Citat:
Ursprungligen postat av
Djupfrys
Att de har teorier som de bygger på genusforskning är jag medveten om, likaså att de har ideologiska program. Men när du påstår att de har lösningar på något började jag skratta så till den grad att halva snusen åkte ner i magen. Nu har jag hicka, det är ditt fel.
Haha förlåt! BU! (brukar hjälpa)
Citat:
De kvinnor som är intresserade och har kapacitet för det ser helt enkelt till att jobba lika hårt som männen. Alltså inte ett problem som åligger samhället utan ligger på varje enskild individ. Löneskillnader pga av kön är olagligt och saken utreds årligen utan att man kan utröna att de löneskillnader som existerar beror på kön.
Inom LO-förbunden har kvinnorna som arbetar inom offentlig sektor högre lön än männen. Det beror troligen inte på just att de är kvinnor utan är snarare en konsekvens av att fler kvinnor söker sig dit och engagerar sig i sina uppgifter.
Inte ett problem. Familjerna vet bäst själva hur de önskar styra över sina liv. Att det finns kvinnor som väljer att stanna hemma med sina barn längre än vad deras män gör är inte något som jag när någon önskan om att lägga mig i. Till skillnad från en kapitalist som dig resonerar kanske dessa kvinnor som så att det finns viktigare saker i livet än pengar. Men jag vet att det är svårt för fundamentalister att försöka avstå från att detaljstyra andra människor.
Vad gäller alla rapporter kring den "oförklariga" löneskillanden på några få procent hit och dit beroende på vad man räknat med för variabler brukar röra sig mellan 7% och 1% . Så får man nog faktiskt ta detta som fakta att den existerar, eftersom antalet rapporter/ undersökningar från div välrenomerade institut som faktiskt vet vad de sysslar med är rätt högt vid detta laget och alla säger samma sak. Att ifrågasätta den enorma bevismängd som där finn blir trams...överens?
Jag är i tron skillnaden är liten säkert närmre 1% än 7% och därför inte av större vikt.
Däremot av rättvisehänseende så är det allvarligare att kvinnors arbeten har så satans taskiga löner generellt. Sjukskötare och lärare ex. Är båda väldigt kvalificerade, stressfulla och för samhället absolut yrken av största vikt. Här får helt enkelt arbetsmarkandens parter och staten gå samman och se till att dessa löner höjs. bums! För så kan vi inte ha det....som Löfvén brukar säga.
Så när det kommer till det obetalda hemmaarbetet med barn och hem. så vad sjutton? Om nu pappor fortsätter att uppvisa så dåliga nuffror på detta så får vi väl individualisera föräldraförsäkringen, eller också får fäder eller samhället börja betala kvinnor den faktiskt kostnaden för allt detta deltidsarbetande och föräldraansvar. För varför nästan enbart kvinnor ska betala svindyra 3,6 miljoner för att fostra och torka ungar i baken, det har jag svårt att begripa.
För nej, torka ungar i baken är inget som enbart kvinnor ska göra för att de är samariter eller tycker det är det viktigaste i livet....har nada med kapitalism att göra.
Citat:
Det är ett problem att män och kvinnor utsätter andra för lidande och våld. Jag har ingen bättre lösning än vad vi gör idag. Vi kriminaliserar beteendet och straffar dem om vi lyckas bevisa deras gärning i domstol.
Men visst kan vi bygga normer och attityder till varandra i ett välfungerande och tryggt samhälle som minskar benägenheten att begå brott. Men sådant försöker ju feminismen slå sönder genom att uppmana till normlöshet och massinvandring utan rimliga chanser till integration.
Att män är mer brottsbenägna är sant. Men du som gillar att dra individer i en grupp över samma kam kan ju fundera på detta.
Är personer uppväxta med en ensamstående mamma överrepresenterade bland brottslingar? Svar ja
Är personer uppväxta i en miljö med droger och psykisk ohälsa överrepresenterade? Svar ja
Är invandrare överrepresenterade? Svar ja
Är personer med psykiska funktionshinder överrepresenterade? Svar ja
Här skulle nog jag vilja att vi började analysera och dra slutsatser.
Större och snabbare stöd OCH krav för integration av invandrare. Större stöd OCH krav för föräldrar som missbrukar eller missköter sina barn och en ökad möjlighet för samhället att genom medicinering eller inlåsning av individer som lider av potentiellt farliga psykiska åkommor ta bort risken för att de skall kunna utsätta andra människor för skada.
Försöker feministerna uppmana till normlöshet? Det den feministiska ideologin försöker upplösa är normsynen kring vad en man rep. kvinna ska vara ja. Inte normer generellt i samhället. ex. normen att döda är fel. Normen en man ska alltid vara stor och stark och tyst och ha som första strategi att ta till nävarna om det börjar osa hett kring öronen, den normen bråkar vi med ja.
Män är människor med känslor, hjärtan och sexuell dragningskraft på andra. Män kan istället för att ta till nävarna istället diskutera sig ur en "konflikt", eller gråta sig ur om det funkar bättre för den individen. Funktionsdugliga konfliktlösarstrategier, nävar är det inte.
Och visst, din lista där är helt sann och vi ska också jobba inom dessa fält. Vad som också är väldigt
stark enskild faktor för nästan alla brottslingar är att de är män. Att uppmärksamma att det är något i den manliga idealet , vi alla stövlar runt med i skallen, som inte är helt bra är inget speciellt skadligt vet du, det får folk att tänka. Och ja, speciellt män måste tänka lite kring detta.
En ung kille som börjar spinna in sig i risktagande, kanske taggar ner lite några hekto om han är medveten om att det är just det han håller på med. Kommer inte göra honom till en sämre människa. Kommer göra honom till en säkrare människa.
resten håller jag helt med om.
Citat:
I de länder där det finns en god ekonomisk tillväxt, där det finns ett fungerande rättsystem och korruptionen är låg får alla det bättre. Det är alltså ekonomisk tillväxt och bekämpning av korruption och laglöshet som är lösningen. Hur man påverkar i länder där religiösa fundamentalister använder dödligt våld för att förhindra detta vet jag inte. Det är ungefär lika lätt att övertyga en fundamentalistisk islamist om att kvinnor skall ha samma rättigheter som män som det är att övertyga en svensk feminist om att det inte har patriarkatets fel att hon inte tjänar pengar om hon inte är på jobbet.
Jobbar mer?
Med vad?
Om du vill tjäna mer så jobbar du med det som ger mer pengar. Det kan åtminstone alla kvinnor i västvärlden välja om de så önskar. Eller är det så att patriarkatet hindrar dem?
I så fall på vilket sätt?
Kan du lägga fram bevis för att en västerländsk kvinna inte har laglig rätt att gifta sig med vem hon vill, själv bestämma om hon vill ha barn eller inte, eller arbeta med vad hon vill?
eller också tänker man att de arbeten som samhället verkligen behöver att där existerar bra och dugliga människor som gör detta så ger man skäliga löner, så de tlönar sig att utbilda sig och jobba hela livet med dessa saker. Att enkom förvandla en arbetsmarkand till nått slags fritt kapitalistiskt
markandsfält utan minsta regleringar är hyfsat livsfarligt skulle jag vilja påstå. Barn ex. är inte alls "lönsamma" det kostar samhället stålars att få upp dem till dugliga medmänniskor. Marknadsekonomier tar varken hänsyn till långsiktiga förlopp eller svaga grupper eller "rimligheter"
sånna saker måtse lagfästas.
Västerländska kvinnor var inte de jag pratade om under punkt 4. deras "problem" är 1-3
(Så djupis...jag är på rörlig fot, så jag kommer inte svara nått på ett tag...men svara på denna så ska jag leta upp den då jag är hemma igen..)