Citat:
Ursprungligen postat av
Dompan75
Du vet mycket väl att man kan ha inflytande utan att "styra". Exempel, svensk media "styr" inte Sverige, men onekligen har de ett alldeles för stort inflytande på politiken och diskursen i Sverige.
Du får nog ta ett steg tillbaka från ditt ogillande av Strelkov, för nu börjar du argumentera likt några av de som är väldigt pro-Kiev i denna tråd. Jag syftar på tankevurpor som kommer sig av ett stark ogillande av någon/något.
Personligen har jag ingen som helst emotionell relation till Strelkov, det är först nu jag börjar sätta mig in i hans bakgrund. Så detta är inget försvar av honom, bara ett vänligt påpekande att just nu argumenterar du emotionellt och inte logiskt.
Det vet ju alla (i alla fall alla Nazister) att i Sverige styr ju judarna. Om jag är lojal mot de som styr så är jag lojal mot judarna. Uppenbar logik.
Nu är den formella logiken dock sådan, att det inte spelar någon roll vad vi sätter in i dess satser. Exempelvis:
Moderata samlingspartiet styr över Reinfeldt.
Jag är lojal mot Reinfeldt.
Jag är därför lojal mot moderaterna.
Denna logik kan inte ens en sk. revolutionär som Strelkov – som är reaktionär – komma ifrån. Han säger sig vara lojal mot Putin, alltså är han lojal mot femtekolonnarna. Sorry. Ditt inlägg ändrar inte logikens lagar.
Skall man bryta ned Strelkovs påståenden så handlar det om att han inte alls är lojal mot Putin, därför att han bekämpar den utrikespolitiska linje som av allt att döma är Putins och Rysslands. Han tillför tesen om femtekolonnarna, ungefär i samma genrer som tesen om judens roll för nazisterna: den krävs som tilläggshypotes för att man skall kunna angripa den politik som förs och samtidigt tro att man inte angriper den ledare som för fram den.
Problemet är dock logiken. I Strelkovs fall blir det uppenbart orimligt därför att han är militär och av den anledningen hävdar obrottslig lojalitet med landets högsta befälhavare, nämligen Putin – vilket i detta fall innebär obrottslig lojalitet med de som styr Putin, nämligen femtekolonnarna.
Det dröjer nog inte så länge före Strelkov ”kommer ut” och påstår att Putin är femtekollonnare.