2014-09-09, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rammsberg
Det kommer förmodligen att få effekt i den bemärkelsen att de som inte bestämt sig och haft SD som ett av sina alternativ, kanske väljer annat. Slask-Expressen kanske dessutom sparar något riktigt tungt i slutet av veckan, som kan påverkar vissa väljare?
Medias strategi har inte fungerat tidigare, varför skulle det fungera nu?
2014-09-09, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Förstår inte Melins kommentar nedan:

Hur träffsäker är då den nya mätningen från Aftonbladet/United Minds? Det kan man givetvis inte *veta förrän efteråt. Men den mätning som publicerades tre dagar *före förra riksdagsvalet överskattade stödet för Alliansen och för Sverigedemokraterna med vardera 1,4 procentenheter. Stödet för rödgröna underskattades med 0,4 procentenheter.

Har SD någonsin överskattats?

Mellin har rätt, hur konstigt det än kan låta. UMs sista "spurt"-undersökning före valdagen 2010 hade SD på 7,1%. Även de från dagarna före pekade på över 6%.

http://www.unitedminds.se/sites/unitedminds.se/files/attachment/Vb%20rapport%20100916.pdf
2014-09-09, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Förstår inte Melins kommentar nedan:

Hur träffsäker är då den nya mätningen från Aftonbladet/United Minds? Det kan man givetvis inte *veta förrän efteråt. Men den mätning som publicerades tre dagar *före förra riksdagsvalet överskattade stödet för Alliansen och för Sverigedemokraterna med vardera 1,4 procentenheter. Stödet för rödgröna underskattades med 0,4 procentenheter.

Har SD någonsin överskattats?
Ja, SD överskattades i 11 mätningar under september 2010. Samtliga från Ipsos/Synovate och United Minds.

10 sep Ipsos 6,0 (+0,3)
11 sep UnMi 6,4 (+0,7)
12 sep UnMi 7,0 (+1,3)
13 sep UnMi 6,6 (+0,9)
15 sep Ipsos 7,5 (+1,8)
15 sep UnMi 6,4 (+0,7)
16 sep UnMi 6,3 (+0,6)
17 sep UnMi 7,1 (+1,4)
18 sep Ipsos 5,9 (+0,2)
18 sep UnMi 7,2 (+1,5)

Men då var gapet stort till alla som underskattade med minst lika mycket. Nu är det mycket jämnare och det kan antingen bero på att de blivit bättre på att mäta eller att alla underskattar lika mycket nu.
2014-09-09, 07:57
Medlem
Jag tror som sagt att vi inte kommer se någon kraftig underskattning av SD denna gång. Den del som tror närmare 15%.
Kan inte tänka mig att de underskattar SD med 3-5%.
Visst, nu gjorde många bort sig i EU-valet men det valet kändes ju mer "oseriöst" eller vad man ska säga.

Nä, mellan 10,5-12,5% är hoppet. Under 10% är helt klart en besvikelse.

Samtidigt ska man säga att United Minds hade några rejäla missar inför valet 2010.

Moderaterna 2,4% för lite.
Socialdemokraterna 3,2% för lite.
Miljöpartiet 2,2% för mycket.
SD 1,5% för mycket.
Senast redigerad av Jasonlives 2014-09-09 kl. 08:09.
2014-09-09, 08:11
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Jag tror som sagt att vi inte kommer se någon kraftig underskattning av SD denna gång. Den del som tror närmare 15%.
Visst, nu gjorde många bort sig i EU-valet men det valet kändes ju mer "oseriöst" eller vad man ska säga.

Samtidigt ska man säga att United Minds hade några rejäla missar inför valet 2010.

SD 1,5% för mycket.

EU-valet är kanske inte oseriöst men betydligt mer svårbedömt.
2014-09-09, 08:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Man ska heller inte glömma bort att de "felen" som instituten haft inte nödvändigtvis måste vara fel.

En hel del ändrar sig i slutet eller t.o.m. i vallokalen. Det är då man verkligen känner efter om det är rätt att rösta på det partiet man tänkt sig.

Som jag skrivit fler gånger tidigare trycks ofta regeringspartierna ned under mandatperioden eftersom det är lätt att klaga på de styrande men ju närmare valdagen man kommer desto mer funderar man på hur bra oppositionen egentligen är. Det är det vi nu sett i de senaste undersökningarna.

SD ligger visserligen lite ute från det här och förhoppningsvis känner folk ännu starkare att det är fel av de övriga att så unisont vägra närma sig den invandringspolitik som majoriteten av befolkningen vill ha.
2014-09-09, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives

SD 1,5% för mycket.

Herre gud, läser du inte tidningarna? Just nu är media i färd med att skrämma upp SD:s sympatisörer. I värsta stasi-stil luskar man fram hemliga personuppgifter och går hem till folk och skäller ut dem för deras åsikter.

Klart att folk blir rädda och givetvis mer försiktiga med att uppge SD i OU.

Därför måste ou:s siffror för SD räknas upp rejält. 14,5 procent är min allra minsta prognos.
2014-09-09, 08:32
Medlem
pro-patrias avatar
Inför EU-valet i maj visade de fem sista mätningarna ett snitt för SD på 5,6%. Med ett valresultat på 9,7% är det ganska grovt missat. Opinionen i ett EU-val må vara svår att mäta men nog inger detta goda förhoppningar inför söndag.
Källa: http://m.europaportalen.se/2014/02/folkopinionen-infor-eu-valet
2014-09-09, 08:33
Medlem
Vadslagningsfirmor indikerar cirka 13% för SD. I och med att många missnöjesväljare strömmat till på senare tid tror jag dock att en del av dem är lättskrämda och drevet tar ner dem ett par procentenheter. 11-12% börjar kännas som en rimlig siffra nu.
2014-09-09, 08:43
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ake.Jimmiesson666
Någon mätning häromdagen i Sthlm visade väl 2.4% för SD fast detta gällde kanske valet till kommunfullmäktige? Anmärkningsvärt låg siffra oavsett...

Ingen större skillnad på riksdagsval och kommunalval för något parti. 2,4% verkar ha handlat om valet för 4 år sedan. Sd når nog utan mista tvekan mer än dubbelt den här gången 5-6%.

För övrig med Novu senaste mätning där alliansen knappar in så är vågmästarpositionen mer eller mindre spikad för Sd i riksdagen i 4 år till. Frågan är hur de ska använda den.
2014-09-09, 08:44
Medlem
Då kan vi slå fast att pratet om momsen och den lilla SD-honan med dåligt klädmode inte verkar ha skrämt bort så många som media ville. Nu kör ju som sagt Expressen sin adventskalender, eller valkalender, där en ny person finns bakom varje lucka dag för dag. Men det har inte skrämt folk förut och inte lär det göra det nu. Att det finns folk som skriver saker på avpixlat och sånt är inget nytt. Men det vore ju bra för SD om deras folk gav fan i att skriva anonymt på de sajterna.
2014-09-09, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SimonStyliten
Vadslagningsfirmor indikerar cirka 13% för SD. I och med att många missnöjesväljare strömmat till på senare tid tror jag dock att en del av dem är lättskrämda och drevet tar ner dem ett par procentenheter. 11-12% börjar kännas som en rimlig siffra nu.
Det gör nog främst att folk inte svarar ett uppriktigt SD när de får fråga från opinionsinstitutet, annars bör ju SD öka pga av uppmärksamheten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in