Resultat: Valet 2018
SvP får min röst
0%
0 röster
SvP får inte min röst
0%
0 röster
2014-09-05, 20:22
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatofEye
Piratpartiet? Men jag hoppas att Du har rätt...
Fast det utmärkande är alltså fördubblingen samma vecka som SvP var på turné. Piratpartiet lär ha en del av de rösterna men skulle det vara de som gör att stapeln ökar så drastiskt helt plötsligt? Knappast.
Citera
2014-09-05, 20:50
Medlem
Intrycks avatar
SvP vill repatriera ickevita - och vägra dem medlemskap i partiet.

I Frågor och svar-sektionen - https://www.svenskarnasparti.se/fragor-och-svar/ - skrivs det dock att partiet "givetvis" inte är rasistiskt (och istället ett nationalistiskt parti som sätter svenskarnas väl främst).

Det man gör när man använder språket så här, är att (eventuellt) svetsa samman redan invigda. Mot utomstående betraktare (potentiella väljare), är det ett hån. Ljusskyggt och labilt.

Det är sanslöst vilken enorm skräck andra sidan lyckats ladda ordet "rasist" med. Till och med ett parti som SvP känner sig tvingade att spela med.

Och man kan vara rasister och nationalister samtidigt. Man kan "vara" flera saker. Och använda olika slags ord i olika sammanhang. Det är lika självklart som att synas både på torg och på Twitter.

Och PK-folket förstår detta: (FB) Ny kampanj skall återta pk-begreppet
Citera
2014-09-05, 22:53
Medlem
SvP-Finns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Fast det utmärkande är alltså fördubblingen samma vecka som SvP var på turné. Piratpartiet lär ha en del av de rösterna men skulle det vara de som gör att stapeln ökar så drastiskt helt plötsligt? Knappast.

Ja just det!
PP har ju varit ganska blekt udner hela valrörelsen och deras kärnfråga är inte något som allt för många är intresserad av. Och vad gäller massinvandring och hbtq för vilka PP har propagerat starkt så ser jag inte heller hur det ska hjälpa partiet att få fler röster. Man har ju redan MP, Fi och andra som experter för dessa frågor. Nej de som verkligen har jobbat riktigt riktigt hårt och fått enorm uppmärksamhet inte bara under de sista två veckorna utan under hela året är SvP. Och fast de flesta SD-are tänker även i detta val rösta på SD så finns det dock en hel del missnöjda som kan räcka för att ge SvP 1% av rösterna. Det ska bli riktigt kul på valnatten. Alla de där ledsna kulturmarxister som kommer att varna för "nazism" i Sverige.:

Jag har även stött på denna undersökning i Kalmar Län: http://www.barometern.se/supervalar/m-tappar-var-tredje-valjare-i-kalmar-lan%284412908%29.gm?pollId=4413000#poll-4413000

Observera att "övriga" (utan Fi och PP) får hela 3,7%!
Här har SvP den före detta sverigedemokraten Anders Leander som är mycket populärt.
Citera
2014-09-06, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Sensationellt!

Såg precis nya Sifo. "Övriga" har 2,2% (och där är inte F! med egen stapel inräknade).

http://www.svd.se/nyheter/valet2014/svd-sifo-rodgronas-forsprang-mer-an-halverat-under-valrorelsen_3889412.svd

Jämför sedan med veckan innan så har den stapeln ökat med en hel procentenhet. Vad hände förra veckan som gjorde att den här stapeln ökade så mycket? Fick "Enhet" eller "Partiet De Fria" enorm medieexponering vilken kan ha lett till tusentals nya röster? Gjorde Djurpartiet stora avtryck inför väljarkåren? Nej. Det som hände var att SvP höll torgmötesturné. Det måste vara SvP som ger utslag i nya SIFO, och i såna fall kan det går riktigt, riktigt bra i valet.

Fast hur många nyblivna svenskpartister skulle öppet våga stå för det i undersökningar etc?
Jag tänker mig att mörkertalet SvPare borde vara ganska stort.
Citera
2014-09-06, 05:33
Medlem
elmanoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calle64
Kan ju lika gärna vara Kalle Anka partiet, SKP etc.. Kalle Anka partiet ligger ju på runt 200 röster i val efter val.

Men hur trög är du egentligen? Vi snackar om en mystisk procentenhet - alltså i runda slängar 60 000 röster - som på mindre än två veckor har kanaliserats till denna övriga-post som är höljd i dunkel. Har Kalle Anka partiet, SKP - eller för att vara mer seriös, t ex Piratpartiet - utmärkt sig på något särskilt vis under den här perioden? Svar nej.

Det har däremot SvP, då ökningen sammanfaller med en period då partiet fått ytterligare enorm exponering i media, där de som lugna, fredliga, skötsamma politiska kampanjarbetare flera gånger om tacksamt konstraterats med äckliga, otvättade vänsterhuliganer som dragit igång kravaller, attackerat polisen, pucklat på hästar, kastat gatsten på hundar, osv. Visst har det vinklats på sedvanligt vis av fiendemedia, men vettigt folk gillar instinktiv inte sånt där smutsbeteende, och vi har också en växande skara svenskar som i första hand nu vänder sig till siter som Flashback, Fria Tider, Realisten, osv. för att förstå sin samtid. Till detta kan läggas att det också finns ett växande missnöje hos de genuina nationalistiska gräsrötterna i SD, i takt med att partiet allt mer liberaliseras och att de så sakta börjar uppgå i det förrädaretablissemang som det var tänkt att de skulle utgöra motstånd emot, och att kravallerna i Limhamn eller Stockholm mycket väl kan ha varit sista droppen som fått många av dessa personer att äntligen ta steget över till SvP.

Många tänkbara delförklaringar således som gör att ett sådant glädjande skutt i opinionen faktiskt framstår som om inte nödvändigtvis väldigt sannolikt så åtminstone möjligt.

Citat:
Att tro att en opinionsundersökning som görs på ett urval av befolkningen skulle vara enbart SvP är ju urbota dumt. Gripa efter halmstrån hjälper ju inte.

Opinionsundersökningar görs per definition på ett urval av befolkningen, sen kan de vara bättre eller sämre avseende storleken och representationen på urvalet, viktning, mätinstitutets politiska agenda osv. I det här fallet rör det sig alltså om flaggskeppet Sifo. Den som greppar efter halmstrån i det här fallet är således endast du själv då du med föga framgång konstruerar ihop en ynklig halmgubbe av baggebo1:s påpassliga spaning.

Vi tar det igen: I det här fallet är det alltså en mystisk tillökning på 1% i kategorin övriga partier som sticker ut som en klar anomali, och den försiktiga förhoppningen är alltså att SvP, med tanke på den enorma publicitet som partiet ådragit sig de senaste två veckorna, alltså kan tillräkna sig en del av dessa röster. Om vi bara leker med tanken att det skulle röra sig om hälften, 0.5%, så skulle det innebära ~30 000 röster och en jättesuccé för partiet!

Citat:
Blev ju varnad sist jag fråga efter antal deltagare på torgmötena, men om medias uppgifter på 5 i Malmö och 10 i Göteborg stämmer så är ju partiet på utdöende. Att de flesta finns på Flashback är ju troligt, vad har ni här? 650 pers? det är långt till riksdagen. Var glada om ni har 1000 röster i hela Sverige. Ni får nog sno platser av SD i år igen.

Vet du vad ett torgmöte är för något? Gå ut på stan och kika hur många sömniga representanter partierna vanligtvis har ute kampanjandes. Att det inte går att genomföra dessa anspråkslösa gemytliga småmöten utan att en enormt kostsam polisinsats måste sättas in för att hålla ordning på kravallande vänsterslödder och våldsamma kaosblattar faller ju bara tillbaka på er.
Senast redigerad av elmanoo 2014-09-06 kl. 05:50.
Citera
2014-09-06, 09:28
Medlem
Deatheads avatar
https://www.realisten.se/2014/09/05/sverigedemokraterna-forradde-svenskarna/

SD är som sagt ett minimoderaterna vill minska invadring inte stoppa. Minska till den del att du som är arbetslös får jobb och slutas diskrimineras för att du är vit svensk!? NEJ! Så du som vill rädda Sverige och ropar högt om SD. Tänk om!

SvP 2014
Citera
2014-09-06, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calle64
Kan ju lika gärna vara Kalle Anka partiet, SKP etc.. Kalle Anka partiet ligger ju på runt 200 röster i val efter val. Att tro att en opinionsundersökning som görs på ett urval av befolkningen skulle vara enbart SvP är ju urbota dumt. Gripa efter halmstrån hjälper ju inte. Blev ju varnad sist jag fråga efter antal deltagare på torgmötena, men om medias uppgifter på 5 i Malmö och 10 i Göteborg stämmer så är ju partiet på utdöende. Att de flesta finns på Flashback är ju troligt, vad har ni här? 650 pers? det är långt till riksdagen. Var glada om ni har 1000 röster i hela Sverige. Ni får nog sno platser av SD i år igen.

Hmmm ett torgmöte är ju just ett torgmöte och ingen demonstration. När partier anordnar torgmöten så brukar det bara vara typ en eller högst två talare samt ett par funktionärer/medhjälpare på plats, thats it.
Citera
2014-09-06, 16:42
Medlem
Är det någon ide att rösta på SvP i landstinget? Vad har partiet för ståndpunkter när det gäller sjukvård och kollektivtrafik?
Citera
2014-09-06, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sindacco
Är det någon ide att rösta på SvP i landstinget? Vad har partiet för ståndpunkter när det gäller sjukvård och kollektivtrafik?

På sidan 6 i valtidningen kan du läsa partiets tre profilfrågor i landstingen https://www.svenskarnasparti.se/wp-content/uploads/valtidning_webb.pdf
Citera
2014-09-06, 18:45
Medlem
Citat:
Riksdagen är viktigast.
Citera
2014-09-06, 20:10
Medlem
JedemDerSeines avatar
Citat:

Det beror på vad du vill uppnå med din röst. För min del spelar det ingen roll om de så hade önskat investera hela sjukvårdsbudgeten i placebo, för det enda jag vill är att meddela makthavarna mitt stora missnöje med sakernas tillstånd. Kanske får SvP inte något inflytande i landstinget, men jag tror att ett högt valresultat för SvP kan påverka politikerna oavsett.

Det finns i alla fall inget annat parti som bättre företräder svenskarnas intressen och en röst på SvP ger i alla fall ett gott samvete, att man gjorde vad man kunde, och kanske är detta gott nog.
Citera
2014-09-06, 20:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JedemDerSeine
Det beror på vad du vill uppnå med din röst. För min del spelar det ingen roll om de så hade önskat investera hela sjukvårdsbudgeten i placebo, för det enda jag vill är att meddela makthavarna mitt stora missnöje med sakernas tillstånd. Kanske får SvP inte något inflytande i landstinget, men jag tror att ett högt valresultat för SvP kan påverka politikerna oavsett.

Det finns i alla fall inget annat parti som bättre företräder svenskarnas intressen och en röst på SvP ger i alla fall ett gott samvete, att man gjorde vad man kunde, och kanske är detta gott nog.

Detta. SvP är ju för fan det enda partiet som företräder svenska intressen sedan ND gick i graven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in