Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-08, 09:01
Medlem
Moelv hävdar ju på Nyhetsbanken ( http://www.nyhetsbanken.se/news/view_printer.asp?ID=1897 ) att OP hade fjärrskydd och att den blivande mördargruppen också stod under övervakning. Nu är mig veterligt Moelv den enda som hävdar detta, så man kan säkert ifrågasätta om det stämmer. Men om vi för ögonblicket leker med tanken att det stämmer så kan man fråga sig hur det förändrar vår syn på mordet. Här är några frågor man kan ställa:

1) Vem eller vilka personer var ansvarig för ett sådant fjärrskydd av OP? Vem skulle partiet betro en sådan uppgift? Holmér? Elmér? Någon annan?

2) Om det nu fanns aktörer på Sveavägen som försökte skydda OP, vilka var de? Och vart tog de vägen efter mordet? Gav de sig tillkänna som vittnen? Eller jagade de mördaren? Eller försvann de in i skuggorna?

3) Om nu SAPs partitopp inte litade på att polisen kunde skydda OP utan anlitade en privat eller semiprivat organisation för skyddet, borde inte en alternativ organisation då också ha fått i uppdrag att i stillhet utreda mordet? Om partitoppen inte litade på Säpo före mordet, lär man ju inte ha gjort det efter mordet. Och det torde ha varit av yttersta vikt att utreda ansvarsfrågan.
Citera
2014-09-08, 15:36
Moderator
OYs avatar
Citat;
Skansenchefen Anna Greta Leijon sa på ABF i Stockholm den 30 januari 1996 att hon inte visste om man skulle komma fram till en lösning men att många i Sverige skulle må mycket bättre om det blev så. Många enskilda mår illa i dag. Vid samma tillfälle sa hon också att Palme var "samkönad". När publiken undrade vad hon menade sa hon: - Ja, där fick ni något att fundera över.

http://ribe.biz/nationalmordet.nu/0034.html

Finns det källor som bekräftar att hon sa så om samkönad? Vad menade hon och varför nämna det?
Citera
2014-09-08, 16:45
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
3) Om nu SAPs partitopp inte litade på att polisen kunde skydda OP utan anlitade en privat eller semiprivat organisation för skyddet, borde inte en alternativ organisation då också ha fått i uppdrag att i stillhet utreda mordet? Om partitoppen inte litade på Säpo före mordet, lär man ju inte ha gjort det efter mordet. Och det torde ha varit av yttersta vikt att utreda ansvarsfrågan.

Det fanns ju i alla fall en alternativ utredning om mordet, och det var Ebbe Calrssons. Exakt vad han utredde och på vems uppdrag vet inte jag. Men han sa väl att "om man går till botten med kurd-spåret, så finner man Palmes mördare".
Det tror jag det ligger mycket i. Men det är alltså inte kurderna eller PKK som är intressanta, utan kurdspåret.
Citera
2014-09-08, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Det fanns ju i alla fall en alternativ utredning om mordet, och det var Ebbe Calrssons. Exakt vad han utredde och på vems uppdrag vet inte jag. Men han sa väl att "om man går till botten med kurd-spåret, så finner man Palmes mördare".
Det tror jag det ligger mycket i. Men det är alltså inte kurderna eller PKK som är intressanta, utan kurdspåret.

Kanske menar han varifrån det emanerar; vem sjösatte spåret och hur.
Citera
2014-09-08, 18:44
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Kanske menar han varifrån [kurdspåret] emanerar; vem sjösatte spåret och hur.

Och där hittar vi åtminstone Säpos AK, som enligt Lingärde alltså ska ha varit mullvad (för okänd uppdragsgivare) i Palmeutredningen. Vem skulle AKs uppdragsgivare vara, om inte Säpo? En kvalificerad gissning, om man ska tro på Lingärde och även Martinger, någon av våra mer okända organisationer inom underrättelseväsendet.

Bör AK misstänkligöras? Eller är han åtminstone någon som inte var inblandad i mordet men som håller tyst om vad han vet eller fått höra som kan bringa klarhet i mordet?
Citera
2014-09-08, 19:56
Medlem
Krokofils avatar
Boboslacke skriver tidigare i tråden:

Citat:
Det var Ek genom sin position som gav firma Östling och Grundborg SB:s skyddade täcksntällningar på Televerket. Spindeln i nätet. Puppetmaster skulle Ove säga men det var inte något diffust organiserat under Eskil utan något dolt men väldigt tajt med gamla Hallbergare i kärnan..

Finns det några källor som Bobos information om att det var Ek som låg bakom de skyddade täckanställningarna på Televerket för Ö och G? Snaran för en eventuell mordkonspiration dras i så fall åt, om man inte rent oskyldigt istället utgår ifrån att även tjänsterna på Televerket var till för att "bara" övervaka OP och andra sossar. Att Ö får jobbet efter mordet kan ju ha att göra med städning och kontroll istället för iblandning i mordet.
Citera
2014-09-08, 22:18
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Kanske menar han varifrån det emanerar; vem sjösatte spåret och hur.

Första källan jag känner till är Alf Karlsson på SÄPO. Vet inte om han kläckt idén själv, i samarbete med andra eller har fått det från 3e part. Det rullades ut redan 1985. På hösten om jag minns rätt.

Alf Karlssons agerande under mordnatten finns det delade meningar om, intressant nog. Själv är jag övertygad om att han är en av dom som vet något om bakrunden till mordet och kanske också vem som utförde det. Jag har naturligtvis inga bevis för det, men det är mitt sammantagna intryck.
Senast redigerad av LeifD2 2014-09-08 kl. 22:29.
Citera
2014-09-08, 22:28
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil

Finns det några källor som Bobos information om att det var Ek som låg bakom de skyddade täckanställningarna på Televerket för Ö och G? Snaran för en eventuell mordkonspiration dras i så fall åt, om man inte rent oskyldigt istället utgår ifrån att även tjänsterna på Televerket var till för att "bara" övervaka OP och andra sossar. Att Ö får jobbet efter mordet kan ju ha att göra med städning och kontroll istället för iblandning i mordet.

Jag har missat det inägget i tården tidigare men läste det nu. Jag har tidigare sagt att om man tar reda på vem som gav dessa herrar möjlighet till den här tjänsten, så har man i princip hittat den eller dom som stog bakom MOP.

Fråga: Kände Åke J Ek och Alf Karlsson varandra? Alltså dom måste ju ha känt till varandras existens, men jobbade dom ihop något direkt? Skulle vara intressant att veta bara...
Citera
2014-09-08, 23:56
Medlem
p.norths avatar
Poutiainens frågor till palmekommissionen 1995 är rätt intressant att tänka på, lite funderingar.
http://www.politiskamord.com/Poutiainens67fragor.pdf
Citera
2014-09-08, 23:57
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil

Åke Ek var inte i den ställningen att han kunde ordna fram anställningar till höger och vänster. Hans styrka låg på ett helt annat plan, förmågan att smälta in i olika miljöer och fungera med både hög och låg. Visa sig samarbetsvillig och inte stöta bort människor med dryghet och obildat brölande.

Åke Ek var fjärran från skrålande skinnskallar och sekteristiska egocentriker. Just det gjorde honom till en livsfarlig ulv i fårakläder då han kunde ta sig fram inom polis, försvar, fack och näringslivet (försäkringsbranschen). Men några jobb inom televerket ordnade han inte. Det var på en eller flera nivåer över Åke.
Citera
2014-09-09, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Poutiainens frågor till palmekommissionen 1995 är rätt intressant att tänka på, lite funderingar.
http://www.politiskamord.com/Poutiainens67fragor.pdf

Jag hoppade till på fråga 60. Är det det beryktade PM:et från i april 1986 som avses eller är det något annat?

Poutiainen x2 tycks antyda att det skulle vara en maskirovka för att sätta dig PKK.
Citera
2014-09-09, 00:25
Medlem
mvagrippas avatar
Ett bevis på hur den falska myten om GMs märkliga gångstil fortlever. Kan fortfarande påpekas att inget av mordplatsvittnena talade om haltande rullande löpstil i sina initiala vittnesmål.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=5955123
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in