2014-08-30, 17:05
Medlem
Ska genomföra en större flytt till veckan. Är drygt 70 mil ifrån nuvarande ort, till framtida. Kommer att få hjälp ifrån min framtida ort, vilket också är min tidigare hemort. Nu står vi dock inför frågan, hur vi enklast ska få hem alla mina möbler. Vi har funderat på att hyra ett släp. Man kan antingen hyra envägs, dvs hyra det i en stad, lämna i en annan. Men det kostar en del. Verkar dock betydligt billigare att låna i samma stad, som man sedan lämnar tillbaka det i. Vilket innebär att mina föräldrar - som det handlar om i det här fallet - skulle kunna hyra den hemma hos sig, och sedan lämna den där åter.

Är det någon som har erfarenhet av detta och vet vad som är smidigast? Bäst vore kanske en "minibuss", men dom kostar en hel del + att det blir bensin på kalaset.

Tacksam för svar!
Citera
2014-08-31, 12:44
Medlem
Ingen?
Citera
2014-08-31, 13:15
Medlem
Gatukontoret.s avatar
Får det plats på ett släp så kan ju föräldrarna låna ett i deras ort,
Om det krävs mer plats så låna en skåpbil istället?
Citera
2014-08-31, 15:35
Moderator
Tystnads avatar
Skall dina föräldrar köra ner till dig så kan dom ju lika bra hyra släpet på hemorten.
Annars är det envägsläp som är billigast, dock inte så många som hyr ut sådana nuförtiden.

Varför inte ta in offerter från en flyttfirma?
Flyttfirma är garanterat den bästa lösningen, visserligen kostar det en slant men det kan det vara värt om man saknar nätverk med vänner som kan ställa upp med bilar och släp.
Citera
2014-09-06, 08:40
Medlem
Fh 16 med trailer skulle nog göra tricket. Går att lasta många ton på de.
Citera
2014-09-07, 01:48
Medlem
Gatukontoret.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallyFrida
Fh 16 med trailer skulle nog göra tricket. Går att lasta många ton på de.

Någon sorts hobby trucker vi fått här?
Varför just en Fh 16. Är la roligare med en Volvo Viking
Citera
2014-09-07, 11:02
Medlem
Muppers avatar
När jag flyttade 80 mil hemifrån så hyrde vi skåpbil på OKQ8.

Farsan och jag åkte iväg och han åkte tillbaka själv. Gick relativt bra, se till att hyra en bil som allt får plats i. Vart väldigt tight för oss men det gick bra ändå.
Citera
2014-09-07, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gatukontoret.
Någon sorts hobby trucker vi fått här?
Varför just en Fh 16. Är la roligare med en Volvo Viking
jobbar som chaufför 50% och inköpschef 50% på ett åkeri.
gillar fh 16 starkt
Citera
2014-09-07, 20:50
Medlem
Megaforces avatar
Man måste räkna på vilken volym man behöver frakta också. Att tänka på är också att möbelsläp i regel har ganska låg lastkapacitet vikt vilket gör att man inte kan frakta så många tunga flyttkartonger samtidigt som möblerna. Tunga flyttkartonger måste man i regel ta i dragbilen om möjligt.

Thule rental är nog de enda som har envägssläp idag.
Citera
2014-09-11, 22:13
Medlem
draken333s avatar
Om TS bor nära GBG eller ska flytta till Gbgs närhet finns BE-trailers att hyra. Dem slukar det mesta, inte gratis men lite kul ska det väl vara!

http://www.betrailer.se/be_rent.htm

Annars så rymmer ett stort flyttsläp från macken 11,5 kbm. Skulle föreslå Sävsjös släp framför Thules. Sävsjö lastar mer & är stabilare.
Man får plats med en Etta i ett sådant släp. Större lya större släp eller bil!
Citera
2014-09-17, 13:37
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av draken333
Om TS bor nära GBG eller ska flytta till Gbgs närhet finns BE-trailers att hyra. Dem slukar det mesta, inte gratis men lite kul ska det väl vara!

http://www.betrailer.se/be_rent.htm

Annars så rymmer ett stort flyttsläp från macken 11,5 kbm. Skulle föreslå Sävsjös släp framför Thules. Sävsjö lastar mer & är stabilare.
Man får plats med en Etta i ett sådant släp. Större lya större släp eller bil!

Visst, om dina möbler är tillverkade i balsaträ. Lastvikten på ett sådant släp är sällan över 500 kilo. Det är typ 10 flyttkartonger, en säng och en soffa.
Citera
2014-09-17, 20:36
Medlem
draken333s avatar
Både Thule & Sävsjö har 1300 axel på. Så släpet klarar vikten men vid en vägning bli det svårare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in