Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-01, 15:47
Medlem
Webbläsare: Chrome
Snabbaste på marknaden idag? Iaf med den stabiliteten.

PDF-läsare: Adobe Reader
Alltid använt, ser ingen orsak att byta.

Mediaspelare: VLC (Video) / Spotify (Musik)
Älskar VLC, som de flesta andra. Och Spotify eftersom jag inte längre orkar ladda ner musik.

IRC: mIRC + nbs-irc
mIRC med nbs-irc som ger det ett sjukt snyggt utseende.

Mail: Webbmail
Kör inte ens en klient för min mail.

Torrents: µtorrent
Alltid!

Office: LibreOffice
Höll mig till Microsoft Office länge, men gillar faktiskt Libre mer än MS nu..

Texteditor: Notepad++
Flikar + extra funktioner.

Antivirus/Brandvägg: Avast Anti-Virus Free & Comodo Brandvägg
Avast är tyst, går att sätta i "gaming mode" (tyst läge) samt har en röst som säger när den är uppdaterad! (OMG I HAVE A FRIEND!) - Comodo för att vad jag vet är det en av de bästa.

Dator hälsa: CCleaner & Diskmax
Kopierar från föregående talare: Ingen förklaring behövs för CCleaner.
Diskmax är också ett program som rensar ut skit, men grejen med Diskmax är att när den lärt sig vad du vill rensa ut oftast så behöver du bara dra igång den så sköter programmet resten.

Kryptering: TrueCrypt
Har alltid alla diskar krypterade med TrueCrypt. Möjlighet för Hidden disk är underbart!

Bildhantering/redigering: Adobe Photoshop CS6
Behövs väl ingen förklaring?

Kommunikation: Skype
Mitt huvudprogram för kommunikation både på jobb och hemma. Får dock kolla på alternativ snart eftersom Microsoft köpt det. Lär bara bli sämre tyvärr...

ScreenShots: Gyazo
Underbart program. Klicka på ikonen. Markera på skärmen vad som ska printas, så öppnas webbläsare med redan uppladdad bild. Bara att skicka iväg länken!

Brännarprogram: ImgBurn
ImgBurn är enkelt och fungerar bra, samt gratis!
Citera
2013-08-02, 00:36
Medlem
Littons avatar
CAD - den enda anledningen till att använda Windows
Rhino + KeyShot + HDR Light Studio
Solidworks
Citera
2014-09-05, 00:24
Medlem
Skrivbordslampas avatar
Flux
litet enkelt program som automatiskt dimmar och tonar skärmen efter dygnets timmar.
Funkar faktiskt fantastiskt bra för att bli naturligt trött på kvällen
ibland märker jag att hjärnan luras att tänka "Oj, nu är det solnedgång ute, känner mig lite pömsig" när det bara är flux som tonat skärmen.

Launchy
tryck alt+enter när som helst så får du upp en snygg liten liten sökruta som blixtsnabbt kan söka fram program (och filer) med search-as-you-type funktionalitet.
Startar alltid mina program såhär, går fortare än att öppna startmenyn.

Brackets
Snygg och smidig text-editor. Använder både för att läsa text/xml-filer men den är anpassad för html/css/js. Har en utmärkt "launch live preview"-feature som låter dig se ändringar på en htmlsida direkt medan du redigerar filen.

Jag rekommenderar generellt att man tankar program från Lifehackers programpaket.
https://ninite.com/lifehacker14
Senast redigerad av Skrivbordslampa 2014-09-05 kl. 00:29.
Citera
2014-09-05, 10:31
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrivbordslampa
Flux
litet enkelt program som automatiskt dimmar och tonar skärmen efter dygnets timmar.
Funkar faktiskt fantastiskt bra för att bli naturligt trött på kvällen
ibland märker jag att hjärnan luras att tänka "Oj, nu är det solnedgång ute, känner mig lite pömsig" när det bara är flux som tonat skärmen.

Launchy
tryck alt+enter när som helst så får du upp en snygg liten liten sökruta som blixtsnabbt kan söka fram program (och filer) med search-as-you-type funktionalitet.
Startar alltid mina program såhär, går fortare än att öppna startmenyn.

Brackets
Snygg och smidig text-editor. Använder både för att läsa text/xml-filer men den är anpassad för html/css/js. Har en utmärkt "launch live preview"-feature som låter dig se ändringar på en htmlsida direkt medan du redigerar filen.

Jag rekommenderar generellt att man tankar program från Lifehackers programpaket.
https://ninite.com/lifehacker14

f.lux använde jag förut. Den vill inte riktigt fungera med Nvidias kontrast/vibrance.

Brackets verkar intressant. Testade nyss Atom, GitHubs fria editor. Den var väldigt långsam, men den har en inbyggd Chromium. Däremot gillade jag inställnings-GUI:t, dock det enda.

Hade velat att Ninite hade ett protabelt läge, eller att man fick välja mapp där varje program ligger för att uppdatera. Nu installera den allt automatiskt utan att veta var.
Citera
2014-09-05, 10:48
Medlem
Red-Pandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Brackets verkar intressant.

Brackets ar valdigt trevligt att anvanda. Finns ocksa Komodo Edit om du vill ha ett andra alternativ, men jag haller mig till Brackets just nu.

Jag har pillat med Lightworks nu i ett par dagar och det maste vara ett av dom basta redigerings program jag nagonsin anvant som ar gratis.

Nu nar jag kollar pa mitt gammla inlagg sa ar det faktiskt en del som har bytts ut.
Citera
2014-09-05, 11:05
Medlem
.Chloes avatar
På tal om bra texteditors så finns det Atom. Helt klart bäst att koda i imo samt så är den skapad av Github.
Citera
2014-09-06, 21:17
Medlem
Skrivbordslampas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
På tal om bra texteditors så finns det Atom. Helt klart bäst att koda i imo samt så är den skapad av Github.
Fett bra, väldigt lik den finfina editorn Sublime Text.
Flikarna och pakethanteraren etc ser mer eller mindre exakt likadana ut, kan det till och med vara samma gränssnitt?
Oavsett så är Atom ett fantastiskt tillskott till editorvärlden.
Sublime kostar ju pengar och ganska ofta tjatar om att man ska köpa en licens ifall man kör gratisversionen.

Den största nackdelen med Brackets är att man inte kan zooma med + och - knapparna.
Jag tycker den visuella presentationen av koden känns vassare i Atom och Sublime.
Citera
2015-04-02, 11:49
Medlem
Red-Pandas avatar
Dags för en uppdatering

Webbläsare: Chromium
Chrome har blivit utbytt mot Chromium. Var tyvärr tvungen att installera flash player för dom svenska play kanalerna.

PDF-läsare: SumatraPDF
Låt inte det otroligt gräsliga temat på denna pdf-läsare skrämma bort er. En mer lättviktig och stabilare PDF läsare får man leta efter.

RSS-läsare: RSSowl
Väldigt estetisk tilltalande och underbar rss-läsare. Täcker mina behov gott och väl.

Mediaspelare: MPC-HC (Video) / Foobar2000 (Musik)
VLC har jag bytt ut mot MPC-HC+KCP. Jag tycker MPC-HC känns mer
Foobar2000 spelar upp mina FLAC filer utan några problem som helst. ReplayGain, Crossfade, Gapless playback, väldigt anpassningsbart användargränssnitt och keybindings gör denna mediaspelaren oslagbar.

Programmering: Notepad++
Geany fick bli utbytt av Notepad++

IRC: HexChat
HexChat ersatte Smuxi då jag tycker den lirar mycket bättre på Windows.

Mailklient: Ingen
Outlook och Countermail körs nu i webbläsaren.

Torrents: qBitorrent
Jag laddar ner mycket e-book arkiv. Deluge kunde inte hantera torrents med över 10000 filer i och kraschade. qBitorrent hade dock inga problem med att hantera dessa.

FTP: WinSCP
Bytte ut FileZilla när dom började skicka med extra program i installationen, fan vad förbannad jag blir på sånt.

Office: Libreoffice
Likadant som Microsoft Office, om inte bättre? Stöd för fler format och dessutom helt gratis.

Texteditor: Notepad++
Notepad++ används också som texteditor for att skriva ner snabba notiser osv.

Antivirus: Avast & Malwarebytes
Mest populäraste och använda gratis antivirus program? Dock hittade dom inte tre hot som eset online scanner hittade men men... Alla antivirus har väl några virus dom inte hittar. För att vara gratis är nog dessa alternativen bäst. P2P skyddet fungerar ypperligt iallafall.

Dator hälsa: UltraDefrag & Bleachbit
UltraDefrag får Windows diskfragmenter att se ut som något som är ifrån stenåldern. klarar att defragmentera enstaka filer och mappar.
CCleaner har blivit utbytt mot Bleachbit. Har funktioner som shredding för att förhindra att filer återskapas efter dom tagits bort.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in