2014-09-10, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Håller för en gångs skull med dig. Arkelsten vore en given hit.
Säkert, men knappast för moderaterna. Sorry, att bara vara kvinna räcker inte, det krävs några uns kompetens ibland.
2014-09-10, 21:20
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Säkert, men knappast för moderaterna. Sorry, att bara vara kvinna räcker inte, det krävs några uns kompetens ibland.
Min mening som jag tror du snappade var att Arkeltsen vore det givna sänket.
Är dock lite konfunderad över att alliansen knappar in. Visserligen är jag part i målet men vad är det som gör detta.
2014-09-10, 21:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Min mening som jag tror du snappade var att Arkeltsen vore det givna sänket.
Är dock lite konfunderad över att alliansen knappar in. Visserligen är jag part i målet men vad är det som gör detta.
Svetsaren har börjat tala. Det skulle han inte ha gjort, för då flyr väljarna omedelbart.
2014-09-10, 21:30
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Ett 45% parti blev ett 40% parti, blev ett 35% parti, är nu ett 30% parti, blir på söndag ett 25% parti. Det kan man kalla att ha tappat väljare.

För Löfven såg regeringsbildandet ut att först vara svårigheter, sedan problem, nu svåra problem och efter söndagens val, ett rent helvete. Man avundas inte direkt den stackaren.

Nej, socialdemokraterna får mellan 31 och 32 nu på söndag. Tänkte bara nämna det.

Novs undersökningen som dök upp nu idag avviker ganska mycket från övriga. Mp och SD får klart lägre än vad UM och Demoskop ger.

Skulle Fi komma in i riksdagen blir det inressant på riktigt. Skall bli intressant att se hur det gänget med småkriminella och drogentusiaster skall klara ett riksdagsuppdrag. Kommer Fi in sitter dom max en period.
2014-09-10, 21:36
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Fast F! skulle vara en besvärlig och opålitlig allierad för vänstern - något man helst skulle vilja klarasig utan. Jag tror inte på"kamrat 4%" för F!, däremot kan partiet bli det som garanterar Reinfeldt som fortsatt statsminister.
Fi tog i helgen beslutet att stödja Löfven som statsminister även om man inte får några ministerplatser. På Gudrun Schyman lät det som att de helst inte ville ha ministerposter, för de är för orutinerade. De blir ett rent stödparti. Den enda risken att stödrösta på Fi är om opinionsläget egentligen ligger kring 1% istället för en bit över 3%. Då kan man maximera antalet bortkastade röster.
2014-09-10, 21:39
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Svetsaren har börjat tala. Det skulle han inte ha gjort, för då flyr väljarna omedelbart.

Detta.
2014-09-10, 22:10
Medlem
Gizurs avatar
Ny mätning från Sifo. Rödgröna röran ökar! Lite skoj med de tvära kasten
http://www.svd.se/nyheter/valet2014/ny-svd-sifo-s-okar-rodgrona-drar-ifran_3903956.svd

Tidningarna gör de svårt nu med sina grafiker, kan inte ctr-v, ctrl-c.. orkar inte skriva in siffrorna

S ökar, gapet ökar. Nu 6,2% mellan blocken.

Känns som det råder hyperinflation i mätningar nu, två-tre om dagen. Instituten har uppenbart stora problem med att uppskatta Fi:s storlek.
Senast redigerad av Gizur 2014-09-10 kl. 22:18.
2014-09-10, 22:16
Medlem
Det blir löjligt om man försöker följa allt.

"Denna ökning är statistiskt säkerhetsställd" säger ena.

Sedan sjunker samma parti i en annan mätning på samma dag.

Valnatten kan inte komma snart nog!
2014-09-10, 22:29
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Ny mätning från Sifo. Rödgröna röran ökar! Lite skoj med de tvära kasten
http://www.svd.se/nyheter/valet2014/ny-svd-sifo-s-okar-rodgrona-drar-ifran_3903956.svd

Tidningarna gör de svårt nu med sina grafiker, kan inte ctr-v, ctrl-c.. orkar inte skriva in siffrorna

S ökar, gapet ökar. Nu 6,2% mellan blocken.

Känns som det råder hyperinflation i mätningar nu, två-tre om dagen. Instituten har uppenbart stora problem med att uppskatta Fi:s storlek.
Siffrorna:

V 6,8% 22mandat
S 30,4% 111mandat

MP 10,3% 37 mandat

M 22,6% 82mandat
KD 4,5% 15mandat
C 7,0% 26mandat
FP 7,2% 26mandat

SD 8,9% 30mandat

F! 1,6% 0 mandat

Undersökningen avviker så mycket från andra nyligen publicerade undersökningar, så att det är svårt att ta den på allvar, men här är S & M större än i andra undersökningar och F! långt från riksdagen.Alliansen + SD leder bara med 9 mandat över de rödgröna. Måste vara lite uppmuntrande för Löfven, men som sagt tror jag detta är fel, dessvärre. Vi får nog se fram mot en fortsatt alliansregering som folkets val...
Senast redigerad av Clodius 2014-09-10 kl. 22:35.
2014-09-10, 22:32
Medlem
MrSokratess avatar
SIFO

Socialdemokraterna
30,4
Vänsterpartiet
6,8
Miljöpartiet
10,3
Moderaterna
22,6
Centerpartiet
7
Folkpartiet
7,2
Kristdemokraterna
4,5
Sverigedemokraterna
8,9
Feminiskt Initiativ
1,6
Övriga
0,8
2014-09-10, 22:33
Medlem
lakritcs avatar
Den där tar jag inte på helt allvar. Avviker mycket gällande MP, F! och SD.
2014-09-10, 22:37
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSokrates
SIFO

Socialdemokraterna
30,4
Vänsterpartiet
6,8
Miljöpartiet
10,3
Moderaterna
22,6
Centerpartiet
7
Folkpartiet
7,2
Kristdemokraterna
4,5
Sverigedemokraterna
8,9
Feminiskt Initiativ
1,6
Övriga
0,8

Svängningarna speglar nog att många är osäkra, och inget talar mot en sosseledd regering med SD som vågmästare.

Noterar att F! ligger lågt i denna, ser gärna att de ligger precis under fyra procent när valdagen kommer eftersom de då tagit röster från V och MP men inte kommit in.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in