2014-09-09, 23:28
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Ja precis. Frågan är om det är medvetna lögner eller felsägningar från S?

Finns det en länk till klippet?
(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)
Citera
2014-09-09, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laponica
MB ljuger ju iof rätt hämningslöst i samtliga förhör. Läste precis igenom hans och VBs facebook-konversation och sedan förhören med MB. Det är rätt uppseendeväckande faktiskt.

Hämningslöst var ordet! Är det tillåtet att ljuga om avgörande delar i förhör gällande ett styckmord?
Citera
2014-09-09, 23:33
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Hämningslöst var ordet! Är det tillåtet att ljuga om avgörande delar i förhör gällande ett styckmord?
Det är tillåtet att ljuga, oavsett brott, men inte i domstol. Och det gäller även polismän. Närstående, målsägande och svarande är undantaget.
Senast redigerad av Quarrel 2014-09-09 kl. 23:37.
Citera
2014-09-10, 00:08
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Han talar omöjligt sanning iaf, 4 min in i inspelningen säger han att de hade dygnetruntspaning på MB, och två minuter senare säger han att de började med dygnetruntsspaning när de hittade KJ den 21:a.
Ja, men det är de rent formella turerna han pratar om här, dvs måndag morgon 20/5 kl. 04-05 till morgonen 23/5 då KJ greps: Hela dygnet 20-21 bevakades tre adresser men man hittade inte KJ förrän den 21/5 em (daggänget hittade honom då på en restaurang i Boden och försökte sedan följa honom).

Ett betydligt större problem är att det inte bedrevs någon spaning alls på KJ 4-9 maj; ej heller 13-21 maj. Vissa dagar när spaning bedrevs var det ej heller fråga om 24h av 24.

Gruppchefen för särskilda insatser ledde spaningen och den bedrevs i lite olika former. Först skulle man "natta" KJ (vilket i praktiken innebär att man själva gick och lade sig när man trodde sig veta att spaningsmålet gått och lagt sig); härefter spanades på KJ efter spaningsledningens direktiv.

Perioden 4-10 maj var KJ:s föräldrar bortresta och KJ besöker föräldrahemmet på kvällen 10/5. Det har då hunnit förflyta 6 dygn sedan VB försvann.

Fre 10/5 Spaning efter att KJ avslutat sök med MPS 20:45
Lör 11/5 På kvällen efter "Fallen Angel" påbörjas spaning på KJ: 22:30 vet man att han befinner sig på Max i Boden tillsammans med en kompis.
Sön 12/5 Spaning hela dygnet:
15:55 JJ anländer till KJ:s lgh
16:20 JJ lämnar KJ:s lgh
16:40 KJ lämnar sin lgh
20:31 KJ möter JJ på Max
21:09 KJ och JJ lämnar Max i JJ:s bil
21:19 KJ och JJ har varit på Statoil och återvänt till Max
21:25 KJ och JJ lämnar Max och kör i sina resp. bilar direkt till KJ:s bostad
22:07 KJ ringer DJ (22 sek)
22:56 JJ lämnar KJ:s bostad
Mån 13/5
00:25 KJ ses i sitt kök med bar överkropp - Spaningsledningen&Co går och lägger sig
Frekvensen på samtal från familjen är mycket högre än en normaldag.
Senast redigerad av letsdoit 2014-09-10 kl. 00:12.
Citera
2014-09-10, 00:16
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
ANs mobil hade varit mycket intressant. Skickade AN hoten till VB via sms?

MB var väl hos släkten den 6 maj? och gjorde vad..?
Ja, vad brukar man vanligen göra när man hälsar på hos släkten?
Umgås över lite god mat och dryck. Eller kanske bara ta en enkel fika tillsammans.
Snacka om saker och ting och ha det trevligt en stund.
Det är väl så det ser ut oftast när det sker besök av folk man är släkt med.

Är släktbesök något mycket ovanligt i din värld eftersom du undrar så över detta med
att MB är iväg en sväng och hälsar på?
Citera
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Visste AN att VB var död när hon skrev de sjuka fbuttalanden?
Självklart inte; det strider mot allt vad mänskligt agerande heter.
Citera
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, men det är de rent formella turerna han pratar om här, dvs måndag morgon 20/5 kl. 04-05 till morgonen 23/5 då KJ greps: Hela dygnet 20-21 bevakades tre adresser men man hittade inte KJ förrän den 21/5 em (daggänget hittade honom då på en restaurang i Boden och försökte sedan följa honom).

Ett betydligt större problem är att det inte bedrevs någon spaning alls på KJ 4-9 maj; ej heller 13-21 maj. Vissa dagar när spaning bedrevs var det ej heller fråga om 24h av 24.

Gruppchefen för särskilda insatser ledde spaningen och den bedrevs i lite olika former. Först skulle man "natta" KJ (vilket i praktiken innebär att man själva gick och lade sig när man trodde sig veta att spaningsmålet gått och lagt sig); härefter spanades på KJ efter spaningsledningens direktiv.

Perioden 4-10 maj var KJ:s föräldrar bortresta och KJ besöker föräldrahemmet på kvällen 10/5. Det har då hunnit förflyta 6 dygn sedan VB försvann.

Fre 10/5 Spaning efter att KJ avslutat sök med MPS 20:45
Lör 11/5 På kvällen efter "Fallen Angel" påbörjas spaning på KJ: 22:30 vet man att han befinner sig på Max i Boden tillsammans med en kompis.
Sön 12/5 Spaning hela dygnet:
15:55 JJ anländer till KJ:s lgh
16:20 JJ lämnar KJ:s lgh
16:40 KJ lämnar sin lgh
20:31 KJ möter JJ på Max
21:09 KJ och JJ lämnar Max i JJ:s bil
21:19 KJ och JJ har varit på Statoil och återvänt till Max
21:25 KJ och JJ lämnar Max och kör i sina resp. bilar direkt till KJ:s bostad
22:07 KJ ringer DJ (22 sek)
22:56 JJ lämnar KJ:s bostad
Mån 13/5
00:25 KJ ses i sitt kök med bar överkropp - Spaningsledningen&Co går och lägger sig
Frekvensen på samtal från familjen är mycket högre än en normaldag.
Du ser inget problem med att benen hittades så snart spaningen på det andra objektet upphörde?
Citera
2014-09-10, 00:20
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Du ser inget problem med att benen hittades så snart spaningen på det andra objektet upphörde?
Nej, det är inga problem med det - eftersom de lades ut när ett annat objekt inte hade någon i hälarna.
Citera
2014-09-10, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laponica
Vad är det för uppfattning?

Har du lokalkännedom?

Som Bodenbo kan jag säga att det är ett väldigt dåligt ställe att placera kroppsdelar om man vill undvika upptäckt. FP2 är något bättre. Men FP1 är dömt att upptäckas väldigt fort. "Ödehuset" som det kallats i media är gravt missvisande.
Jag har skrivit om detta tidigare men gör väl ett nytt försök:

Min uppfattning är att KJ försökte komma undan oupptäckt. Placerade ut torson på fp2 och tog av emballaget för att skynda på nedbrytningsprocessen. Men av transporttekniska skäl och tidspress valde han att tillfälligt placera benen i gula huset. Varpå de hittades av MPS.

Märk väl att jag inte försöker förespråka "ödehuset" som ett bra gömställe. Men i KJs lilla värld kanske det tycktes vara just det pga att han avrapporterade huset som "genomsökt".
Senast redigerad av P-o-beln 2014-09-10 kl. 00:52.
Citera
2014-09-10, 01:15
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, vad brukar man vanligen göra när man hälsar på hos släkten?
Umgås över lite god mat och dryck. Eller kanske bara ta en enkel fika tillsammans.
Snacka om saker och ting och ha det trevligt en stund.
Det är väl så det ser ut oftast när det sker besök av folk man är släkt med.

Är släktbesök något mycket ovanligt i din värld eftersom du undrar så över detta med
att MB är iväg en sväng och hälsar på?

Han hälsade inte på släkten. Han for till Kalix för att arbeta, säger han i fup.
Citera
2014-09-10, 01:15
Moderator
OYs avatar
FUP s.1612

Citat;
H: Om personen som hade gjort någonting mot mig eller min familj, om det var en kvinna, då
skulle inte jag göra någonting.
F: Vem skulle få göra någonting då?
H: Jag vet inte Emma kanske om hon skulle vara en…ja, att hon involverade eller om hon
hade samma som synesätt som jag.
F: Emma?
H: Ja, det är…allt är…kille, tjej, nån…det…
F: En bra kompis?
H: Ja.
F: Nära kompis.

Har det klarlagts vem Emma är? KJ verkar försäga sig här, vem är det han syftar på som skulle kunna begå ett mord, han svävar på ordet, kille, tjej.
Citera
2014-09-10, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
FUP s.1612

Citat;
H: Om personen som hade gjort någonting mot mig eller min familj, om det var en kvinna, då
skulle inte jag göra någonting.
F: Vem skulle få göra någonting då?
H: Jag vet inte Emma kanske om hon skulle vara en…ja, att hon involverade eller om hon
hade samma som synesätt som jag.
F: Emma?
H: Ja, det är…allt är…kille, tjej, nån…det…
F: En bra kompis?
H: Ja.
F: Nära kompis.

Har det klarlagts vem Emma är? KJ verkar försäga sig här, vem är det han syftar på som skulle kunna begå ett mord, han svävar på ordet, kille, tjej.
Den enda Emma jag hittar i fup är AHs flickvän. KJ har inga problem att identifiera henne när förhörsledaren visar olika bilder (fup s1975). Det blir värre när det kommer till Estelle 'Stella' Junti. Då minns KJ ingenting förrän förhörsledaren nämner att det är en flicka på bilden. Mycket märkligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in