2014-09-09, 22:08
Medlem
Ustyugov2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Att sno åt sig land, i strid med gällande avtal och internationell rätt är något oerhört och kan inte jämföras med NATOs bombningar i Kosovo och Serbien. USA har sannerligen inte annekterat något område i Europa!

Jag hoppas på att din sansade sida vinner. För vi ligger kanske inte så långt ifrån varandra, åsiktsmässigt i frågor som rör Ryssland och USA.

Du tycker att bombningar där en massa människor dör är lindrigare än en annektering av en villig region helt utan blodsutgjutelse?
2014-09-09, 22:10
Medlem
Chrillothekids avatar
Nån som kan berätta vad detta är? Fyrverkerier?

https://www.youtube.com/watch?v=SIFjHmMdf7Y
2014-09-09, 22:14
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ustyugov2
Du tycker att bombningar där en massa människor dör är lindrigare än en annektering av en villig region helt utan blodsutgjutelse?

Jag konstaterade bara att USA inte annekterat något område i Europa.

Kosovo har jag diskuterat i andra inlägg i denna tråd, trots att det är OT.

Omständigheterna är i alla fall helt olika vad gäller Kosovo och Krim.

När t.o.m en majoritet av det serbiska folket är mera intresserade av ett EU-medlemskap än av Kosovo, så tänker jag inte lägga ned energi på den frågan mer. Men vill du så kan du ju leta reda på mitt, (mina?) inlägg som rör Kosovo i denna tråd. Men denna fråga får vi ta i en annan tråd.

Det finns också en länk till en NATO sida där de redogjorde för Kosovo i mitt/mina inlägg om Kosovo i denna tråd.
2014-09-09, 22:18
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid

Med tanke på de olika färgerna så, mycket troligt, fyrverkeri.

De kanske firade den sk. "befrielsen" av Donetsk. Jag förmodar att de ryska soldaterna förde med sig fyrverkeripjäser, eller också så har det levererats senare.
2014-09-09, 22:19
Medlem
Pavlossons avatar
Citat:
Jag konstaterade bara att USA inte annekterat något område i Europa.

Kosovo har jag diskuterat i andra inlägg i denna tråd, trots att det är OT.

Omständigheterna är i alla fall helt olika vad gäller Kosovo och Krim.

När t.o.m en majoritet av det serbiska folket är mera intresserade av ett EU-medlemskap än av Kosovo, så tänker jag inte lägga ned energi på den frågan mer. Men vill du så kan du ju leta reda på mitt, (mina?) inlägg som rör Kosovo i denna tråd. Men denna fråga får vi ta i en annan tråd.

Det finns också en länk till en NATO sida där de redogjorde för Kosovo i mitt/mina inlägg om Kosovo i denna tråd.

Nato hjälper, Putin's Ryssland (försöker) invaderar. End of story.

http://24today.net/open/138572
2014-09-09, 22:33
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Hur mycket Ryssland har att sätta emot beror på olje och gaspriserna, som nu är sjunkande.

Och skulle det hela gå så långt som ett regelrätt handelskrig så går det snabbt åt helvete med Putlers Russia. Den ryska statsbudgeten är till stor del beroende av intäkter ifrån gas- och oljeindustrin. Där spelar exporten till EU en nyckelroll, (storskalig export till Kina lär dröja ett antal år. ) Sjunker oljepriset med 30 procent så måste Ryssland börja låna. Men då finns det ingen som vill låna ut. Ryssland kommer kanske inte ens att kunna använda sig av "Swift" systemet. Och kineserna är bara beredda att hjälpa till, om de själva tjänar en rejäl hacka!

Om olje-och gaspriserna sjunker så mycket så kommer väldigt många andra länder också att få problem, stora sådana. Förövrigt finns det alltid långivare, fanns t.o.m under Rysslandskrisen 1998. Idag finns flera alternativa system till Swift som Iran, Ryssland, Kina och Brasilien m.fl använt under många år så några problem med internationella betalningar uppstår aldrig utan det enda som händer är att Swift tappar ytterligare marknadsandelar.
2014-09-09, 22:36
Medlem
Yays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid

Fosfor granater
2014-09-09, 22:53
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yay
Fosfor granater

Dom är vita och ser ut på ett annat sätt, jf Gaza 2008.
2014-09-09, 22:56
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pavlosson
Nato hjälper, Putin's Ryssland (försöker) invaderar. End of story.

http://24today.net/open/138572

Tja, det är ju inte NATO som olagligen annekterat Krim. Och det är inte heller NATO som startat subversiv verksamhet i sydöstra Ukraina och nu kör in pansarfordon med Natosoldater, helt öppet, i sydöstra Ukraina. Det är inte heller NATO som skjutit granater in på Ukrainskt område.
2014-09-09, 23:00
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Var det inte du som skrev att den ryska annekteringen av Krim var fel i ett inlägg? Den biten av ditt tidigare inlägg i tråden, respekterar jag. "Hen är alla fall inte helt hjärntvättad av den ryska propagandan".

Jo det stämmer och samtidigt tycker jag att man borde acceptera att Krim är ryskt, inte som en princip, utan att den gällande världsordningen mer eller mindre accepterat Kosovos oberoende. Det är ju liksom konstigt att kräva från NATO att man ska stödja Ukrainas territoriella integritet när de själva inte gör det i Serbien. Sen så har NATO kränkt flera länders SUVERÄNITET som t.ex. Lybien och andra genom att beväpna inhemska separatister och extremister. Argumentet med att Rysslands invasion är fachistisk och borde bestraffas är som att man blivit stulen på en dyr ägodel på Titanic och vilja ha den tillbaka samtidigt som skeppet lutar 45% grader och är sakta men säkert på väg mot Atlantens havsbotten. Hänger du med i mitt resonemang? Sammanfattningsvis ska man inte tillåta eller acceptera en invasion av Krim ur ren principsak, men under de rådande internationella omständigheterna så tycker jag man får svälja saken helt enkelt.

Citat:
Men tyvärr så verkar du nu ha blivit det. USA är ingalunda ett perfekt land. Min första, officiella, politiska gärning var att dela ut flygblad emot kuppen i Chile 1973. Sedan dess så har jag varit kritisk emot den amerikanska utrikespolitiken många gånger, Nicaragua, Irak osv . Jag har även ändrat mig då jag har haft fel. Libyen är ett exempel då jag blivit efterklok. Syrien är ett annat exempel då jag ändrat mig när jag förstod att FSA, i princip, endast existerade på pappret och att islamisterna blev allt mer radikaliserade. Jag betecknar dem nu som "Salafistjihadistiska spyflugor". Därmed älskar jag förstås inte folkmördaren Assad, men han gör i alla fall sitt bästa för att ha ihjäl så många spyflugor som möjligt.

Folkmördare Assad, nu yttrar du dig som att blivit hjärntvättad av Pentagon-journalister. Resonerar du så så är ju USA folkmördare dom med, bara för att dom har ett demokratiskt statsskick så blir ju inte det mindre straffbart i kontrast mot Ryssens angrepp på Ukraina, men ur ditt sätt att se på saken så glömmer du bort USA och fokuserar på ryssen, visst kan man tänka så jag menar bara att det är fullkomligt ologiskt och löjligt eftersom verkligheten skipas. USA skapade problemet i öst tänk på det, hade inte USA varit imperialistiska av sig så hade nog Krim hört till Ukraina än idag och många år framåt, skyll inte på ryssen för det USA bäddat för.

Citat:
Det enda jag reagerade mot under, den mycket snygga olympiaden var när kosacker piskade de värnlösa kvinnorna i Pussy riot. Då började jag, på allvar att fundera över vad Ryssland var på väg.

Då ska du kolla på vad poliserna gör i USA med normala medborgare. Kort sagt så slipper man bli piskad, man dör istället.

Citat:
Men ockupationen och annektering av Krim är en oerhörd sak! Lika så Putler, lögner, och senare den ryska subversiva aktionerna i sydöstra Ukraina, (jag började kalla Putin för Putler i anslutning till dessa händelser, även om jag föredragit "Puitler" istället. Men eftersom folk i västra Ukraina valde benämningen "Putler" så använder jag mig av den).

Lögner, finns gott om i USA och alla andra länder över hela världen likaså i Ukraina. Putler finns inte bara i Moskva de finns i Kiev också, konstigt varför du behandlar dem med sådan respekt som om de är "bättre" än ryssarna. Att någon är "bättre" än någon annan är ju grundpelaren för Hitlers utrotning av Judar. Hänger du med i resonemanget? Tänk till igen innan du kallar Putin för Putler.

Citat:
Att sno åt sig land, i strid med gällande avtal och internationell rätt är något oerhört och kan inte jämföras med NATOs bombningar i Kosovo och Serbien. USA har sannerligen inte annekterat något område i Europa!

USA bombade Serbien och Montenegro i 3 månader år 1999 baserat på LÖGNER ( ja finns många Putler i Pentagon). Sedan smög de sig in i Kosovo under en FN resolution som täckmantel för att ungefär 10 år senare fullborda sin ockupation.

Hade Putin gjort motsvarande så hade han ljugit om en humanitär kris i Donbass och flygbombat HELA UKRAINA i 3 månader tills de ger upp och sedan ockuperat Donetsk och Luhansk. Vad Putin gjort än sålänge är inget jämfört med USAs terror-våg över världen och du bölar Putler redan nu, det är inget än komiskt för mig, ungefär som när man tar godis från barn. Helt ärligt.
2014-09-09, 23:02
Medlem
Chrillothekids avatar
Jo det är nog fosfor men frågan är om det är från i augusti eller om man har bombat igen?

http://youtu.be/1CrEZKe1x_k
2014-09-09, 23:07
Medlem
Yays avatar
Citat:
Dom är vita och ser ut på ett annat sätt, jf Gaza 2008.

https://www.youtube.com/watch?v=OGRdehrYYVs

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in