2014-09-10, 20:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoRastaSkinhed
De har inte hackat något eller gjort dataintrång allt beskrivs i deras fjärde avsnitt.

Vilket är kvalificerat skitsnack som vanligt. De använde ett av Disqus tillgängligt API emot de användarregler som Disqus har. Med andra ord har de gjort något olagligt.

Flera tusen olika användare använde samma API utan att göra det RG gjorde, helt enkelt för att det var inte tillåtet. Håll er till sanningen.
Citera
2014-09-10, 20:26
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
I samband med förra gången Researchgruppen var aktuell med uthängningar av invandringskritiska anonyma, startades en tråd här på Flashback. I den tråden postar jag en länk till en videoupptagning från en föreläsning på Göteborgs Universitet. Det är ett seminarium om grävande journalistik. Robert Aschberg presenterar Fredriksson för auditoriet och sedan följer nästan en timmes genomgång av hur man använder olika sätt att utforska identiteter på människor som är aktiva på nätet. Hur man kan kolla var exempelvis foton som läggs upp är tagna, hur man kan eftersöka epostadresser och användarnamn och hur de kopplas till exempelvis konton på twitter och facebook. Ganska fascinerande!

Så folk som registrerat konton på exempelvis Disqus och använt samma adress för Facebook eller Twitter och kanske även använt samma email i myndighetskontakter.... De är i princip rökta och kan räkna med att förekomma hos Stasi Light. Bisnode gör kreditupplysning, där syftet säkert är att låta vederbörande få reda på att de är röjda och att man minsann vet var man bor. Sedan kollar man vilka som ställer upp för SD i valet... Det är bara ett meta-jobb alltsammans. Listor, sökmotorer... Knappa in och jämföra resultat och saken är biff!

Att just Politiskt Inkorrekt röjts är inte konstigt. Sedan innehavaren av sidan dog har väl i princip allt legat öppet och tillgängligt.

Grejen är ju dock att är det ett hotmail eller gmail-konto så är adressen meningslös. Vem som helst kan regga en sådan i vilket namn som helst.
Citera
2014-09-10, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarracoBarner
Dags att börja researcha Researchgruppen på riktigt? Vi kan ju börja med namn och adresser på folk vi vet är inblandade och ta det därifrån?

Ni kanske ska skapa nya konton med nya mailadresser innan ni börjar.
Citera
2014-09-10, 21:37
Bannlyst
Jag är nyfiken på vad vi skulle hitta för skum porr i researchgruppens hårddiskar?
Citera
2014-09-10, 22:37
Medlem
Citat:
Dags att börja researcha Researchgruppen på riktigt? Vi kan ju börja med namn och adresser på folk vi vet är inblandade och ta det därifrån?

Du kanske ska börja med att gå igenom vad som redan framkommit i tråden?

Dessvärre så är det fortfarande återvändsgränd på personuppgifts skyddade Martin Fredriksson och Mathias Wåg förutom att Fredriksson har sitt föräldrahem i Västervik, och att de båda troligen nu huserar i Stockholm, mer specifikt i Farsta Strand om man ska gå på det senaste PM tipset.

---

För övrigt så påminde ledande RG äcklet Martin Fredriksson idag oss om vilken totalitär systemlakej han är, även om jag misstänker att RG ljuger om Flashback databasen, utan bara vill öka osäkerheten hos de som skriver systemkritiskt på Flashback. Skyddade uppgifter till trots så dök ändå adressen till hans föräldrahem upp på pastebin:

http://pastebin.com/dnyzEqdj
Senast redigerad av Svartgrip 2014-09-10 kl. 23:12.
Citera
2014-09-11, 00:09
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Grejen är ju dock att är det ett hotmail eller gmail-konto så är adressen meningslös. Vem som helst kan regga en sådan i vilket namn som helst.
Samkör man mailadressen med exempelvis myndigheternas inkorgar, så kan både personuppgifter och annat lattjo dyka upp. Och det är precis vad man gör! Samt att man sannolikt har tillgång till kundregister mm från hela Bonnierkoncernen...

Så, Hans Knegare reggar en användare på Flashback 2002. Eftersom han är lat och kanske bara tänkt sig läsa och posta lite i forumsdelen för jakt och fiske och möjligtvis bilar, så använder han en förnamn.efternamn@vanligtepost.se adress. Är han lite mer inne på snusk kanske han kör en mer anonym adress typ hazze73@hotmail.com. Åren går och Hans börjar bli lack på alla de där babbarna som hänger nere i centrum när alla andra är på jobbet. Kanske lite mer handfast kulturberikning drabbar Hasse med familj. Han börjar skiva inlägg i I&I om hur jävla segt han tycker det är i Hemstad nu med alla zoomalier som vaggar runt. Kanske peppar han upp sig och skriver något brölhatiskt som NEGERJÄVLAR ÅK HEM och sen rullar det på. Åren går. Hans glömmer hela grejen med hur han började här en gång i tiden.
Sedan kommer Researchgruppen. De lyckas få tag i användare med e-postadresser och sen är Hans historia för alla ser nu att han jobbar som 1-7 lärare på Silverfiskenskolan. Hans får kicken med två månadslöner som komp.

Har han använt fulmailen så tar RG den och begär ut diariet från en massa myndigheter, eller fiskar in från nätbutiker och liknande. Man hittar Hans för han köpte en bok på Bonnier för en massa år sedan. Resten är en rent administrativ fråga.
Citera
2014-09-11, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taags
Då vet vi att du är en av researchgruppen.
Hur fan lyckades du dra den slutsatsen av mitt inlägg?
Din slutledningsförmåga bör vässas lite innan du ansluter dig till gruppen som ska researcha Researchgruppen.
Citera
2014-09-11, 09:48
Medlem
I-R-Baboons avatar
Kan deras påstående ha något göra att med detta PM som jag fick den 5 september.

Citat:
Hej!
Jag pluggar journalistik och har fått i uppgift att göra en personlig intervju med någon vars åsikter avviker från åsiktskorridoren. Med detta i åtanke tycker jag att det vore det intressant att få prata med någon på Flashback. Du verkar vara en intressant och kontroversiell person. Jag skulle gärna höra dig berätta om ursprunget till dina åsikter. Du får självfallet vara anonym om så önskas. Intervjun är i undervisningssyfte och tanken är inte att den ska publiceras. Om en publicering ändå skulle bli aktuell kommer jag givetvis att kontakta dig för godkännande. Jag bor i Stockholm och kan stämma träff i omgivningarna! Du är varmt välkomna att kontakta mig om du har frågor. Hoppas att du är intresserad!

Någon annan som fick samma PM?
Senast redigerad av I-R-Baboon 2014-09-11 kl. 09:52.
Citera
2014-09-11, 09:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av I-R-Baboon
Kan deras påstående ha något göra att med detta PM som jag fick den 5 september.Någon annan som fick samma PM?

Om det är RG som frågat, så är det något som inte stämmer. Varför skicka PM om de har hela databasen, dessutom haft den i sex månader?

Det är förmodligen Expressen som försökt på egen hand i ditt fall.
Citera
2014-09-11, 11:41
Medlem
svulles avatar
Utan att vara insatt i RGs förehavanden, så undrar jag lite över vad det de facto är de har granskat genom åren? Det är väl vedertaget att personerna involverade i RG har vänstersympatier. Så, har man någonsin granskat vänsterextremism? Även om de säkerligen delar RF och allehandas värderingar, så är det ju svårt att ta deras journalistiska gärning på allvar om de väljer att enbart studera ena sidan av spektrumet.

Är det mer eller mindre enbart näthatet de har granskat - med andra ord, åsiktsregistrerat oliktänkande sympatisörer till Sverigedemokraterna?
Citera
2014-09-11, 12:29
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Utan att vara insatt i RGs förehavanden, så undrar jag lite över vad det de facto är de har granskat genom åren? Det är väl vedertaget att personerna involverade i RG har vänstersympatier. Så, har man någonsin granskat vänsterextremism?

De inte bara har vänstersympatier, de är vänsterextremister med ett flertal domar och häktningar på meritlistan.

RG började som en del i extremhögerns och -vänsterns sandlådekrig där de leker poliser och spionerar på varandra. Samma trams förekommer i många västeuropeiska länder och är i sig inget anmärkningsvärt.

Det som hände sen är däremot det. På något sätt smälte RG ihop med den rumsrena bevakningen av högerextremism och nazism som bedrivs av bland annat Expo. Liknande organisationer finns återigen i andra länder, som Searchlight och Southern Poverty Law Centre, men graden av symbios i Sverige är mig veterligen unik.

Samma sak gäller sammansmältningen med media. Det har förekommit i andra länder också (se tråden om Redox i Danmark), men där har den höga profilen och det rätt oblyga skrytet med de kriminella metoderna lett till myndighetsintresse och åtal. I Sverige ser vi istället en i det närmaste total acceptans hos gammelmedia, där fler och fler använder RG, och ett märkligt men verifierbart ointresse hos myndigheter och liberala vakthundar.

Hur blev det då så här? Som i all vettig historieforskning måste vi titta på både strukturer och aktörer.

Strukturerna utgörs av den alltmer sektlika svenska offentligheten, där acceptansen för vänsterextremism är stor och går långt utanför den formella vänstern. I ett längre perspektiv bör man nog söka förklaringen i det unikt långa socialdemokratiska maktmonopolet som ledde till (eller, om man så vill, omformade och förstärkte) en svensk Sonderweg i många frågor. Bristen på egna erfarenheter av övervakning spelar förmodligen också in. I länder som Tyskland är Gestapo och Stasi självklara referenspunkter i en liknande debatt.

Aktörerna formas av strukturerna, men har ändå en viss självständighet. Även om RGs inre krets är väl kartlagda återstår mycket att göra när det gäller deras nätverk, där Robert Aschberg och Expo brukar nämnas. De har givetvis i sin tur tunga försänkningar inom medierna, politiken och organisationssverige. Lägg märke till hur det hela utgör en typisk korporativ modell där eliterna överlappar och samarbetar.

En dag kommer någon att skriva en bok eller avhandling om ovanstående som kommer att hyllas stort. Men vi är inte där än.
Citera
2014-09-11, 13:00
Medlem
PsychoRastaSkinheds avatar
Tycker det är roligt med att de har databasen. Tror knappast de ljuger. Lyssnar man på deras andra podcast avsnitt som de outar en flashbackanvändare som visar sig vara den som låg bakom det påhittade tramset om ett hemligt högkvarter som vänstern huserade.

Citat:

Har ju ni nyfascister redan gjort några sidor längre bak i tråden. Ni kommer ju dock ändå ingen vart utan som vanligt är det mycket snack liten verkstad.

Citat:
Ursprungligen postat av tombox
Vilket är kvalificerat skitsnack som vanligt. De använde ett av Disqus tillgängligt API emot de användarregler som Disqus har. Med andra ord har de gjort något olagligt.

Flera tusen olika användare använde samma API utan att göra det RG gjorde, helt enkelt för att det var inte tillåtet. Håll er till sanningen.

Du har fel lyssna på deras fjärde podcast avsnitt så beskriver de hela processen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in