Citat:
Ligger mycket i vad du skriver. En varm lördagsnatt i juni var det mycket folk som rörde sig i Mariestad.
Utmed med hela den väg Helena antas gått måste det varit åtskilliga bilar i rörelse, vars förare borde iaktagit en promenerande snygg tjej på hemväg. Detta har alltid gett mig tron att Helena stigit in i en ev närmast omgående efter att hon lämnat nya torget.
Då det inte finns några som helst indikationer som en antyder att någon försökt tvinga in en tjej i en bil drar jag slutsaten att det troligaste är att Helena gått in i en bil av fri vilja. Då hon inte var en tjej som åkte med vilka degosar som helst blir konklusionen att hon antingen kände, eller i varje fall kände till den/dom hon åkte med.
I teorin kan hon ju gått kungsgatan söderut , vidare över gamla bron, passerat fängelset, alhagen och polishuset utan att någon sett henne. Men det är inte speciellt troligt.
Angående kopplingen mot Vänern så förutsätter detta att gärningsmannen/männen har tillgång till båt. Om så är fallet så minskar antalet misstänkta avsevärt. Jag bara förutsätter att polisen har full koll på om båtar stulits eller lånats på morgontimmarna 14juni i Mariestad, företrädesvis på Ekuddens båtplats.
Tyvärr lämnar Kalle Kvists polisutredning den första veckorna mycket att önska, så helt säkert är det väl inte.
Utmed med hela den väg Helena antas gått måste det varit åtskilliga bilar i rörelse, vars förare borde iaktagit en promenerande snygg tjej på hemväg. Detta har alltid gett mig tron att Helena stigit in i en ev närmast omgående efter att hon lämnat nya torget.
Då det inte finns några som helst indikationer som en antyder att någon försökt tvinga in en tjej i en bil drar jag slutsaten att det troligaste är att Helena gått in i en bil av fri vilja. Då hon inte var en tjej som åkte med vilka degosar som helst blir konklusionen att hon antingen kände, eller i varje fall kände till den/dom hon åkte med.
I teorin kan hon ju gått kungsgatan söderut , vidare över gamla bron, passerat fängelset, alhagen och polishuset utan att någon sett henne. Men det är inte speciellt troligt.
Angående kopplingen mot Vänern så förutsätter detta att gärningsmannen/männen har tillgång till båt. Om så är fallet så minskar antalet misstänkta avsevärt. Jag bara förutsätter att polisen har full koll på om båtar stulits eller lånats på morgontimmarna 14juni i Mariestad, företrädesvis på Ekuddens båtplats.
Tyvärr lämnar Kalle Kvists polisutredning den första veckorna mycket att önska, så helt säkert är det väl inte.
Ja, det ska ha varit många ute denna natt. Det finns ett kvinnligt vittne som tror sig ha sett Helena gående strax efter bron, men det ska inte vara ett 100% säkert vittnesmål. Även OM det skulle ha varit Helena, så finns efter denna iakttagelse ingen som sett henne. Då det var många som var ute - många på väg hem efter en utekväll, kan man anta - så finns chansen att hon klivit in i en bil (finns även uppgifter om att hon ska ha gjort det, i höjd med polishuset), då någon annars borde ha sett henne vid ett senare tillfälle under promenaden hem.
Som du skriver, så finns inga tecken på att hon tvingats in i en bil (med en hel del personer ute, så borde detta ha märkts). Hon ska, enligt uppgift, med största sannolikhet inte heller klivit in i en bil med personer som hon inte kände/kände till.
Så här tror jag:
1. Helena fick skjuts av någon/några hon kände/kände till ganska snart efter att hon lämnat Statt, och tjejen som det kvinnliga vittnet såg i höjd med polishuset var en annan. (Men ingen med liknande kläder som Helena har väl någonsin givit sig till känna? Någon som vet?) Helena klev av vid skogsstigens början, och gm hade ett "bra" ställe att attackera. Han/de kände till cykelvägen, åkte en bit längre ner längs Ekuddenvägen och svängde in på cykelvägen, körde tillbaka mot lekplatsen och "hämtade" Helena.
2. Helena fick skjuts av någon/några hon kände/kände till efter bron, i höjd med polishuset. Tjejen som det kvinnliga vittnet såg, var alltså någon annan än Helena, men med liknande utseende och kläder. Helena klev av vid skogsstigens början, och gm hade ett "bra" ställe att attackera. Han/de kände till cykelvägen, åkte en bit längre ner längs Ekuddenvägen och svängde in på cykelvägen, körde tillbaka mot lekplatsen och "hämtade" Helena.
3. Helena gick hela vägen, och var förföljd/i sällskap med någon, som överföll henne i skogsdungen. Om de var i sällskap, så bör han varit någon Helena kände/kände till. Han hämtar sedan en medhjälpare med bil/sin egen bil och forslar bort henne. (Om han/de inte förföljt henne i bil.)
Vart Helena sedan fördes (vid medvetande, medvetslös eller död), är oklart.