2014-09-07, 16:26
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lydan
Förlåt, jag uttryckte mig klumpigt. Vad bör defineras som ett kvinnodominerat yrke och varför?
Ett mansdominerat yrke är där fler män än kvinnor arbetar - ett kvinnodominerat yrke är där fler kvinnor än män arbetar..

Citat:
Men det kan man ju omöjligt göra!
Nej, det är inte alls omöjligt att göra.

Citat:
Yrken är yrken och vi lever till viss del i en marknadsekonomi. Man kan inte bara säga att en dagisfröken ska ska värderas lika högt som en raketforskare. Faktum är att man kan bli vad som helst oavsett kön, men kvinnor väljer i större grad lågavlönade arbeten. I min marknad skriker vi efter kvinnor. Företag bekostar egna utbildningar för kvinnor just för att få in kvinnor på företaget. Det är inga patriarkala strukturer där, kvinnor är helt enkelt inte intresserade av yrket. Det kan visserligen bero på samhällsnormer, men det är absolut inga samhällsnormer skapade av män.
Det blir ju jäkligt svårt att ens kommentera utan att veta vad du pratar om för yrke.

Citat:
Nu generaliserar jag så klart en hel del, men det borde feminister vara vana vid, då det är vad hela deras ideologi går ut på.

Jag menar, precis som TrolletPlit, att samhället mår bättre av att vi alla är individer och inte kön. Det är jämställdhet och inte feminism.

Jag förstår inte hur man inte kan hålla med där.
Du är alltså också för individualiserad föräldraförsäkring - för vi är ju individer, inte kön.

Edit:
Sen kan jag inte låta bli att undra över hur du får det här uttalandet att gå ihop med att du ser människor som individer och inte som kön:
Citat:
Och du kanske inte vill tro på det, men jag kan lova dig att den diskussionen kommer att sluta i att kvinnor är bättre på att ta hand om barn.
Citera
2014-09-07, 16:33
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du är alltså också för individualiserad föräldraförsäkring - för vi är ju individer, inte kön.

Det är en intressant tanke. Det skulle ju dock innebära att en ensamstående förälder fick hälften av tiden som ett barn bedöms kräva under sin uppväxt. Alternativet där är så klart att alla får den tiden att ta ut, men det kommer ju både kallas orättvist, eftersom den ensamma föräldern fortfarande bara får hälften av tiden, och även bli ganska dyrt.

Så det är ju inte så enkelt som det låter, även om tanken i sig är god. Individualism är alltid gott.

Citat:
Edit:
Sen kan jag inte låta bli att undra över hur du får det här uttalandet att gå ihop med att du ser människor som individer och inte som kön:

Det där är en analys av vad jag tror att samhället kommer att säga. Jag själv tror så klart att det är högst individuellt, och eftersom jag inte ens bedömer människor efter kön kan jag självklart inte ha en egen åsikt i den frågan.

Förstår dock om det är precis den normen du vill bekämpa, och då bör vi teoretiskt stå på samma sida.
Citera
2014-09-07, 16:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det är en intressant tanke. Det skulle ju dock innebära att en ensamstående förälder fick hälften av tiden som ett barn bedöms kräva under sin uppväxt. Alternativet där är så klart att alla får den tiden att ta ut, men det kommer ju både kallas orättvist, eftersom den ensamma föräldern fortfarande bara får hälften av tiden, och även bli ganska dyrt.

Så det är ju inte så enkelt som det låter, även om tanken i sig är god. Individualism är alltid gott.
Nej, en ensamstående förälder med enskild vårdnad skulle precis som i dag få ut samtliga dagar. Däremot vore det givetvis önskvärt/nödvändigt att också genomföra att sambopar får automatisk gemensam vårdnad när faderskapet fastställts.

Citat:
Det där är en analys av vad jag tror att samhället kommer att säga. Jag själv tror så klart att det är högst individuellt, och eftersom jag inte ens bedömer människor efter kön kan jag självklart inte ha en egen åsikt i den frågan.

Förstår dock om det är precis den normen du vill bekämpa, och då bör vi teoretiskt stå på samma sida.
Ja, den normen är en del av det jag anser måste förändras i samhället.
Citera
2014-09-07, 16:42
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Nej, en ensamstående förälder med enskild vårdnad skulle precis som i dag få ut samtliga dagar. Däremot vore det givetvis önskvärt/nödvändigt att också genomföra att sambopar får automatisk gemensam vårdnad när faderskapet fastställts.

Men den andra föräldern är ju inte död. Jag pratar inte om insemination nu, jag pratar om de lägen där en förälder inte vill ta sitt ansvar.

Vem ska bestämma vem som får vilka dagar? Barnet kanske bor hos ena föräldern 5 dagar i veckan och andra föräldern 2 dagar i veckan. Delar man då också eller hur ska det fungera?

Det bästa är alltid om människor får bestämma själva baserat på sin livssituation. Någonstans så tycker jag ändå att barnet är viktigare än pengarna.
Citera
2014-09-07, 16:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Men den andra föräldern är ju inte död. Jag pratar inte om insemination nu, jag pratar om de lägen där en förälder inte vill ta sitt ansvar.
Ja, jag pratar om enskild vårdnad, inte enda levande förälder jag också.

Citat:
Vem ska bestämma vem som får vilka dagar? Barnet kanske bor hos ena föräldern 5 dagar i veckan och andra föräldern 2 dagar i veckan. Delar man då också eller hur ska det fungera?
Vid gemensam vårdnad så är det givetvis upp till den enskilda föräldern hur den vill ta ut/förvalta sina dagar.

Citat:
Det bästa är alltid om människor får bestämma själva baserat på sin livssituation. Någonstans så tycker jag ändå att barnet är viktigare än pengarna.
Om barnet är viktigare än pengarna så är alltså inte föräldrarnas ekonomi utan närvaron hos barnet det viktiga.
Citera
2014-09-07, 17:16
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:

/.../
Intressant frågeställning: kan/bör man tvinga även den frånvarande föräldern att vara föräldraledig?

Ang diskussionen om att ensamstående föräldrar då bara ska få ut hälften så mycket: Det handlar om barnet! Om samhället ska bekosta X dagar föräldraledighet måste ju barnet till den ensamma föräldern få lika mycket föräldratid som den med bägge föräldrarna närvarande. Teoretiskt sett är behovet för bägge barnen lika stort och det blir ju också rättvisast.
Citera
2014-09-07, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Feminismen har div. ideologiska program, teorier och lösningar på div. problem i samhället.
Är vi nog alla medvetna om, så behöver jag kanske inte dra.

Skulle dock vara intressant att höra antifeministernas olika idéer kring hur samhällen borde lösa de problem som feminister tar upp, som existerar mellan könen om nu feminismen har så käpprätt fel.

Här några idag existerande problem

1. Kvinnors dåliga löner och därmed dåliga pensioner etc. Räknar man livtidsinkomst så tjänar kvinnor i Sverige 3,6 miljoner mindre än män.
Hej

Hög lön är inte viktigt för kvinnor eftersom de kan leva på sin mans tillgångar. Det är mannens ansvar att ta hand om hans fru.

Citat:
2. Föräldraledigheten som alltså hör ihop med fråga 1. men som jag tar som en egen fråga.
Män tar bara ut 24%.
Män behöver inte ta så mycket föräldraledighet, eftersom män ska arbeta och inte vara hemma med barnen. Kvinnor är naturligt bättre att ta hand om barn. Det ökar östrogen och sänker testosteron om man är för mycket med barnen, så det är inte bra för män att spendera allt för mycket tid med barnen.

Citat:
3. Våldet och kriminaliteten i samhället som alltså till 90 nånting procent är ett manligt problem.
För att lösa det här problemet kan man legalisera prostitution och kvinnor måste läras att ge mer sex och kärlek till män, så att de inte blir aggressiva på grund av sexuell frustration och brist på närhet och kärlek.

Citat:
°120 miljoner flickor våldtas innan de fyller 18. Vuxna kvinnor som utsätts för sexuellt våld under sitt liv är avsevärt högre.
Samma lösning här som i problemet ovan.

Citat:
° Kvinnor har betydligt färre mänskliga rättigheter tillgodosedda än vad gruppen män har...ex. juridiska rättigheter, möjlighet till skola etc. etc.
Kvinnor borde vara hemma och ta hand om barnen, så utbildning är inte så viktigt för kvinnor. Vad är det för juridiska rättigheter som du menar att kvinnor inte har?
Senast redigerad av elsydeon 2014-09-07 kl. 18:25.
Citera
2014-09-07, 18:38
Medlem
IvanPavlovs avatar
Citat:
Feminismen har div. ideologiska program, teorier och lösningar på div. problem i samhället.

Skulle dock vara intressant att höra antifeministernas olika idéer kring hur samhällen borde lösa de problem som feminister tar upp, som existerar mellan könen om nu feminismen har så käpprätt fel.

1. Kvinnors dåliga löner och därmed dåliga pensioner etc. Räknar man livtidsinkomst så tjänar kvinnor i Sverige 3,6 miljoner mindre än män.

2. Föräldraledigheten som alltså hör ihop med fråga 1. men som jag tar som en egen fråga.
Män tar bara ut 24%.

3. Våldet och kriminaliteten i samhället som alltså till 90 nånting procent är ett manligt problem.

4. Globalt: Kvinnornas situation ute i världen som ofta är under all kritik. Bevis på detta ex.
°160 miljoner kvinnor fattas i världen i dag. De har pga sitt kön blivit bortvalda, utrotade eller mördade.
°120 miljoner flickor våldtas innan de fyller 18. Vuxna kvinnor som utsätts för sexuellt våld under sitt liv är avsevärt högre.
° Kvinnor äger 1 procent av världens tillgångar, har 10% procent av inkomsterna och utför 65% procent av arbetet. *
° Kvinnor har betydligt färre mänskliga rättigheter tillgodosedda än vad gruppen män har...ex. juridiska rättigheter, möjlighet till skola etc. etc.

Så! Nu vill jag veta VAD är de antifeministiska lösningarna på detta? Eller är det inget problem för er?

* Innan ni nu regarera på denna så: detta är en vanlig feministisk "slogan" hur sann den är gällande de exakta siffrorna går ju inte att fastställa alls, ingen större idé ens försöka ge sig in i det. jag tar med den i egenskap av maktförhållandet. För ATT kvinnor äger mindre, får mindre av inkomsterna och jobbar mer är nog helt sant.

Kära nån. Ska vi lösa alla feministernas problem i en enda tråd? Kan du inte ta ett ämne i taget, för att göra diskussionen lite hanterbar? Eller förresten, det har nog redan gjorts. De flesta av dessa teman har vi avhandlat till vägs ände.

Du har härmed startat en lavin som du omöjligen kan hantera.
Citera
2014-09-07, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvanPavlov
Kära nån. Ska vi lösa alla feministernas problem i en enda tråd? Kan du inte ta ett ämne i taget, för att göra diskussionen lite hanterbar? Eller förresten, det har nog redan gjorts. De flesta av dessa teman har vi avhandlat till vägs ände.

Du har härmed startat en lavin som du omöjligen kan hantera.

jag försöker... "scottar" för fullt!

är så sällan man läser någon antifeminsit ha någon egen lösning på nått som helst...
antifeminism verkar i stort gå ut på att gnöla i kapp med ryggdunkningarna på varandras ryggar.
så nu är det upp till bevis!

jag kan vara snäll mot herr hundtorteraren dock..du kan få privelegiet att välja en av punkterna...
vassegod ordet är ditt

Senast redigerad av ScottWalter 2014-09-07 kl. 19:26.
Citera
2014-09-07, 18:53
Medlem
salty-sailors avatar
Citat:

Män tar bara ut 24%.

4. Globalt: Kvinnornas situation ute i världen som ofta är under all kritik. Bevis på detta ex.
°160 miljoner kvinnor fattas i världen i dag. De har pga sitt kön blivit bortvalda, utrotade eller mördade.
° Kvinnor äger 1 procent av världens tillgångar, har 10% procent av inkomsterna och utför 65% procent av arbetet. *

Så! Nu vill jag veta VAD är de antifeministiska lösningarna på detta? Eller är det inget problem för er?

* Innan ni nu regarera på denna så: detta är en vanlig feministisk "slogan" hur sann den är gällande de exakta siffrorna går ju inte att fastställa alls, ingen större idé ens försöka ge sig in i det. jag tar med den i egenskap av maktförhållandet. För ATT kvinnor äger mindre, får mindre av inkomsterna och jobbar mer är nog helt sant.

varför skulle antifeminister ha några "lösningar"? det är inte antifeministers jobb och antifeminister har aldrig påstått sig ha lösningar på alla problem, vad man dock vet är att feminister är helt fel ute och enbart kommer att göra saker värre.
Citera
2014-09-07, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salty-sailor
varför skulle antifeminister ha några "lösningar"? det är inte antifeministers jobb och antifeminister har aldrig påstått sig ha lösningar på alla problem, vad man dock vet är att feminister är helt fel ute och enbart kommer att göra saker värre.

Du menar att om du är ex. antidagis...så behöver du inte komma in med någon alternativ lösning på problemet? bara dagis försvinner så är allt frid och fröjd? hur du ska lösa de hundratusentals småbarn som då lämnas vind för våg är inget du behöver bry dig om? Vara ANTI räcker?

Nått sånt?

Har du förresten nått "bevis" på att feminismen gjort allt värre sen 1860? Värre för vem?
Citera
2014-09-07, 19:57
Medlem
Citat:
Du menar att om du är ex. antidagis...så behöver du inte komma in med någon alternativ lösning på problemet? bara dagis försvinner så är allt frid och fröjd? hur du ska lösa de hundratusentals småbarn som då lämnas vind för våg är inget du behöver bry dig om? Vara ANTI räcker?

Nått sånt?

Har du förresten nått "bevis" på att feminismen gjort allt värre sen 1860? Värre för vem?

Antifeminism finns eftersom feminism idag är en ideologi som handlar om kommunism. Dagens feminister är en samling illa förklädda kommunister som vill att staten ska styra allt, först då kan de få det bra, tror de.

Feminismen saknar logik och bygger enbart att ngn annan ska göra det åt en, en känsla. Kunskapen inom ekonomi och naturvetenskap är extremt låg. Förtroendet för rättsamhället finns inte och feminister är en samling skrikande galningar.
Skulle du ta de ledande feministerna idag och lägga deras samlad kunskap inom naturvetenskap och ekonomi i en vågskål och så lägger du det mot random masterexamen i den andra, så skulle feminsteras kunskap hamna i orbit runt jorden.

Mot Feminsimen växer ANTIfeminismen fram. Större för varje dag. Kraftigare. Det enda vi gör är att peka på det ologiska i feministers resonemang. Vi inser att det inte går att övertyga en sönderindoktinerad hjärna genom att hänvisa till fakta och forskning. Sådant bemöts med att det är "skitamerikansforskning".

Feminister idag är inte intresserad av att förstå och utveckla sin kunskap. Den är redan klar. Därför behöver man inte lyssna på andras fakta etc. Du är ett lysande exempel på detta (smiley med en som händer för öronen)

ANTIFEMINISMEN kommer att framstå som de intellektuella seger över känslorna. En viktig seger så att ALLA grupper ska få det bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in