A. Tippa sluttabellen
Bayern München
BvB Dortmund
Bayer Leverkusen
BMG
Wolfsburg
Schalke
Werder Bremen
Hoffenheim
Hertha Berlin
Eintracht Frankfurt
Hannover 96
Mainz 05
Stuttgart
HSV
Köln
Freiburg
Augsburg
Paderborn
B. Tippa tabellen vid vinteravbrottet då halva serien är spelad. De tre i topp.
Bayern München
Bayer Leverkusen
BvB Dortmund
C. Vilka två lag ligger sist vid vinteruppehållet,
Augsburg
Paderborn
D. Vilka två lag blir direkt uppflyttade till Bundesliga 1 från Bundesliga 2. Två alternativ.
1. FC Kaiserslautern
RB Leipzig
E. Vem vinner skytteligan, kör vidare på en divergerad betygsättning.
Robert Lewandowski
Stefan Kiessling
F. Vem vinner assistligan, dvs kickers uppgifter. Dessa är tvetydiga minst sagt.
Thomas Müller
Philip Lahm
G. Vilket lag släpper in mest?
Paderborn
Hamburg SV
H. Få gjorda antal mål av ett lag?
Paderborn
Augsburg
I. Vilken klubb byter tränare först? Nu inte kickers utan Transfermarkts uppgifter. Treenighetsfråga som omväxling.
HSV
Schalke
Stuttgart
J. Vilket tysk musik passar bäst till tysk fotboll? Skriv ditt förslag.
Die Toten Hosen
K. Man kan ibland undra varför klubbar som Wolfsburg, Leverkusen, Hoffenheim eller RB Leipzig ens finns.
Hoffenheim
RB Leipzig
RB Leipzig borde tillsammans med resten av energidrycksklubbarna förvisas till korpen.
L. Ditt tyska favoritlag?
Bayern München, sett dem live på gamla Olympiastadion. Får väl återkomma med berättelse om det även om det var längesen. Ska dock försöka ta mig ner till Allianz i år. Det blir säkert några matcher i Tyskland under säsongen. Förra året blev det två stycken, dels Hertha-Schalke och sen FC Dynamo Berlin-Något skräplag i deras liga.
Senast redigerad av cst 2014-09-05 kl. 14:15.
Bayern München, sett dem live på gamla Olympiastadion. Får väl återkomma med berättelse om det även om det var längesen. Ska dock försöka ta mig ner till Allianz i år. Det blir säkert några matcher i Tyskland under säsongen. Förra året blev det två stycken, dels Hertha-Schalke och sen FC Dynamo Berlin-Något skräplag i deras liga.
Har verkligen för mig att du skrev en rapport om hur det var att se Dynamo, även om jag inte kan ådra mig den till minnet. Visst är det dock något speciellt? Människorna som går på matcherna känns på något sätt som om de aldrig lämnade 80-talet.
Inser att vi nu är flera som har valt Die Toten Hosen, undrar om tävlingsledare Motvall låter mig byta bidrag eller om maxpoäng återstår vid en bra motivering?
På ett helt annat tema. Hur känns det på något sätt rimligt att ge kritik till det tyska landslaget efter insatsen mot Argentina häromdagen? Visserligen har de flesta inte brytt sig om det, men läst ett fåtal krönikor där det på något sätt verkar finnas någon rädsla att det var ett tecken på hur det blir utan Lahm. Vänskapsmatcher. Alla som är på något sätt insatta i tysk fotboll vet väl hur pass usla de är med det tyska landslaget.
Vet att jag drar upp det gång efter annan, men inte ens mot Norge lyckades man prestera i vänskapsmatch häromåret. Inget att bry sig om överhuvudtaget. Att Gomez blev utbuad efter sina missar är också helt klart beklagligt, dock symptomatiskt för vänskapsmatcher med landslaget. Finns ingen större eventpublik än vid dessa matcher, stor del av biljetterna kostar 100 euro. Vansinnigt när man vet att laget inte kommer med fullt manskap och att de med största säkerhet inte kommer att prestera.
För att spinna vidare, nu väntar två år med kvalmatcher där så väl ettan som tvåan i gruppen är direktkvalificerade. Irland är alltså starkaste motståndaren i gruppen, oavsett hur dåligt laget nu spelar post-Lahm så skall det enbart bli segrar där. Ingen borde ens bry sig om det blir kryss borta mot Polen och Irland. Extra tråkigt kval för oss alltså. Låter lagom arrogant, men med detta motstånd är det helt klart rimligt att vara.
Kan bli många som höjer sin målkvot under kvalet.
Matcher i år 7. september: Tyskland - Skottland 11. oktober: Polen - Tyskland 14. oktober: Tyskland - Irland 14. november: Tyskland - Gibraltar 18. november: Spanien - Tyskland
Ja, det blir en lätt sak för Tyskland att vinna sin EM-kvalgrupp. Gamle centertanken Horst Hrubesch leder ju U21-laget, som nu vunnit sin grupp i EM-kvalet. I kväll 2-0 mot Irland, mål av Kaiserslauterns Philipp Hofmann och Mainz Jonas Hofmann. Laget:
Då jag har mölighet så tänker jag plocka ned det till personlig nivå. Men tills dess… Cyberkalle, du måste rensa din inbox. För du kan inte ta emot PM.
A. Tippa sluttabellen
1. Bayern München
Tror att det blir en hårdare kamp om guldet än i fjol men Bayern är ändå favoriter just därför att de till skillnad från BvB även vinner de flesta matcher där de spelar dåligt.
2. Borussia Dortmund
Dortmund kommer att göra en bra säsong men som jag skrev ovan så kommer det på grund av ojämnheten inte räcka hela vägen.
3. Bayer Leverkusen
Har förstärkt laget på ett bra sätt och inlett säsongen på ett strålande sätt, inte minst offensivt. Defensiven är dock lite för svag för att man på allvar ska kunna vara med och hota om guldet.
4. Hoffenheim
Här drar jag till med en "skräll" men jag tror faktiskt att Hoffenheim kan göra en riktigt stark säsong då de fått behålla sina bästa spelare och förstärkt den tidigare svaga defensiven. Blir dock otroligt tight mellan platserna 4-6 skulle jag tippa på.
5. Schalke 04
Ja jag tror att Schalke kommer att missa CL den här gången. Mittfältet är urstarkt på på forwardsidan ser det inte så jättevasst ut och man plågas av mängder med skador nu i säsongsinledningen.
6. Wolfsburg
Många tror på att Vfl ska ta en CL-plats men jag är skeptisk. Grundkapaciteten är hög men man har en förmåga att göra lite för många plattmatcher och forwarduppsättningen är inte värdig ett topplag i BL.
7. Borussia Mönchengladbach
Gladbach har värvat bra och fått in fina förstärkningar på mittfältet men man får inte riktigt spelet att stämma. Hrgota i all ära med Kruses frånvaro är riktigt negativ för laget samtidigt som Rafael verkar helt ur form. Tror på en tung höst för att sedan klättra i tabellen under våren.
8. Hannover 96
Förlusterna av Diouf och Huszti är självklart tunga men Joselu är en kanonvärvning
på forwardsidan och på mitten kliver unga spelare som Prib och Bittencourt nu fram och visar härlig inställning i matcherna. Försvaret ser också något stabilare ut än förra säsongen. Tror inte att det räcker till en Europaplats men man bör parkera på övre tabellhalvan när serien är färdigspelad.
9. FC Köln
Köln ser ut att bli vad Hertha var förra året. Stark nykomling som kommer att plocka poäng av de flesta lag. Framför allt försvaret håller bra BL-klass och framåt verkar Ujah äntligen ha "hittat hem".
10. Hamburger SV
Ser att flera här tror på att Hamburg blir inblandade i bottenstriden eller till och med åker ur. Det tror inte jag. Något topplag blir man knappast men truppen är trots allt stark och även om man kommer att underprestera i en del matcher så räcker det alla gånger till en plats i mitten av tabellen.
11. Eintracht Frankfurt
Frankfurt har lite otur just nu med skador på nyckelspelare (Meier, Hasebe, Valdez) men man har värvat klokt och jag tror att det räcker för att bli ett mittenlag i år. Bottenstriden klarar man sig undan.
12. Hertha Berlin
Hertha har värvat en hel del men spelet ser inte ut att klaffa riktigt och till mer än plats 9-13 lär det inte räcka i år.
13. Stuttgart
Som vanligt många intressanta lirare i truppen men "som vanligt" får man det inte riktigt att klaffa. VfBs fans lär nog bli besvikna i år igen. Till nytt kontrakt räcker det men inte mycket mer.
14. Mainz
Nu kommer vi in på avdelningen nedflyttningskandidater. Mainz har tappat fantomtränaren Tuchel och därtill några viktiga spelare. Man har visserligen fått in några nya namn i sista sekunden vilket jag tror kan rädda kontraktet men det lär inte bli någon rolig stad i karnevalstaden.
15. Freiburg
Freiburg kämpar som vanligt på med små resurser och frågan är hur länge det ska hålla. Jag tippar att man precis lyckas undvika kval men det är långt ifrån säkert.
16. Werder Bremen
Bremens spelare visar härlig inställning och just detta kan nog rädda dem från en direktnedflyttningsplats. För fotbollsmässigt är kvalitén inget vidare. Kommer garanterat att bli bottenstrid för Werder.
17. Paderborn
Kommer nog att inleda säsongen relativt starkt för att sedan dala och under våren förlora mängder med matcher. Det räcker förmodligen inte till nytt kontrakt.
18. Augsburg
Augsburg har gjort några fina säsongen i BL men i år tar det stopp. Spelarmaterialet är inget man skrämmer småflickor med (undantaget Bobadillas ölmage) och jag tror faktiskt att man kommer att ramla ur.
B. Tippa tabellen vid vinteravbrottet då halva serien är spelad. De tre i topp.
Bayern München
Dortmund
Bayer Leverkusen
C. Vilka två lag ligger sist vid vinteruppehållet.
Augsburg
Werder Bremen
D. Vilka två lag blir direkt uppflyttade till Bundesliga 1 från Bundesliga 2. Två alternativ.
1. VfL Bochum
2. Greuther Fürth
(Kaiserslautern får kvala)
E. Vem vinner skytteligan, kör vidare på en divergerad betygsättning.
Stefan Kiessling
Joselu (man kan ju alltid hoppas)
F. Vem vinner assistligan, dvs kickers uppgifter. Dessa är tvetydiga minst sagt.
Mhikitarian
Hakan Calhanoglu
G. Vilket lag släpper in mest?
Paderborn
Werder Bremen
H. Få gjorda antal mål av ett lag?
Augsburg
Mainz
I. Vilken klubb byter tränare först? Nu inte kickers utan Transfermarkts uppgifter.
Treenighetsfråga som omväxling.
Mönchengladbach
Mainz
Augsburg
J. Vilket tysk musik passar bäst till tysk fotboll? Skriv ditt förslag.
Hannover 96- Alte Liebe (ignorera första 20 sek, de hör inte till låten) http://www.youtube.com/watch?v=UCG9W9LVysk
Niemals allein,
wir gehen Hand in Hand,
zusammen sind wir groß
und stark wie eine Wand.
Wir danken dir, du hast uns viel gegeben,
du bist der Mittelpunkt in unserem Leben.
[Refrain
96-Alte Liebe,
rot steht dir sehr viel besser als gelb-blau
lass die andern alle reden
von Bayern oder Bremen,
wir sind immer bei dir, 96-HSV !]
Schon lange Zeit
bist du uns so vertraut, mit dir haben wir nie, nur auf Sand gebaut
wir sind dabei, egal obs regnet oder schneit
nicht nur an guten Tagen,
wenn die Sonne scheint.
[Refrain]
Manchmal geht es nicht,
so wie man will,
aber unsere Liebe steht,
deswegen noch nicht still
Tränen können fließen,
doch in der größen Not
rudern wir gemeinsam im roten Fußballboot.
[Refrain]
[Refrain]
K. Man kan ibland undra varför klubbar som Wolfsburg, Leverkusen, Hoffenheim eller RB Leipzig ens finns.
Tror och hoppas på att Red Bull skrapar ihop minst poäng av ovan nämnda klubbar
I fallet RB Leipzig så tycker jag att det är glasklart att de bryter mot/tar sig runt 50+1-regeln. Med andra ord borde de inte få delta i Bundesliga eller 2. Bundesliga. Vad gäller Wolfsburg och Bayer Leverkusen så handlar det ju däremot om klubbar som startats som "korplag" för dessa företags anställda och jag kan därför av historiska skäl inte hävda att de inte har i BL att göra. I fallet Hoffenheim är jag för dåligt insatt för att uttala mig. Handlar väl om en ägare/grundare till SAP som frivilligt skänker pengar till sin gamla byförening? Men vet som sagt inte alla detaljer där.
Hannover 96. Har skrivit flera rapporter här i tråden om matcher jag sett live på Niedersachsenstadion. Nästa gång blir söndag nästa vecka då jag är på plats för att beskåda derbyt mot HSV. Kommer garanterat att bli grym stämning! Får be om att återkomma med rapport veckan därpå.
Någon som vet vilken kanal som kvalmatchen mot Skottland imorgon?
Enligt Sportbladet
Kanal 5:
Österrike-Sverige, 8 september kl 20.45
Sverige-Ryssland, 9 oktober kl 20.45
Sverige-Liechtenstein, 12 oktober kl 20.45
Montenegro-Sverige, 15 november kl 20.45
Kanal 9
Danmark-Armenien, 7 september kl 18.00 Tyskland-Skottland, 7 september kl 20.45
Norge-Italien, 9 september kl 20.45
Polen-Tyskland, 11 oktober kl 20.45
Estland-England, 12 oktober kl 18.00
Island-Holland, 13 oktober kl 20.45
Danmark-Portugal, 14 oktober kl 20.45
Serbien-Danmark, 14 november kl 20.45
England-Slovenien, 15 november kl 18.00
Italien-Kroatien, 16 november kl 20.45
Eurosport 2
Ungern-Nordirland, 7 september kl 18.00
Portugal-Albanien, 7 september kl 20.45
Ryssland-Liechtenstein, 8 september kl 18.00
Schweiz-England, 8 september kl 20.45
Azerbajdzjan-Bulgarien, 9 september kl 18.00
Tjeckien-Holland, 9 september kl 20.45
Kazakstan-Tjeckien, 13 oktober kl 18.00
Bosnien-Belgien, 13 oktober kl 20.45
Tyskland-Irland, 14 oktober kl 20.45
Georgien-Polen, 14 november kl 18.00
Portugal-Armenien, 14 november kl 20.45
Österrike-Ryssland, 15 november kl 18.00
Spanien-Vitryssland, 15 november kl 20.45
Holland-Lettland, 16 november kl 18.00
Tjeckien-Island, 16 november kl 20.45
Det fanns en tid när mytomspunna män med ett övergripande ansvar uppträdde på jorden. De kallades liberos eller sweepers. Uli Stielike var en framgångsrik sådan, även i landslaget (ibland spelade han defensiv mittfältare). Nu tar han över förbundskaptensposten i Sydkorea, som om någon dag möter Uruguay:
Neuer - Großkreutz, Höwedes, J. Boateng, Durm - Kramer, T. Kroos - T. Müller, Reus, Schürrle - M. Götze
McGregor - Hutton, Hanley, R. Martin, Whittaker - D. Fletcher, McArthur - Maloney, J. Morrison, Bannan - S. Naismith
2013 tog legenden Gordon Strachan över förbundskaptensjobbet i Skottland. Fyra vinster och två oavgjorda på de sex senaste matcherna tyder på att han är på rätt väg. I våras åkte man till Polen och Norge och vann de matcherna med 1-0. Och VM-kvalet avslutades med en hemmaseger mot Kroatien med 2-0. För att vara nära poäng i Dortmund måste laget dock överträffa sig självt, om Tyskland gör en sedvanligt solid insats. Mittbackarna i Kickers förmodade elva, Blackburns Grant Hanley och Norwichs Russell Martin, är inte särskilt rutinerade i landslagssammanhang (11 resp. 13 landskamper), och spelar alltså i The Championship, den engelska andraligan.
I matcherna mot Polen och Norge gjorde Celtics mittfältare Scott Brown målen, han saknas nu p.g.a. skada. Men Strachan har nu tillgång till Manchester Uniteds Darren Fletcher:
Fletcher has 62 caps for Scotland but has only been available for one of the 12 games under Strachan. But it did not need the second half of the friendly against Poland in Warsaw six months ago to illuminate Strachan on what his team had lost through Fletcher's prolonged absence; he had followed his high-profile career closely enough to appreciate that from the start.
"I think it'll take him another couple of months to get right back to his best," said Strachan of the man who will resume the captaincy which was held by Scott Brown in his absence. "But what he's doing just now is more than good enough for Van Gaal so I'm happy with that. He's getting a game regularly for Man United. No matter if they're playing well or not, the coach is saying to him 'you're playing'.
"Darren was with us in Poland but I've spoke with him a lot since then. Does he fit into my plans? Listen, he's a good player and I fit around them. He's got so much experience too and everybody looks at him and says 'he's played Champions League football all his life'. He's also a great example when it comes to dealing with people. He's got that thing I've seen from people who have worked with Alex Ferguson. He's respectful of people about him. He's also got that thing that if you're standing in the tunnel with him you're thinking: 'I'm glad I'm on your side'."
Med tyska mått mätt ett ganska svagt lag man ställer upp med. Speciellt med tanke på att man på bänken "bara" har dessa lirare att tillgå:
Weidenfeller (Tor), Zieler (Tor), Ginter, Rüdiger, Rudy, Gomez, Podolski, Sam
Gillar egentligen Gomez men han verkar helt ur form nu efter sin skada och i övrigt ser det ju tunnt ut på forwardsidan. Sam har inte riktigt kommit igång ännu den här säsongen så jag förstår inte varför han överhuvudtaget är med. Speciellt nu när Volland tillfrisknat från sina ryggproblem. Den sistnämnde spelar dock med U21-landslaget nu i helgen som jag förstått det.
Fast Tyskland lär ju vinna ändå. Müller, Reus och Schürrle hänger varsinn kasse och slutresultatet skrivs till 3-1 efter att skottarna får in ett tröstmål när Boateng går bort sig. Hyfsat ointressant med EM-kval egentligen. Längtar till fredag nästa vecka då Bundesliga äntligen är tillbaka!
Med tyska mått mätt ett ganska svagt lag man ställer upp med. Speciellt med tanke på att man på bänken "bara" har dessa lirare att tillgå:
Weidenfeller (Tor), Zieler (Tor), Ginter, Rüdiger, Rudy, Gomez, Podolski, Sam
Gillar egentligen Gomez men han verkar helt ur form nu efter sin skada och i övrigt ser det ju tunnt ut på forwardsidan. Sam har inte riktigt kommit igång ännu den här säsongen så jag förstår inte varför han överhuvudtaget är med. Speciellt nu när Volland tillfrisknat från sina ryggproblem. Den sistnämnde spelar dock med U21-landslaget nu i helgen som jag förstått det.
Fast Tyskland lär ju vinna ändå. Müller, Reus och Schürrle hänger varsinn kasse och slutresultatet skrivs till 3-1 efter att skottarna får in ett tröstmål när Boateng går bort sig. Hyfsat ointressant med EM-kval egentligen. Längtar till fredag nästa vecka då Bundesliga äntligen är tillbaka!
Tycker väl inte att det laget är svagt direkt. Kan hålla med om att bänken inte håller absolut världsklass, men det offensiva mittfältet är det inget fel på rent namnmässigt. Kramer har verkligen imponerat något enormt på mig, fortsätter han växa så här blir han en utmanare att ta en plats i startelvan på riktigt.
Tungt för Lars och Sven Bender förstås, och även för Khedira som fortsätter att plågas av skador. Med tanke på att även kapten Schweinsteiger ständigt verkar vara skadad kommer det nog finns möjligheter för flera av dessa att utmana och bevisa sig. Spännande då att just Kramer fått förtroende. Fortsätter hans utveckling kommer nog inte Leverkusen att låna ut honom igen efter sommaren, den saken är klar.
Håller dock med dig om Gomez/Volland. Får se vad Löw tänker där. På något vis verkar han redan ha sorterat bort Volland, likt Kießling. Om det bara är tillfälligheter återstår att se. Trevligt då att u21-laget kvalificerade sig till playoff redan nu, Horst Hrubesch är onekligen bland det bästa DFB har. Undrar varför han inte har diskuteras som efterföljare till Löw? När Löw slutar kommer han att ha varit hos DFB i över 16 år.
Skrev tidigare, precis likt Germanofil, att kvalet nog inte blir särskilt underhållande. Så här på matchdag börjar jag se fram emot det dock. Tävlingsmatcher med landslaget är ändå något speciellt. Man säger att man aldrig mer ska kolla på en vänskapsmatch, sedan sitter man där bänkad varje gång ändå. Dags att visa "kelterna" hur en världsmästare kvalar.
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Hur är Özils skadestatus?
Har letat runt en del och hittade ingen info som faktiskt ger ett tydligt svar. Verkar dock vara en lättare skada, möjligt att han missar Arsenals nästa ligamatch även om möjligheten finns att han är tillbaka redan då. Borde inte vara skadad mycket länge till.
Senast redigerad av marc0p0l0 2014-09-07 kl. 13:47.