2014-09-11, 20:28
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Ada har rört på sig igen.
Nu är det hela 81% för att Sd blir vågmästare.
Alla dagens riksdagspartier sitter kvar och Fi kommer inte in.

Konstellationen S+Mp+C+Fp skulle få över 50%. Egen majoritet mao. Det är vad en politiskt skicklig S-ledare skulle ha åstadkommit vid den här tidpunkten.
En slags mitten-allians som skulle ha kunnat regera i närmast eviga tider. Men vilken socialdemokrat skulle gå iland med något sådant?
Ja, inte Löfven i alla fall. Han har lika mycket taktkänsla och politisk finess som en bindgalen noshörning. Han började bra när han tillträdde, och gick ut med att han var beredd att snacka kärnkraft och industrijobb. Sedan kom den ökända lördagsintervjun i P1 där han velade och hackade om allt möjligt. Nuförtiden verkar han vara fjärrstyrd av genus-, HBQT- och muslimfalangerna i sosseriet.

Sossarna hade ju för fan öppet mål fram till i somras. Hur fan kunde man missa den chansen? Hade man bara haft en någorlunda kompetent och karismatisk partiledare hade man kunnat räkna in en egen majoritet i riksdagen. Eventuellt hade man fått med sig Fp eller C (utan Lööf) i ett samarbete som skulle cementera valframgångarna i 100 år framöver. Då behövde man inte heller bekymra sig om vad rabbinerna i Sd vill eller inte vill.

Och du, Björklund, Lööf och Hägglund är inte kompetenta.
2014-09-11, 20:32
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Och du, Björklund, Lööf och Hägglund är inte kompetenta.
De är åtminstone inkontinenta.
Man kan inte få allt, bara nästan.
2014-09-11, 20:46
Medlem
KarlDenSistaGustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Ada har rört på sig igen.
Nu är det hela 81% för att Sd blir vågmästare.
Alla dagens riksdagspartier sitter kvar och Fi kommer inte in.

Konstellationen S+Mp+C+Fp skulle få över 50%. Egen majoritet mao. Det är vad en politiskt skicklig S-ledare skulle ha åstadkommit vid den här tidpunkten.
En slags mitten-allians som skulle ha kunnat regera i närmast eviga tider. Men vilken socialdemokrat skulle gå iland med något sådant?

Men det där är ju en helt omöjlig kombination; två högerextrema partier med Sossarna, folk lever kvar i 1980-talet. C, FP, och MP skulle tvinga Svetsarn till bidragsmassinvandringspolitik. Mittenpartiet Moderaterna skulle fungera bättre, men även dom skulle tvinga Svetsarn till bidragsmassinvandringspolitik.

--------------------------------------

Förövrigt drar ni iväg alldeles för lätt och drar så kallade "givna" slutsatser. På Söndag lär ni er en ny läxa igen.
Senast redigerad av KarlDenSistaGustaf 2014-09-11 kl. 20:48.
2014-09-11, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlDenSistaGustaf
Men det där är ju en helt omöjlig kombination; två högerextrema partier med Sossarna, folk lever kvar i 1980-talet. C, FP, och MP skulle tvinga Svetsarn till bidragsmassinvandringspolitik. Mittenpartiet Moderaterna skulle fungera bättre, men även dom skulle tvinga Svetsarn till bidragsmassinvandringspolitik.
Dom får väl lära sig att kompromissa.
S får igenom att stoppa den lönsamma arbetskraftsinvandringen. Och som kompensation får C, Fp, och Mp öka på invandring av bidragstagare. Alla glada och nöjda. (Utom jag då).
2014-09-11, 20:58
Medlem
hakro807s avatar
Intressant information i DN idag, visar hur väljarsympatier förändrats i olika åldersgrupper. Förvånar mig att se att KD växer bland unga, även om det är en mindre ökning. Också förvånande att se att SD krymper så kraftigt bland unga, minus 3,9 procentenheter.

http://www.dn.se/valet-2014/vanstervind-bland-unga-valjare/
2014-09-11, 21:02
Medlem
VonFanderblads avatar
Undra hur mycket luft C:s opinionsiffror består av? Finns det någon rimlig förklaring till den senaste uppgången förutom att Lööf gjort relativt gott ifrån sig de senaste två veckorna?
2014-09-11, 21:14
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Undra hur mycket luft C:s opinionsiffror består av? Finns det någon rimlig förklaring till den senaste uppgången förutom att Lööf gjort relativt gott ifrån sig de senaste två veckorna?
Jag har hört att Lööf gjort allt vad hon kunnat för att profilera sig som en köttbullestekande bondmora i stället för en stureplansliberal. Det börjar kanske gå upp för partiledningen att det svenska folket inte anser att månggifte, slopad skolplikt och 40 miljoner nya somalier till Stockholms förorter är prioriterade frågor i Sverige. Ett urvattnat C med lite bidrag till bönderna, vindkraft och landsbygdsfrågor som främsta frågor har väl stöd av kanske 10% av befolkningen. Hyperliberala Alexander Bard-idéer intresserar kanske en kvarts promille. C ligger väl där de ska i opinionen nu ungefär.
2014-09-11, 21:54
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Jag har hört att Lööf gjort allt vad hon kunnat för att profilera sig som en köttbullestekande bondmora i stället för en stureplansliberal. Det börjar kanske gå upp för partiledningen att det svenska folket inte anser att månggifte, slopad skolplikt och 40 miljoner nya somalier till Stockholms förorter är prioriterade frågor i Sverige. Ett urvattnat C med lite bidrag till bönderna, vindkraft och landsbygdsfrågor som främsta frågor har väl stöd av kanske 10% av befolkningen. Hyperliberala Alexander Bard-idéer intresserar kanske en kvarts promille. C ligger väl där de ska i opinionen nu ungefär.
Man kan ju hoppas att Lööfs vidriga insatts i debatterna nu på slutet agerar sänke?
Senast redigerad av Clodius 2014-09-11 kl. 22:27.
2014-09-11, 22:21
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Man kan ju hoppas att Lööfvens vidriga insatts i debatterna nu på slutet agerar sänke?

Trodde inte du tyckte så illa om honom? Jag tycker inte han är någon lysande debattör och så har han indoktrinerats av partiets vänsterflygel så det han säger har någon annan dikterat. Man kan misstänka att han fått jobbet för att hålla kvar LO folket. Förmodligen mycket populär inom facket.

Experterna tror att S återhämtar sig på upploppet för det har dom alltid gjort säger dom. Svårt att veta för jag tyckte de var på väg under 30%. Men Mp har backat, gjort ett dåligt upplopp, vilket gynnar Centern och Sossarna.
2014-09-11, 22:23
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Man kan ju hoppas att Lööfvens vidriga insatts i debatterna nu på slutet agerar sänke?
För en gångs skull håller jag med dig, jag har ju sagt hela tiden att när han öppnar kakhålet kommer opinionen att falla och det är det som händer nu.

Tyvärr kommer nog din rödgröna röra att bilda regering ändå, ska bli kul att få göra det enklaste som finns, gnälla
2014-09-11, 22:27
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Trodde inte du tyckte så illa om honom?

Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
För en gångs skull håller jag med dig, jag har ju sagt hela tiden att när han öppnar kakhålet kommer opinionen att falla och det är det som händer nu.
Jag tror att Clodius faktiskt menar fru Lööf när han skriver "Lööfven". Hur skulle sosseledaren Löfven kunna agera sänke åt C?
2014-09-11, 22:29
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Trodde inte du tyckte så illa om honom? Jag tycker inte han är någon lysande debattör och så har han indoktrinerats av partiets vänsterflygel så det han säger har någon annan dikterat. Man kan misstänka att han fått jobbet för att hålla kvar LO folket. Förmodligen mycket populär inom facket.

Experterna tror att S återhämtar sig på upploppet för det har dom alltid gjort säger dom. Svårt att veta för jag tyckte de var på väg under 30%. Men Mp har backat, gjort ett dåligt upplopp, vilket gynnar Centern och Sossarna.
Haha - det var naturligtvis Lööf jag menade, men du hann kommentera innan jag rättade.
Men Löfven? Tja, det slår ju inte gnistor om hans debattstil precis, men han framstår ändå som en hederlig och resonerande politiker jämfört med gänget i alliansen. Dock lär han nog inte få chansen att bilda regering. Bildar han regering lär nog förhandlingarna med MP och V bli besvärliga, men förhandla kan han ju förståss...
Senast redigerad av Clodius 2014-09-11 kl. 22:32.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in