2014-09-05, 02:17
Medlem
Fick hjälp att sätta upp ett gardinstångsfäste av en vän hemma. Vaknade en natt av ett brak och fästet hade lossnat på ena sidan med plugg och allt. Har haft olika hantverkare här hemma och alla har klagat på att mina väggar är hopplösa och "kexiga". På järnaffären sa dom att det bara var att borra djupare men nu har det blivit ett alltför stort hål i väggen.

Hur ska jag göra? Kan jag fylla igen med någon slags massa som härdar och borra igen? Det är ett helvete att sova utan gardiner...
Citera
2014-09-05, 02:22
Medlem
Limhamns avatar
Ta en bild på hur det ser ut så är det lättare att hjälpa.

Jag skulle föreslå att laga hålen, flytta ut dem något och göra nya bättre hål. Kräver lite av den som håller i borrmaskinen men jag kan guida dig när jag vet vad väggen är gjord av. Ibland så hjälper inte en borrhammare bäst...
Citera
2014-09-05, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limhamn
Ta en bild på hur det ser ut så är det lättare att hjälpa.

Jag skulle föreslå att laga hålen, flytta ut dem något och göra nya bättre hål. Kräver lite av den som håller i borrmaskinen men jag kan guida dig när jag vet vad väggen är gjord av. Ibland så hjälper inte en borrhammare bäst...

Hjälper detta?
http://postimg.org/image/xks7ya7nt/

Glömde säga att jag har försökt limma också men det funkade ju förstås inte... Är inte så hantverkskunnig (än).
Citera
2014-09-05, 02:44
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Hjälper detta?
http://postimg.org/image/xks7ya7nt/

Glömde säga att jag har försökt limma också men det funkade ju förstås inte... Är inte så hantverkskunnig (än).

Det ser ut som att du behöver expanderplugg. Länk: http://www.sandbergsjarn.se/produkter/infastning/gipsankare.html
Ser ut som väggen är gjord i masonit eller någon annan fiberplatta.
Senast redigerad av Strychno 2014-09-05 kl. 02:49.
Citera
2014-09-05, 02:48
Medlem
Limhamns avatar
Massa reklam på sidan men lite hjälpte det. Du får göra nya hål, flytta ut/upp ca 4-5 cm. Väggen ser ut att vara tegel med puts på. Ta en borr för ändamålet. Sätt en bred tejp och borra försiktigt (utan slag och med lågt varv) till du kommer in i väggen. Jag hade använt en Fischer 8mm-plugg och skruv till den, ca 60-80mm lång. Naturligtvis får du öka varv/koppla på slag om teglet kräver det.

Borra hålet. Dammsug det. Vill du vara extra säker tryck in massa i hålet innan du för in pluggen. Borra bara så djupt att pluggen går in, den skall ej djupt i väggen. Skruven skall gå igenom hela pluggen, ofta tar folk för klen skruv och för kort.

Lycka till!
Citera
2014-09-05, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Det ser ut som att du behöver expanderplugg. Länk: http://www.sandbergsjarn.se/produkter/infastning/gipsankare.html
Ser ut som väggen är gjord i masonit eller någon annan fiberplatta.

Tack, det var dock såna jag använde.
Citera
2014-09-05, 02:57
Medlem
Citat:
Massa reklam på sidan men lite hjälpte det. Du får göra nya hål, flytta ut/upp ca 4-5 cm. Väggen ser ut att vara tegel med puts på. Ta en borr för ändamålet. Sätt en bred tejp och borra försiktigt (utan slag och med lågt varv) till du kommer in i väggen. Jag hade använt en Fischer 8mm-plugg och skruv till den, ca 60-80mm lång. Naturligtvis får du öka varv/koppla på slag om teglet kräver det.

Borra hålet. Dammsug det. Vill du vara extra säker tryck in massa i hålet innan du för in pluggen. Borra bara så djupt att pluggen går in, den skall ej djupt i väggen. Skruven skall gå igenom hela pluggen, ofta tar folk för klen skruv och för kort.

Lycka till!

Ajdå, det är väl det jag får göra då. Vad är det för massa jag ska trycka in i hålet?
Citera
2014-09-05, 03:02
Medlem
Limhamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Ajdå, det är väl det jag får göra då. Vad är det för massa jag ska trycka in i hålet?

Jag tycker inte det ser ut som nån skiva, typ gips/masonite/tretex men lite svårt att avgöra av bilden. Är det det skall du sätta skruven i regeln som är bredvid fönstret i första hand och med mollyplugg i andra hand.

När jag skruvar upp ex.vis. köksskåp på väggar av dålig puts så kör jag Bostik maxibond i hålet innan jag trycker in pluggen. Men andra massor går också bra. Det är lite extra säkerhet. Ankarmassa är overkill för en liten gardinstång.
Citera
2014-09-05, 08:19
Medlem
Alternativt kan du såga till 2 st plywoodbitar 10x10 cm, måla dem i samma färg som väggen och sedan limma OCH skruva fast dem i väggen, tex 1 skruv i varje hörn. Använd tex lim som PL400, NoNails etc. Därefter skruvar du fast beslagen i plywoodplattan med vanlig träskruv. På detta sätt fördelar du lasten över en större yta. OBS! Du måste fortfarande hitta lämplig skruv för att skruva fast plywoodbitarna i väggen.

Denna lösning kommer aldrig att gå sönder.
Citera
2014-09-05, 11:05
Medlem
Du skall inte ha metallexpandern som är länkad ovan, Strychno vet inte vad han pratar om.

Det är ingen skiva i väggen, utan det verkar vara så att du bara har en riktigt dålig "slaggvägg".

Det enda som hjälper nu när det är så stort hål är något som heter "Gummiexpander".

http://www.elnu.se/ee/rawlnut-flexiplug.jpg

Finns hos närmaste välsorterade järnaffär i din närhet.
Citera
2014-09-07, 05:18
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Väggen ser ut att vara tegel med puts på.
+1, har såna väggar och det är skit men funkar när jag använder dom längsta pluggen jag kan hitta minst 50mm.
Citera
2014-09-08, 20:20
Medlem
Limhamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
+1, har såna väggar och det är skit men funkar när jag använder dom längsta pluggen jag kan hitta minst 50mm.

Testa tejpa eller håll en bit masonite tryckt till väggen och borra igenom. Ibland hjälper det att hålla "saker på plats" när man borrar. Och vet man att borren gör för stort hål kan man köra med 1mm mindre bort eller två kanske. Och ha massa redo. Man kan linda saker runt pluggen också för att "förstora" den.

Men det är ett j-val piss med sådana väggar. När kunder skall ha upp ett rejält kök på sådan vägg brukar jag regla upp en tunn ny vägg. Så kan det bli rakt och kabelutrymme på kuppen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in