukraina den närmaste tiden. Precis som i alla andra exempel där kaos härjat. Men det är en jäkla skillnad på att hitta just den där lönsamma investeringen i ett företag med potential, eller de fastigheter som inom 5 år kommer stiga som raketer i pris, jämfört med att gå in och finansiera den Ukrainska staten, vars regering med stor säkerhet kommer att gå igenom flera kriser och upplösningar de närmaste åren. Vi kommer nog få se massiva skuldavskrivningar a la Grekland där, särskilt inom statspapper.

absolut. du har rätt. under de närmsta åren är ukraina en stor kostnad för väst. behoven av industriell modernisering och finansiell stabilisering kommer att betalas av väst. integrationen med vårt näringsliv är en ren bidrags- och subventionshistoria för hundratals miljarder euros. det ska man inte dölja eller ljuga om.

men skillnaden mot lata skitländer som grekland är att ukraina kommer att löna sig. potentialen för ukraina som nation är enorm och inom 5-10 år kommer polen, ukraina och till viss del angränsande före detta sovjetstater att vara en ekonomisk motor i europa. om - vilket jag verkligen hoppas - relationen till ryssland läks så kommer regionen är vara mycket slagkraftig, maktbalansen i EU skjuts från lata spanska bönder och grekiska bidragsproffs till den nya tillväxtregionen i östra europa. EU kommer att stärkas och bli mer fristående USA. ukraina är en nyckel till väldigt mycket.

(off topic) ukraina är lite som gazprom. ja, det är ett misskött skitbolag med vansinniga politiska beslut och rasande vinst. med nuvarande underfinansiering och frysta projekt, både finansiellt och teknologiskt/kompetensmässigt, i arktis och för fracking, rysslands ekonomiska osäkerhet rent generellt, kommer det att bli ännu värre för gazprom. MEN den som inte ser en potential i gazprom är blind. det finns så mycket resurser, så stora vinster som kan göras inom 5-10 år, speciellt om man lyckas i samverkan med CNPC och samtidigt kan läka relationen till EU. shit, låt gazprom droppa ett par månader nu, sen lägger jag med gott samvete mina pensionspengar där.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in