2014-09-05, 17:11
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vi måste nog skilja mellan två saker här.

Dels har vi det rent mediala, dels har vi vad det egentligen säger om en person som bär nazistsymboler på en fest.

Om vi tar det mediala så är det naturligtvis inte särskilt bra, och det är inte oväntat att det får stor publicitet i media. Å andra sidan kan kan jag tycka att hur en medlem i ungdomsförbundet agerat för drygt två år sedan, nyligen fyllda arton år, är så att säga möjligt att förlåta. Åtminstone ett misstag av den här arten.

Om vi diskuterar händelsen som sådan, att en berusad artonåring bär nazisymboler på en privat fest, så behöver det naturligtvis inte säga någonting alls om personens politiska tillhörighet. I just detta fall kan det vara någon form av uttryck för självironi, eller något. Men ärligt talat, även i mina kretsar, och jag har inte direkt hängt i SD-crowden, så hade det inte varit så konstigt om någon exempelvis heilat på fyllan.

Grotesco gjorde en enligt mig rätt rolig sketch för några år sedan (Youtube). I videon syns tydligt ett gäng med hakkors – varför är det mer ok att skämta i TV än att driva med nazismen genom att bära hakkors på en fest eller en maskerad?

Sverigedemokraterna är ett rasistiskt parti, som till största del består av rasister och har rasistiska väljare. Det finns ingen anledning att inte vara ärlig med det. Men att fokusera på någon enskild medlems misstag och dåliga omdöme känns enbart som lättköpt populism.

Världen är sannerligen upp och ner när Troian skriver den här trådens bästa inlägg.
Citera
2014-09-05, 17:12
Medlem
juholt69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
Jag hade kunnat göra en lista på övriga partier där dem köper sex, fifflar med skatten, våldtar.
Säga bara till om du vill att jag ska sätta ihop en lista till dig.

Kör hårt! Ser fram emot det. Hoppas du hittar lika många skandaler som berör nazism och rasism och dessutom på riksnivå också.

Under tiden får vi nog vara överrens om att det här knappast är någonting som de andra partierna sysslar med i sådan utsträckning som SD gör. Allt annat är förnekelse.
Citera
2014-09-05, 17:13
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thingamabob
Spelar det någon roll?

Hört talas om eget ansvar?

Jovisst men jag ser inte det lika allvarligt som SD tydligen. Jag ser det som ett fyllespex och inget annat, inte som en politisk skandal som ska förstöra en ung tjejs liv.
Citera
2014-09-05, 17:13
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
”Händer i alla partier”
SD:s partisekreterare Björn Söder är dock upprörd över Expos publicering och menar att medier inte hanterar alla partier på likadant sätt.
– Vi är inte särskilt belastade med sådana här problem jämfört med andra partier. Jag tror att sådant här händer i alla partier, säger han till TT.
TT: Att människor bär armbindel med hakkors?
– Det har säkert förekommit i andra partier också i olika sammanhang. För vårt parti finns det en mer eller mindre statlig organisation, Expo, som har i syfte att kartlägga SD. Hade man haft liknande organisationer för att kartlägga andra partier är jag helt övertygad om att likadana saker hittats där, säger Söder.

Man kan kort och gott säga; Media har förstört tjejens liv, för en bild som vi inte vet hur seriös menad den var.
Var inte bilden manipulerad?
Det påstods ju av en massa foliehattar här.
Att påstå som B.Söder gör att inte SD är särskilt belastade med liknande problem är nog dagens största lögn trots allt.
Citera
2014-09-05, 17:14
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Du utgår från att armbindeln är hennes egen, själv tycker jag att det känns betydligt mer rimligt att någon polare till henne tagit med den till festen.
Kanske var det t.o.m samma "polare" som hade med armbindeln som också tog korten, och som senare såg till att de hamnade i media?
Citera
2014-09-05, 17:14
Medlem
Nu hoppar hon av!
Har hela tiden visat att bilden är äkta, här har vi svaret. Varför hoppa av om hon nu är oskyldig?
Citera
2014-09-05, 17:15
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Var inte bilden manipulerad?
Det påstods ju av en massa foliehattar här.
Att påstå som B.Söder gör att inte SD är särskilt belastade med liknande problem är nog dagens största lögn trots allt.
Ja, innan hon bad om ursäkt, ja.

Läs innan ni postar, dumskallar!
Citera
Medlem
juholt69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Kanske var det t.o.m samma "polare" som hade med armbindeln som också tog korten, och som senare såg till att de hamnade i media?

Absolut. Eller så kanske hon blev tvingad? Hon har erkänt. Bara gilla läget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Det hade ju varit bra om SD för en gångs skull kunde försöka stå emot ett mediadrev, inte minst med tanke på att detta handlar om en ung tjej som nu framställs som värsta nazisten i landets största tidningar på grund av ett fyllespex som inträffade för flera år sedan.
Håller med. Viktigt nu att SD visar sitt fulla stöd till tjejen och inte försöker lisma med och krypa för media. Man måste få lov att göra en dum fyllegrej när man är ung utan att få sin karriär spolierad.
Citera
2014-09-05, 17:16
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juholt69
Ja, för vem har inte en nazistisk armbindel liggande hemma när man är ung och festar?
http://www.independent.co.uk/migration_catalog/article6138478.ece/alternates/w620/Prince%20Harry.jpeg
Citera
Medlem
tlcswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juholt69
Kör hårt! Ser fram emot det. Hoppas du hittar lika många skandaler som berör nazism och rasism och dessutom på riksnivå också.

Under tiden får vi nog vara överrens om att det här knappast är någonting som de andra partierna sysslar med i sådan utsträckning som SD gör. Allt annat är förnekelse.

Okej, rasism och nazism är de smaskigaste synderna man kan läsa om?
Vad är värst; Ha på sig en nazi-bindel eller våldta?
Citera
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1

Det känns mest troligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in