2014-09-10, 07:38
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Demoskop 2-8 september

S 28,6 (-2,1)
Mp 10,0 (-0,6)
V 5,9 (-1,3)
SD 11,8 (+1,0)
M 20,4 (-1,8)
Fp 6,6 (+1,5)
C 6,1 (+1,5)
Kd 5,0 (0.0)

Fi 3,7 (+1,2)

Rödgröna 44,5 (-3,9)
Alliansen: 38,2 (+1,3)

Intressant, verkar som om vpk's väljare börjat taktikrösta på systerpartiet F!, frågan är om de är tillräckligt många, behöver nog stöd från kommunisterna i mp för att komma in. Skrämmande att nästan 20% röstar på extremistpartier som v, mp och F!.
2014-09-10, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taags
Samt att en S-M regering är det som måste vara rent lättast. Eftersom partierna ändå är så otroligt lika.
Jag tror man mycket väl hade kunnat slå ihop dessa två partier och inte mycket hade förändrats överhuvudtaget.

Fast ett hopslaget S+M skulle knappast ha ett väljarstöd på deras summerade siffror, det skulle smälta ner till ett folkpartiet XL med 20-25% av rösterna. Samtidigt skulle ett gammelmoderat- och ett gammelsosseparti kunna uppstå med 8-10% var, med stor sannolikhet skulle minst ett av dessa vara mer invandringskritiskt än alla nuvarande utom SD.

Jag undrar om M och S vågar bilda samlingsregering, båda partierna skulle nog ha enormt mycket att förlora på det. Vill de behålla väljarstöd måste de anamma invandringskritiken på sikt och det är nog vad vissa av de riktiga strategerna har i åtanke, frågan är bara när rätt tillfälle infinner sig.
2014-09-10, 09:08
Medlem
Citat:
Demoskop 2-8 september

S 28,6 (-2,1)
Mp 10,0 (-0,6)
V 5,9 (-1,3)
SD 11,8 (+1,0)
M 20,4 (-1,8)
Fp 6,6 (+1,5)
C 6,1 (+1,5)
Kd 5,0 (0.0)

Fi 3,7 (+1,2)

Rödgröna 44,5 (-3,9)

Ser rätt bra ut. Gärna SD uppemot 14, MP på 9 så skillnaden mellan dem blir tydlig. M helst inte högre än så heller - med SD på 14 och M på 20 blir det svårt att snacka för Reinfeldt om hur marginella SD är.

Fast jag undrar vad sista SD-skandalen ska bli. Kanske något på var och en av de fyra, att släppas till fredagsmyset?
2014-09-10, 09:11
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Demoskop 2-8 september

S 28,6 (-2,1)
Mp 10,0 (-0,6)
V 5,9 (-1,3)
SD 11,8 (+1,0)
M 20,4 (-1,8)
Fp 6,6 (+1,5)
C 6,1 (+1,5)
Kd 5,0 (0.0)

Fi 3,7 (+1,2)

Rödgröna 44,5 (-3,9)

Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Intressant, verkar som om vpk's väljare börjat taktikrösta på systerpartiet F!, frågan är om de är tillräckligt många, behöver nog stöd från kommunisterna i mp för att komma in. Skrämmande att nästan 20% röstar på extremistpartier som v, mp och F!.

Men vad jag inte förstår är vilken vinst det skulle utgöra för vänsterblocket att en massa folk från MP och V taktikröstar på FI? Alltså det påverkar ju inte blocken, och alltså möjligheten att regera, för fem öre.

Eller är det meningen att vi ska tro att en del av M:s minskning går till FI? Helsnurrigt.
2014-09-10, 09:12
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SimonStyliten
Jag undrar om M och S vågar bilda samlingsregering, båda partierna skulle nog ha enormt mycket att förlora på det.
Självklart skulle de inte det. Vore politiskt självmord.
2014-09-10, 09:33
Avslutad
I Demoskops senaste mätning får Övriga 1,9 %. Detta är alltså utöver F! som får hela 3,7 %. Vilka gömmer sig under övriga? PP borde väl rimligtvis vara en stor del av de 1,9 % - kanske hälften, men då återstår trots allt ungefär 1 %. Vilka partier är störst bland den procenten? SPI Välfärden?
2014-09-10, 09:38
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Exakt! Och därför återstår bara två av våra tre alternativ: En blocköverskridande regering eller ett extraval. Om det blir en blocköverskridande regering så är det mest sannolika en S-M-regering, eftersom inget av dessa partier uteslutit det.

Citat:
Ursprungligen postat av taags
Samt att en S-M regering är det som måste vara rent lättast. Eftersom partierna ändå är så otroligt lika.
Jag tror man mycket väl hade kunnat slå ihop dessa två partier och inte mycket hade förändrats överhuvudtaget.
Hur tänker ni där? Det är nog mycket mer sannolikt att Fp + C går ihop med S + Mp vid ett nyval än att blodsfienderna S och M gör gemensam sak..
2014-09-10, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SimonStyliten
Fast jag undrar vad sista SD-skandalen ska bli. Kanske något på var och en av de fyra, att släppas till fredagsmyset?
Hade de haft något riktigt saftigt hade de släppt det vid det här laget, nu börjar det nog bli för sent för att generera maximala effekter (effekter som dessutom för SD oftast verkar vara positiva opinionsmässigt de tar ju över medieflödet helt). Betänk också de många poströsterna, där förmodligen dessutom SD är överrepresenterade.
2014-09-10, 09:41
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
I Demoskops senaste mätning får Övriga 1,9 %. Detta är alltså utöver F! som får hela 3,7 %. Vilka gömmer sig under övriga? PP borde väl rimligtvis vara en stor del av de 1,9 % - kanske hälften, men då återstår trots allt ungefär 1 %. Vilka partier är störst bland den procenten? SPI Välfärden?
SvP (Svenskarnas Parti) lär nog gå framåt också.
2014-09-10, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
10-12% har varit min bedömning länge. Nu är jag emellertid beredd att tro på mer än 12, men så mycket mer än 13% vill jag se innan jag tror det. Visst, mycket kan hända än, men allt mer än 12 är mer än en fördubbling, och det är osannolikt både extrapolerat och bedömt.

Jag har emellertid haft fel förr...
Djungeltrumman är förvisso ingen tillförlitlig opinionsmätning, men om man ska tro buzzen nere på byn så har "öppna era hjärtan"-utspelet utlöst en lavin i det fördolda. Först berättade Reinfeldt att invandring är dyrt, på tvärs mot decennier av desinformation, och sedan har han stått i TV en massa gånger och målat en framtidsbild av "prövningar", "irritation" och "spänningar". Någon handlingsplan har inte delgivits. Det enda Reinfeldt gjort är att säga, för att travestera Erlanders gamla Hylands Hörna-historia, "göbber och käringer, huk er i bänkarna för nu laddar Migrationsverket om" ...för en aldrig skådad anstormning. 340.000 till ett land utan bostäder.

Vad detta har gjort med folk som aldrig hade tänkt rösta på SD återstår att se, men jag kan nästan svära på att underskattningen av SD just nu är lika stor som den var i EP-valet.
2014-09-10, 10:23
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Djungeltrumman är förvisso ingen tillförlitlig opinionsmätning, men om man ska tro buzzen nere på byn så har "öppna era hjärtan"-utspelet utlöst en lavin i det fördolda. Först berättade Reinfeldt att invandring är dyrt, på tvärs mot decennier av desinformation, och sedan har han stått i TV en massa gånger och målat en framtidsbild av "prövningar", "irritation" och "spänningar". Någon handlingsplan har inte delgivits. Det enda Reinfeldt gjort är att säga, för att travestera Erlanders gamla Hylands Hörna-historia, "göbber och käringer, huk er i bänkarna för nu laddar Migrationsverket om" ...för en aldrig skådad anstormning. 340.000 till ett land utan bostäder.

Vad detta har gjort med folk som aldrig hade tänkt rösta på SD återstår att se, men jag kan nästan svära på att underskattningen av SD just nu är lika stor som den var i EP-valet.

Ja, det kan vara så. I dagens Demoskop anges 16% som osäkra med bara dagar kvar till valet. Har "osäker" blivit Bradley för SD-röst? Nu när Expressen är ute och letar dissidenter, så är kanske "osäker" ett skydd mot rädsla för förföljelse?

Det händer mycket nu på slutet, så vi får väl se sent söndag afton.
2014-09-10, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Jag hoppas att du får rätt, men tror dels att media lyckas knapra ner ett par procentenheter med sin skrämseltaktik med uthängningarna och dels att det kan komma värre, så jag vågar inte vara så optimistisk.

Räcker förresten 340000 (jag antar att du menar de kommande fyra åren)? Det är väl bara de som söker asyl. Sedan kommer inte alla av dem att komma in, men det finns ju fler invandrarkategorier. Jag har läst prognoser på uppåt 200000 per kommande år inklusive alla arbetskraft/asyl/anhörig. (OBS:notisen längst ner med en beviljandegrad på 90%, så siffrorna blir bara 180000/år.)
http://www.friatider.se/202-100-invandrare-i-r
Senast redigerad av SimonStyliten 2014-09-10 kl. 10:35.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in