Melker Hallberg måste ha haft en enorm utveckling sen första säsongen sändes, för så vitt jag minns var han ingen av förgrundsfigurerna i första säsongen.
Det är ju ingen ovanlighet, det är sällan som dom bästa 16-åringarna också är dom bästa 20-åringarna.
Sen tyckte ju jag det kändes som att det var väldigt mycket fokus på spelare med icke-svenska namn förra rundan, om det var för att dom var väldigt dominerande vet jag inte men jämförde man laguppställningen med dom som syntes i rutan så var det stor skillnad.
Vänta in BP's 01-or. De är sjukt bra och har nått bättre framgång än något annat ungdomslag på många många år. De är Sveriges klart bästa lag och vinner det mesta man möter här hemma. Var i final mot Juventus i somras och förlorade först i förlängning.
Vänta in BP's 01-or. De är sjukt bra och har nått bättre framgång än något annat ungdomslag på många många år. De är Sveriges klart bästa lag och vinner det mesta man möter här hemma. Var i final mot Juventus i somras och förlorade först i förlängning.
90arna sågs bland Europas bästa kullar alla länder (de har slagit så många lag att jag äns inte orkar rabbla dem)
91arna (dålig kull) slog Ajax och Zenit
92orna light version av 90'arna
Du låter som någon som precis har börjat jobba (nåja idellt) med ungdomsfotboll i BP
Det är ju ingen ovanlighet, det är sällan som dom bästa 16-åringarna också är dom bästa 20-åringarna.
Sen tyckte ju jag det kändes som att det var väldigt mycket fokus på spelare med icke-svenska namn förra rundan, om det var för att dom var väldigt dominerande vet jag inte men jämförde man laguppställningen med dom som syntes i rutan så var det stor skillnad.
Nej det är 16åringarna med mest potential som blir de bästa 20åringarna (med udantag för stök och skador).
Sedan motbevisar ju snarare blåguladrömmar din tes då vi pratar om just landets bästa 16åringar och kikar in 2-3år senare. Om dessa alla var topp10 i sin årskull i 16års ålder så är 80% fortfarande topp10 måhända att intern hierarking har hoppat runt....
Nej det är 16åringarna med mest potential som blir de bästa 20åringarna (med udantag för stök och skador).
Sedan motbevisar ju snarare blåguladrömmar din tes då vi pratar om just landets bästa 16åringar och kikar in 2-3år senare. Om dessa alla var topp10 i sin årskull i 16års ålder så är 80% fortfarande topp10 måhända att intern hierarking har hoppat runt....
Nja. Ofta är det så klart potentialen som visar sig när en spelare "går om" en annan, dvs någon har levt mer på fysik eller liknande på lägre nivåer, och folk som inte förstår bättre har missbedömt vem som hade störst potential i 16-årsåldern. Men det handlar ju också mycket om att hamna på rätt ställe i den åldern. Om en medelmåtta i sammanhanget gör bra ifrån sig vid rätt tillfälle och kommer till rätt klubb kan han lätt gå om mer talangfulla spelare. Det blir lätt snöbollseffekter, åt båda hållen.
Att förbundet är ganska bra på att hitta de mest talangfulla håller jag med om. De som senare får spela i A-landslaget har ofta gjort p15-landskamper, och om inte det så har de plockats upp något år senare. Sen är ju frågan om det inte också kan ha att göra med att den som får chansen i de första landslagen blir mycket mer attraktiv under de närmaste åren än spelare med liknande talang som kanske haft dåliga dagar i Halmstad och att de därför får bättre träning osv.
Den är ju verkligen inte gjord för inbitna fotbollsfans eller folk inom fotbolssbranschen då det är många självklarheter som bara repteras. SEdan är klippningen lite skum vet inte om man borde kört färre avsnitt eller om det är för att man utgår ifrån att alla inte kommer marathon kolla på serierna. För avsnitt I, II, III känns som mycket repetition. Sedan borde man kanske låta det gå lite mer tid (under själva inspelningen) så att man ser deras utveckling på några månader.
Ta Koukakou
Avsnitt I hoppas på att få starta i Allsvenska Debuten
Avsnitt II blir bänkad får inte hoppas in i Allsvenska Debuten
Avsnitt III hur mår han efter att ha blivit bänkad
Istället kanske man kunde lånat lite bilder från säsongen innan och höra hur det gick med Koukaau utlåning i Mjällby
vad funka
vad funka inte?
Hur var det att bo i Sölvesborg istället för Stockholm
Den biten har man ju hoppat helt...
Btrf: Yanku Mrawah
Citat:
"När Yanku Mrawah var 16 år var han stjärnan spelaren med
högst potential"
Än en gång mixar man ability med potential
Nej Nej Nej när Yanku Marrah (även Mwrah) var 10år visste redan BP ledare
att killen (född i Afrika) inte hade rätt ålder utan var mellan
2-4år äldre än på pappret. Har fått det här bekräftat från både
tränaren och ungdomschefen i BP.
Kollar du också på hans utveckling så blir den väldigt skev
när de spelade in senast fick han redan spela i BP U21 lag
kolla på arkiverade biten om när han var 16år kolla snubbens ansiktsdrag
jämnfört med exempelvis Carlos Strandberg eller Koukakou...
Btrfande bäst Karaktär
Koukaou, Mujo osv
så visst känner man med Koukaou som lider av att vara bänkad men
han är lite av en poser. "Jag ska ha den frisyren för att Neymar
& Sturridge har den" osv... Gå kolla än U21 match med BK Häcken från
2013 Där Carlos Strandberg fullständigt fysiskt dominerar.
Melker Hallberg är den jag tycker har överlägset bäst karaktär
killen har fötterna på jorden. Vet vad han är bra på
"har ett hyfsat skott som har blivit lite bättre" och blir bara
överdriver inte.
Mujo känns som att han har lätt att sväva iväg. Även om han säger
att bränna 25 000 på krogen på Gold Diggers, Efterfest Hotell suiter
inte är han så hör man i rösten att det är ändå något som fascinerar
en invandrargrabb från Norrköping. Lite som när han säger
"nu kommer ni parkera på VIP parkeringen med den där bilen det är
lite skämmigt"....
SEdan försöker han tona ner allt och säga att "high life" stilen inte
är han osv men man märker att det där är lite farsan/agentens mantra
han repeterar och inte sitt eget. När reporten frågar vilken bil han
ska skaffa blir han stäld börjar rabbla Bentley men kommer sedan på sig
och försöker snabbt komma på en mer ödmjuk bil men inte är för
"skämmig".
Senast redigerad av L-illuminato 2014-09-10 kl. 16:16.
Fast nu sa du "potential", jag sa "bästa", det är en väldigt stor skillnad där. Dom 2 största stjärnorna i det laget spelar väl nu i division 2 respektive fast på bänken i allsvenskans överlägset sämsta lag. Dom som är bäst nu är väl typ Gustafsson-bröderna (om det nu stämmer att dom är samma årskull), Melker Hallberg och Kristian Olsson.
Stjärnstatus som ung är väldigt långt ifrån stjärnstatus som gammal, något annat har jag inte pratat om.
EDIT: Såg nu ditt inlägg om åldern på den där snubben, det förklarar ju en hel del..
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
De som senare får spela i A-landslaget har ofta gjort p15-landskamper, och om inte det så har de plockats upp något år senare.
Det där stämmer väl inte? Jag kommer ihåg en genomgång (från förra året eller nått sånt) där dom gick igenom hela svenska landslaget och den enda som hade varit med från dom riktigt unga åldrarna var väl Wiland om jag minns rätt. Majoriteten vill jag minnas hade inte gjort några landskamper innan U21-åldern.
Nån som kommer ihåg undersökningen och har nån koll på hur man kan hitta den nu?
Senast redigerad av Kung_Ingenting 2014-09-10 kl. 16:28.
Btrfande bäst Karaktär
Koukaou, Mujo osv
så visst känner man med Koukaou som lider av att vara bänkad men
han är lite av en poser. "Jag ska ha den frisyren för att Neymar
& Sturridge har den" osv... Gå kolla än U21 match med BK Häcken från
2013 Där Carlos Strandberg fullständigt fysiskt dominerar.
Mujo känns som att han har lätt att sväva iväg. Även om han säger
att bränna 25 000 på krogen på Gold Diggers, Efterfest Hotell suiter
inte är han så hör man i rösten att det är ändå något som fascinerar
en invandrargrabb från Norrköping. Lite som när han säger
"nu kommer ni parkera på VIP parkeringen med den där bilen det är
lite skämmigt"....
SEdan försöker han tona ner allt och säga att "high life" stilen inte
är han osv men man märker att det där är lite farsan/agentens mantra
han repeterar och inte sitt eget. När reporten frågar vilken bil han
ska skaffa blir han stäld börjar rabbla Bentley men kommer sedan på sig
och försöker snabbt komma på en mer ödmjuk bil men inte är för
"skämmig".
En sak som slog mig när dom pratade med Koukaou (eller hur det nu stavas) var att han pratade väldigt mycket om att göra mål. Det var inte att han skulle utveckla sitt spel eller om hur han drömde om att spela fotboll, det var att det var mycket svårare att göra mål nu i seniorfotbollen och att han drömde om att göra mål. Inte helt stabilt i mina öron.
Och Mujo ger jag ändå ett plustecken för att han tänker på det. Men vi får väl se sen om han slutar tänka på det så fort han flyttat ut ur boet..
Och Mujo ger jag ändå ett plustecken för att han tänker på det. Men vi får väl se sen om han slutar tänka på det så fort han flyttat ut ur boet..
Ja alltså btrfannde Mujo och potential har råkade känna en av distrikskaptenerna (tränarna) för 95kullen och långt innan Halmstad. Han var helt salig i en spelare Tankovic "håll koll på Tankovic där har du en pärla" osv. Trots att han inte spelade i hans lag utan Östgöta där Peking hade 4 talanger med som alla snackade om Olsson, Tankovic (minns ej de andra två).
Det här var alltså sommaren innan Halmstadlägret!
När jag såg sedan såg Tankovic (knappa 2 år senare) spela U21 på Hjorthagen och Grimsta tyckte jag inte han var något att hänga i granen. Så hatten av till honom
Längst har i min mening har fortfarande Tankovic gått och möjligtvis Hallberg.
Mujo har startat samtliga 4 matcher i AZ (som ändå är Topp5 i Swe) och gjort två mål.
Problemet med Mujo är att jag har svårt att se en naturlig position till honom i många lag. Han är bra på det mesta men samtidigt så måste han i många fall offra en del av sina färdigheter för att passa in i "systemet" och får väl ut mest som släpande anfallare eller ytteranfallare i väldigt possesion orienterat 4 3 3 (Barca/Ajax). Lite samma problem som Alexander Farnerud har brottats med under hela sin karriär....
Det där stämmer väl inte? Jag kommer ihåg en genomgång (från förra året eller nått sånt) där dom gick igenom hela svenska landslaget och den enda som hade varit med från dom riktigt unga åldrarna var väl Wiland om jag minns rätt. Majoriteten vill jag minnas hade inte gjort några landskamper innan U21-åldern.
Nån som kommer ihåg undersökningen och har nån koll på hur man kan hitta den nu?
Jag överdrev nog när jag skrev just p15-landskamper. Det är väl oftast bara en eller två träningsmatchtrupper innan det blir p16, och de är inte alltid stenhårt toppade. Men tror ganska stor andel av A-landslagsspelare varit landslagsaktuella efter distriktslägret åtminstone, dvs de är med på lägret på Bosön och så. Och om inte det så på något liknande läger innan u21. Men det finns undantag, Wernbloom och Hrgota verkar inte ha varit med på något sånt t.ex.
Orkar man gräva lite på svenskfotboll.se kan man hitta bättre info där än på wikipedia. Men på wikipedia ser jag att åtminstone Isaksson, Bengtsson, Nilsson, Antonsson, M Johansson, Källström, Elmander, Toivonen från senaste truppen gjort u16/u17-kamper. Men det står t.ex inget på Ekdals sida, och jag vet att han gjorde p15-landskamper. Pierre Bengtsson gjorde också det, men på hans sida står det bara u17 listat.
EDIT: TVÅ på Bollen
Det där stämmer inte det är beställningsverk från Förbundet och när de görs om till "Stefan thylin" artiklar blir de grovt/gravt vinklade....
Ekdahl har varit med All the way i princip i varje landslag
Fast efter denna matchen kommer inte SVFF och aftonblaskan göra ett sådant beställningsverk då det inte gynnar deras agenda.
Zengin var en late bloomer som valde mellan olika landslag men tror han gjorde någon enstaka U landskamp före U21 också. Han tillhörde Casselborgs (sp?) ökända Bajen84
(höhöhö spöade Milan). kan du höra någon gröna jägaren Stammis säga mellan ölen
. Så en late bloomer som ändå höll på med tidig elitsatsning.
Zlatan var med i Halmstad (utmärkte sig ej). Även med i U21...
Isaksson skulle ha varit med i P17, och P18 landslaget i sin 81kull men han var för bra och kom fram för tidigt och fick därför börja i U21
Granqvist (han kan jag köpa var forward som ungdomsspelare lär inte ha pojklandskamper han kan du få...)
Bengtsson värvades som 15-16 åring till AIK från Närke. Var bofast i landslagen från 17års ålder.
(möjligen att missade ngn P landslag pga skada).
Martin Olsson tror han var med i Halmstad och sedan U19landslaget
Antonsson var med i Halmstad har gjort P16, P18 och U21 landskamper
Kongo Kim har gjort landskamper i P16, P18 osv och U21 var säkerligen med i Halmstad också då han debutera i Allsvenskan som 16åring.
Seb Larsson
Har spelat i samtilga svenska u landslag och Halmstad
Jimmy Durmaz (tidigare Touma)
Inget spel innan U21 verkar det som men var detta till trots en stor talang i BK Forward som fostrade honom ihop med Jille och Dejan och debutera för BK Forward som 17(?) åring har jag för mig...
Kan ha missat Halmstad.
Så Smerch har rätt att de flesta plockas upp i något landslag eller på Halmstad (som förövrigt inte är ett landslag utan en gallring till landslag).
Senast redigerad av L-illuminato 2014-09-10 kl. 17:27.