2014-09-03, 23:32
Medlem
Louise.de.Montaltes avatar
Som rubriken lyder. Känner ni till några recept på rätter där man kombinerar fisk med pasta?

Har en massa lax i kylen. Och så jag är sugen på pasta.

Länka gärna till recepten, eller skriv ut dem här på tråden.
Citera
2014-09-03, 23:38
Medlem
Iloveludas avatar
Undrar samma sak faktiskt. Har väldigt svårt att se fisk och pasta i samma rätt. För mig är Potatis den självklara kombinationen med fisk.
Citera
2014-09-04, 00:45
Medlem
Stek lite krossad vitlök samt bladspenat i smör i en stekpanna.
Vänd i små tärningar av färsk lax alternativt skivor av rökt/gravad.
I med créme fraiche salt och peppar.

Servera ihop med t.ex. tagliatelle eller annan bred pasta. Köp inte billigaste pastan utan lite kvalité!

Njut ihop med en kall riesling / ljust öl / kolsyrat vatten.
Citera
2014-09-04, 02:53
Medlem
jannesvansloss avatar
Prova detta: http://receptfavoriter.se/recept/lax...roekt-lax.html

Riktigt gott!
Citera
2014-09-04, 04:47
Medlem
Lingonfrosts avatar
Har kombinerat fisk och pasta några gånger med varierande resultat. Pesto har fungerat bra, det blir liksom länken som håller ihop smakerna.

Kommer inte riktigt ihåg men jag improviserade typ så här någpn gång:
Tillaga fisken på valfritt sätt (eller skit i det om det är rökt lax). Kör lite valfria ingredienser i en panna och stoppa sedan tillagningen med creme fraiche, grädde eller någon annan sås. Hiva i lite pasta som inte riktigt har kokat klart (redigt al dente ska den vara) med lite pesto och gärna lite ajvar som gör sig skitbra tillsammans med röd pesto. Så slänger man ner fisken så den får gosa ner sig lite med smakerna och drar man upp värmen igen tills pastan är lagom färdig.

Finns säkert utrymme för förbättringar i detta "recept". Det smakade faktiskt bättre än jag trodde när jag stod och glodde ner i skiten när den stod på spisen och tyckte att det såg ut som årets missfoster.
Citera
2014-09-04, 05:01
Medlem
christerys avatar
Min favorit, gravad lax med spenat som man slänger ihop en lasagne av.

Recept kan du väl googla själv, men jag ger ett exempel i alla fall:http://alltommat.se/recept/lasagne-med-lax-och-spenat/

Dom verkar använda rökt lax i det receptet, men jag gillar sältan i gravad lax (inte all lax behöver vara gravad) som passar så bra med spenaten.

Hittade en variant som jag inte testat... http://alltommat.se/recept/matig-lax...nat-och-pasta/

Eller stek firren http://www.ica.se/recept/stekt-lax-m...rpasta-318316/
Citera
2014-09-04, 10:03
Moderator
evilhoneys avatar
Jag brukar köra kokt bandpasta ihop med stekt lax som bara är kryddad med salt och peppar, till det har jag pressad citron, fetaost och sparris eller broccoli, beroende på vad som såg bra ut i butiken.
Superenkelt, snabbt och gott.
Citera
2014-09-04, 20:08
Medlem
Tjippmunks avatar
laxfilé med spagetti och vitlökssås eller tzatziki. antingen gör laxen i ugnen med salt och peppar eller låt den ligga i lite sweet chilisås några timmar. steker du laxen med lite sweet chilisås så blir det en lite glaserad yta på den.
vitlökssåsen är så avancerad att den består av turkisk yoghurt med pressad vitlök, svartpeppar och salt . låt den stå en dag eller så innan du äter den så blir den bättre.
Citera
2014-09-04, 23:24
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Undrar samma sak faktiskt. Har väldigt svårt att se fisk och pasta i samma rätt. För mig är Potatis den självklara kombinationen med fisk.
Hur gott som helst.
Brukar köra samma egentligen.
Lök, grädde, fisk, citron(man kan även ta zest om man vill ha en starkare citronsmak), dill, fiskbuljong(skippar om det är rökt lax och tar salt istället) och smakar av med citron och peppar.

Brukar ta tagliatelle till denna, tar lite pastavatten i såsen.
Fisken ska i så sent som möjligt, är det rökt lax så lägger jag i detta när jag är klar.
Annars finns det inget kvar när man ska äta.

Finns massor av grejer man kan göra med pasta och är hur gott som helst.
Denna är min vanligaste, och populär bland andra som får smaka.
Citera
2014-09-06, 00:34
Medlem
MeanMEs avatar
Gör en hummer Newburg med en fast bit vitfisk som torskrygg i stället och servera med pasta alt ris. Brukar bli helt rent i pannan när jag bjuder.

Lax, sparris, hollandaise, tagliatelle funkar helt ok det med.

En laxgratäng med pasta, äggstanning, dill och skivade tomater och ost serveras med smör till, helt ok.
Citera
2014-09-06, 00:57
Medlem
JoeDevolas avatar
Pasta med kallrökt lax och vitvinssås är väldigt gott. Går att variera friskt med olika örter och grönsaker. Ängssyra är en favorit och min pastatyp är tagliatelle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in