2014-08-10, 20:05
Medlem
Silvertrouts avatar
Kvälls posten idag
Mirja Niemeläs klev ut genom dörren på natten sommaren 1995 och försvinner spårlöst.

Nästan 20 år har gått sedan Nadja Niemeläs, 34, mamma Mirja försvann spårlöst.

Nu vädjar hon till ortsbefolkningen i Värnamo för att få en förklaring till mammans försvinnande och en gång för alla få ett avslut.

- Trots att det gått så långt tid är det som ett öppet sår som någon, ett par gånger om året, strör salt i. Jag vill veta att det inte var mitt fel, säger Nadja Niemelä till Kvällsposten.

Det är mitten av 1990-talet. Den då 14-åriga Nadja Niemelä är placerad i familjehem och har mer eller mindre tagit avstånd från sin missbrukande mamma.

Men en helg i oktober blir hon ändå övertalad att komma hem och hälsa på.

- När jag kom hem var hon jättefull och jag blev skitarg och vi bråkade. Jag kommer inte riktigt ihåg vad vi sa, men jag vet att hon bad mig att dra åt helvete och att jag svarar jag redan var där, säger Nadja Niemelä.

Hon blir utslängd ur bostaden - bokstavligt talat - och mamman slänger även hennes skor efter henne.

- Jag hade levt med missbrukare, men det här var första gången som min mamma hade lagt en hand på mig, säger Nadja Niemelä.

Hon tar sina skor och går till en kompis som bor på andra sidan stan.

Hade försvunnit tidigare

Nästa dag ringer hon hem för att höra hur det står till. Då får hon veta att Mirja är försvunnen. Enligt mammans sambo har hon försvunnit någon gång under natten.

- Det var inte första gången. Hon hade försvunnit tidigare så vi var övertygade om att hon var någonstans och drack, men när ingen hade hört av henne började vi bli oroliga på riktigt, säger Nadja Niemelä.

Efter fjorton dagar bestämde de sig för att anmäla henne som saknad. Men på grund av den tid som hade förflutit sedan försvinnandet hade också spåren hunnit kallna.

- Jag tror polisen gjorde sitt allra yttersta. Vi hade en väldigt bra kontakt med polisen som ledde detta och jag tror verkligen att de gjorde vad de kunde, säger Nadja Niemelä.

http://www.expressen.se/kvallsposten/nadja-var-tog-min-mamma-mirja-vagen/

Finns det en tråd redan så kan denna raderas

Är det någon som känner till detta fall?
Citera
2014-08-10, 20:14
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvertrout

Nej, men fallet behandlades tydligen i Värnamo Nyheter i juni.

"Hur dog mamma?"
http://www.varnamonyheter.se/artikel/107063/hur-dog-mamma
Citera
2014-08-10, 20:15
Medlem
Ördögs avatar
Citat:

Nej, men fallet behandlades tydligen i Värnamo Nyheter / Smålänningen i juni.

"Hur dog mamma?"
http://www.varnamonyheter.se/artikel/107063/hur-dog-mamma
http://www.smalanningen.se/artikel/107063/hur-dog-mamma
Citera
2014-08-10, 21:35
Medlem
I expressen stod det att det tog 14 dagar innan de anmälde henne försvunnen. Men enligt "Smålänningen" tog det en vecka. Vilket stämmer egentligen?
Citera
2014-08-10, 21:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Försvann någon gång under natten" enligt sambon.

Citat:
Kvälls posten idag
Mirja Niemeläs klev ut genom dörren på natten sommaren 1995 och försvinner spårlöst.

Nästan 20 år har gått sedan Nadja Niemeläs, 34, mamma Mirja försvann spårlöst.

Nu vädjar hon till ortsbefolkningen i Värnamo för att få en förklaring till mammans försvinnande och en gång för alla få ett avslut.

- Trots att det gått så långt tid är det som ett öppet sår som någon, ett par gånger om året, strör salt i. Jag vill veta att det inte var mitt fel, säger Nadja Niemelä till Kvällsposten.

Det är mitten av 1990-talet. Den då 14-åriga Nadja Niemelä är placerad i familjehem och har mer eller mindre tagit avstånd från sin missbrukande mamma.

Men en helg i oktober blir hon ändå övertalad att komma hem och hälsa på.

- När jag kom hem var hon jättefull och jag blev skitarg och vi bråkade. Jag kommer inte riktigt ihåg vad vi sa, men jag vet att hon bad mig att dra åt helvete och att jag svarar jag redan var där, säger Nadja Niemelä.

Hon blir utslängd ur bostaden - bokstavligt talat - och mamman slänger även hennes skor efter henne.

- Jag hade levt med missbrukare, men det här var första gången som min mamma hade lagt en hand på mig, säger Nadja Niemelä.

Hon tar sina skor och går till en kompis som bor på andra sidan stan.

Hade försvunnit tidigare

Nästa dag ringer hon hem för att höra hur det står till. Då får hon veta att Mirja är försvunnen. Enligt mammans sambo har hon försvunnit någon gång under natten.

- Det var inte första gången. Hon hade försvunnit tidigare så vi var övertygade om att hon var någonstans och drack, men när ingen hade hört av henne började vi bli oroliga på riktigt, säger Nadja Niemelä.

Efter fjorton dagar bestämde de sig för att anmäla henne som saknad. Men på grund av den tid som hade förflutit sedan försvinnandet hade också spåren hunnit kallna.

- Jag tror polisen gjorde sitt allra yttersta. Vi hade en väldigt bra kontakt med polisen som ledde detta och jag tror verkligen att de gjorde vad de kunde, säger Nadja Niemelä.

http://www.expressen.se/kvallsposten/nadja-var-tog-min-mamma-mirja-vagen/

Finns det en tråd redan så kan denna raderas

Har vad jag kan minnas inte hört om detta försvinnande förut.

Mycket möjligt att hennes försvinnande hade med hennes missbruksproblem att göra? Enligt hennes sambo försvann hon någon gång under natten. Bara någon månad senare tog sambon livet av sig.

Vem skall man misstänka?
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-08-10 kl. 21:41.
Citera
2014-08-10, 21:40
Medlem
Silvertrouts avatar
Ja någonstans finns hon ju.. Mirja Nyman som hon hette, hon klev ut en natt och försvann, tog hon sitt eget liv? eller lever hon fortfarande med ny identitet?

Så hennes sambo avslutade sitt liv en månad efter det att Mirja försvann?
Senast redigerad av Silvertrout 2014-08-10 kl. 21:53. Anledning: Skaraborgs inlägg
Citera
2014-08-10, 22:52
Medlem
Citat:
Ja någonstans finns hon ju.. Mirja Nyman som hon hette, hon klev ut en natt och försvann, tog hon sitt eget liv? eller lever hon fortfarande med ny identitet?

Så hennes sambo avslutade sitt liv en månad efter det att Mirja försvann?

Om Mirja Nyman tog livet av sig kan man ju undra var kroppen finns. Och om hon lever med ny identitet kan man ju undra varför hennes dotter inte känner till denna.

Hur stor chans kan det förresten vara att hon hittas?
Senast redigerad av Hiitsme 2014-08-10 kl. 23:10.
Citera
2014-08-11, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Om Mirja Nyman tog livet av sig kan man ju undra var kroppen finns. Och om hon lever med ny identitet kan man ju undra varför hennes dotter inte känner till denna.

Hur stor chans kan det förresten vara att hon hittas?

Fyllekärring som byter identitet? Kan fan inte vara någon rim och ranson i det hela heller inte att lämna en minderårig dotter ensam.
Citera
2014-08-11, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Styggkisse
Fyllekärring som byter identitet? Kan fan inte vara någon rim och ranson i det hela heller inte att lämna en minderårig dotter ensam.

Nej, precis. Den enda anledningen jag kan tänka mig är om hon typ hade behövt fly från sambon men då undrar man ju varför inte dottern får veta något om det hela.
Citera
2014-08-11, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Nej, precis. Den enda anledningen jag kan tänka mig är om hon typ hade behövt fly från sambon men då undrar man ju varför inte dottern får veta något om det hela.
Lutar ju åt att sambon kanske hade nåt att göra med det hela...
Citera
2014-08-11, 07:05
Medlem
Yugens avatar
Bråk med sambo är det första man misstänker, och det att han var säkert den siste som såg henne. I och med att mamman var missbrukare, är det ju givet att bråk och oro i hemmet var nog vardag.

Att hon är död är nog en självklarhet efter all tid som gått, att hon aldrig hittades är det som tyder att det var ingen "naturlig död".

Då faller det på självmord i form av drunkning, drunkning i form av olyckshändelse eller brott men inget tyder i informationen att polisen misstänkte sambon eller undersökte brott?

Om man tänker på alla de fall med alkohol/vatten som drabbat så många, är det mer möjligt att något liknande hände här med. Att det blev tjafs, hon lämnade hemmet men någonstans gående nära vatten ramlade i?
Citera
2014-08-11, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urusel
Lutar ju åt att sambon kanske hade nåt att göra med det hela...

Men jag funderar på om det inte kan ha varit antingen självmord i hastigt mod, så att säga, eller helt enkelt en olycka.

Men det är klart, eftersom det tydligen var så att hon blev misshandlad av sambon och han en månad senare tar sitt eget liv så kan man jun undra...

Och om hon hade planer på att ta sitt eget liv kan man ju undra varför hon betedde sig som hon gjorde emot sitt barn. Det rimliga att tänka vore väl att om man planerar att begå självmord och ens barn kommer och hälsar på en borde man väl helt enkelt bete sig mer som om man tog adjö?

Lite mer som om man tog ett värdigt adjö helt enkelt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in