Citat:
Ursprungligen postat av
ScottWalter
Vad gäller alla rapporter kring den "oförklariga" löneskillanden på några få procent hit och dit beroende på vad man räknat med för variabler brukar röra sig mellan 7% och 1% . Så får man nog faktiskt ta detta som fakta att den existerar, eftersom antalet rapporter/ undersökningar från div välrenomerade institut som faktiskt vet vad de sysslar med är rätt högt vid detta laget och alla säger samma sak. Att ifrågasätta den enorma bevismängd som där finn blir trams...överens?
Jag är i tron skillnaden är liten säkert närmre 1% än 7% och därför inte av större vikt.
Löneskillnaden är oförklarlig, inte beroende på kön. Jag har sedan nåt tiotal år tillbaka, kommer inte riktigt ihåg vilket år detta infördes, tvingats upprätta jämställdhetsplan i mina egna verksamheter och är därför väldigt insatt i hur löneskillnaderna ser ut. Jag har inte upprättat dem själv eller ens brytt mig om att ögna igenom dem, de sista fem-sex åren, men jag tror mycket lite har förändrats. Det är för övrigt ingen annan heller som verkar ha intresse av dem. Arbetsmiljöverket är de som har till uppgift att kontrollera dem men de brukar nöja sig med att det finns en.
När du tar ett knegaryrke går du in på avtalsenlig lön, oavsett kön. Avtalen har löjligt låga steg i löneutvecklingen, men du får givetvis högre lön om du axlar ett ansvar, det kan vara allt från att vara kontaktperson vid larm till att leda en produktionsenhet på 30 pers. Dessa ersättningar förhandlas individuellt även om det oftast finns en praxis.
Är du tjänsteman kan du ha överlön om du har kompetenser som är svåra att få tag i. Dessutom är de flesta tjänstemän i mina organisationer månadsavlönade och betalas för att utföra vissa uppgifter, jag skiter i hur många timmar de lägger ner på det. Ju bättre resultat, desto lättare att förhandla upp lönen.
Sedan skall sägas att jag är företagare, jag går inte runt och erbjuder högre lön till folk utan försöker hålla nere lönekostnaden, precis som alla andra kostnader. Undantaget de som jag är rädd att förlora.
Så om ingen själv tar upp frågan med mig, kommer jag inte att på eget initiativ höja deras lön. Och kanske är kvinnor något sämre på att ta initiativ till lönesamtal. Det kan vara en anledning till att kvinnor generellt tjänar något mindre än män, men jag tror inte den faktorn påverkar så mycket eftersom det oftast inte rör sig om så stora pengar man lyckas förhandla till sig.
Däremot kan jag säga att vi verkligen uppmuntrar och stöttar kvinnor som vill utveckla sig och ta mer ansvar och därigenom tjäna mer. Med män behöver vi inte göra det, det går ändå fem män på varje kvinna som står och frustar och vill framåt i karriären. Här tror jag du har största anledningen till att kvinnor inte tjänar lika mycket totalt. Det finns inte tillräckligt med kvinnor som vill, kan och mår bra av att ta uppgifter med hård press, långa arbetsdagar och hög belastning. Nu pratar jag om arbeten där du kanske lägger mellan 50-70 timmar i veckan på ditt jobb, ständiga krav på resultat och ett högt tempo.
Du tjänar bra men jobbar hårt. Och det finns kvinnor som älskar det här, men det finns flera gånger fler män. Så det blir följdaktligen så att fler män tjänar mer, å andra sidan jobbar de mer. Och jag tror faktiskt att de flesta företag är beredda till större eftergifter för att få fram kvinnor i toppositioner, just för att de är så få.
Citat:
Däremot av rättvisehänseende så är det allvarligare att kvinnors arbeten har så satans taskiga löner generellt. Sjukskötare och lärare ex. Är båda väldigt kvalificerade, stressfulla och för samhället absolut yrken av största vikt. Här får helt enkelt arbetsmarkandens parter och staten gå samman och se till att dessa löner höjs. bums! För så kan vi inte ha det....som Löfvén brukar säga.
När det gäller avtalsenliga löner inom olika branscher så är det en fråga för arbetsmarknadens parter, plus tillgång och efterfrågan naturligtvis. Finns det gott om utbildade sjuksköterskor så hålls lönerna nere.
Men just det här har jag grubblat extremt mycket på. Varför halkar löner och status efter i de branscher där kvinnor blir lika många eller fler än männen? Jag läste för någon månad sedan en artikel i läkartidningen att man verkar kunna börja skönja en sådan utveckling även inom läkarkåren.
Är det så enkelt att när bägge könen söker sig till ett yrke så ökar tillgången på arbetskraft så pass mycket att det sätter press nedåt på lönerna?
Eller beror det på att kvinnor i mindre utsträckning än män bryr sig om lönekuvertet och istället hamnar andra frågor på förhandlingsbordet?
Sedan håller jag inte med om att ingångslönerna för sjuksköterskor är satans taskiga, men möjligheterna till karriär och löneutveckling är mycket begränsade jämfört med till exempel den bransch jag arbetar inom. Det är inte bra. Det diskuteras just nu en del om att man inom lärarkåren skall ha ökade möjligheter till utvecklig och lönestegring. Folkpartiet har väl lagt fram några förslag om detta?
Hursomhelst, det finns ett par försök till att skapa trådar om just detta i det här forumet, men intresset för att delta verkar svalt. Kanske ingen som har några ideér. Att arbetsmarknadsparterna bums skulle komma överens om en generell löneförhöjning för så stora yrkesgrupper som avviker extremt från övriga branscher kan du nog glömma. Det skulle bli ramaskri, och rätt eller fel, det är komplicerat, men mycket talar för att det på sikt försvagar konkurrenskraften och driver inflationen för högt. Men jag finner frågan intressant och diskuterar den gärna.
Citat:
Så när det kommer till det obetalda hemmaarbetet med barn och hem. så vad sjutton? Om nu pappor fortsätter att uppvisa så dåliga nuffror på detta så får vi väl individualisera föräldraförsäkringen, eller också får fäder eller samhället börja betala kvinnor den faktiskt kostnaden för allt detta deltidsarbetande och föräldraansvar. För varför nästan enbart kvinnor ska betala svindyra 3,6 miljoner för att fostra och torka ungar i baken, det har jag svårt att begripa.
För nej, torka ungar i baken är inget som enbart kvinnor ska göra för att de är samariter eller tycker det är det viktigaste i livet....har nada med kapitalism att göra.
Hur många föräldradagar måste du ta ut för att förlora 3,6 miljoner? Så många ungar kan knappt den mest fruktbara kvinna klämma fram. Säg att inkomstförlusten blir 200 000 netto per unge om den ena föräldern tar ut alla dagar.
I de allra flesta fall är det nog så att den förälder som arbetar för tillbaka dessa pengar genom att betala huvuddelen av de gemensamma kostnaderna. En gissning iof, baserad på hur jag själv, bekanta och släktingar lägger upp det. Så den arbetande föräldern betalar således för detta arbete.
Citat:
Försöker feministerna uppmana till normlöshet? Det den feministiska ideologin försöker upplösa är normsynen kring vad en man rep. kvinna ska vara ja. Inte normer generellt i samhället. ex. normen att döda är fel. Normen en man ska alltid vara stor och stark och tyst och ha som första strategi att ta till nävarna om det börjar osa hett kring öronen, den normen bråkar vi med ja.
Män är människor med känslor, hjärtan och sexuell dragningskraft på andra. Män kan istället för att ta till nävarna istället diskutera sig ur en "konflikt", eller gråta sig ur om det funkar bättre för den individen. Funktionsdugliga konfliktlösarstrategier, nävar är det inte.
Här skiljer vi oss åt rejält i synsättet. Normen att inte döda kan efterlevas genom att vi lär våra pojkar och flickor att kontrollera sina känslor och uppträda disciplinerat, även i situationer med stark stress. Människor är kapabla till dödligt våld, och det av en mycket god anledning. Vi behöver våldet för att skydda oss. Man kan ju då säga att allt skulle vara löst om ingen använde våld, men det kommer aldrig hända. Att bruka våld är ett så oerhört enkelt sätt att få sin vilja igenom att det tas till på en väldigt tidig nivå om motståndaren är försvarslös.
Man behöver ofta inte ens bruka våld om motståndaren är klart underlägsen vad gäller våldsmedel, det räcker att hota med det. Det förekommer i alla nivåer och i alla delar av samhället. Så att använda våld är en del av vår natur, liksom det förekommer hos de allra flesta djurarter.
Darför måste vi lära våra barn att hantera och vända denna del av dem själva till något produktivt. Det görs bäst genom disciplin och inpräntande av regler som skall följas. Inte genom att ställa sig och böla. Idrott är en mycket bra aktivitet för detta.
Att män skulle vara ett problem därför att de lär sig hantera sina aggressioner och kontrollera sig känslomässigt stämmer inte. Men aggressiviteten kan inte heller plockas bort, den är för det första medfödd, för det andra livsnödvändig. Och de flesta män har inga problem med att endast döda i självförsvar eller i krig. Tack vare en normfylld och disciplinerad uppfostran.
De farligaste männen är morsgrisar som inte längre kan trösta sig på mammas axel.