2014-09-03, 00:07
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast " blitzen" på Donbas har pågåt i flera dagar och man har ännu inte tagit mer än halva området.
Så är tanken att " blitzen" mot Kiev skall ta ett halvår?
Trots ett rejält materiellt övertag så går det rätt sakta för Ryssland, inte helt imponerande.

Nej det är inget som imponerar i Ukraina men så är heller varken Ryssland eller Väst där och strider förutom det sedvanliga "skuggkrigandet" vilket de flesta vet om att så ligger det till i princip alla större konflikter och även mindre om det finns något som är åtråvärt i det.

Du borde stanna upp o tänka till lite varför rykten stannar vid just rykten... du måste ju ha någon hum om propotioner...skulle Ryssland gå in öppet med alla de resurser som de har så rullade de upp fronten och in i Kiev på några dagar.
2014-09-03, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag håller inte med dig. Just VDV soldaterna var ju bara en lite spaningspatrull som ev. sändes ut med oklara order. De kanske var utskickade för att bli tillfångatagna som en mycket stark rysk markering, (även om detta motsägs av den tidigare ryska propagandan. Men samma sak hände faktiskt i Krim, när medaljer ändå måste utdelas för den lyckade aktionen, som inleddes en vecka innan den nya sk. "Regeringen" i Krim dök upp).

Däremot så kan det ju vara så att, när Putler väl insåg att terroristerna, (som allt mera bestått av sk "frivilliga" ryska soldater), höll på att förlora, så hjälpte det inte med bra massiv vapenhjälp och rysk beskjutning över gränsen. Inte heller hjälpte det med en enstaka öppet VDV patrull, förutom rysk ledning och militära rådgivare.

Nä, nu måste det till starkare grejer: 1000-10000 ryska soldater, tungt och modernt beväpnade.

Att ryska soldater, redan ifrån början, varit verksamma redan ifrån början, råder det ingen som helst tvivel om. Detta är inte bara min åsikt utan, numera, även Merkels. Hon är en försiktig general, och skulle inte gå ut med något sådan, om hon inte var väldigt säker på sin sak. Tyskarna, är som bekant, livrädda för att framstå som aggressiv, (en del av deras skuldkänslor för Hitlers tredje rike).

Men jag erkänner gärna, vad gäller antalet ryska soldater som tillkommit och som sägs arbeta öppet, är en svår fråga att avgöra. OSSE säger sig ha svårt att finna dem. Vi får se vad som kommer ut ifrån NATO mötet. Ytterligare bevis?

1. Det verkar som att du tror dig veta mycket om något som ingen annan vet något om.

2. Förövrigt så brukar stora insatser vara svåra att dölja, en pansarbrigad som rullar tätt känns ju som en rullande lättare jordbävning i marken. Ganska svårt att dölja alltså, särskilt i Ukraina med deras vägnät.

3. Tjaha, det får de väl räkna med ändå, men det är ju tveksamt om de är fler än 20 civila sådana och 20 rådgivare, utbildare och informationsinhämtare. I övrigt så är det nog bara frivilliga.
2014-09-03, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Det är inte jag som pratar om folkmord eller massavrättningar i Ukraina det är personen som jag svarar.
Läs hela konversationen innan du hoppar in.

Fult att ljuga, söta-rara:

Citat:
Vad är det för fel på dig? Det pågår inget folkmord i östra Ukraina.
Det pågår ingen systematisk etnisk rensning, folk flyr sina hem pga av det är krig i regionen.

Vem försöker du lura?

PS: väntar fortfarande på dina siffror, jag vill veta hur många har flytt västerut.
Senast redigerad av memmo47 2014-09-03 kl. 00:18.
2014-09-03, 00:09
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Betyder det att du ger dig sen då?

Vadå "ge mig"? Är detta en boxningsmatch? I så fall ger jag walk over.

Men om detta i stället är en diskussion syftande till att utreda vad denna konvoj är för något, så innebär ett påstående från USA att denna konvoj (1) är Ryska statens, (2) befinner sig i Donbass (dvs på det territorium som Kiev betraktar som Ukraina) och (3) presenterar bevisning för detta – att diskussionen får en större signifikans, eftersom Obama då omöjligen skulle kunna vägra att kalla det för annat än att Ryska Federationen har ”invaderat” Ukraina – ty drygt 100 tunga ryskägda militära fordon som rullar omkring i Ukraina måste kallas för en ”invasion”.

Låt mig återkomma då, eftersom i det fallet måste man studera bevisens utseenden, samt vad den anklagade har att säga före man drar några slutsatser. Iofs kan sådana slutsatser blott bli amatöristiska, då jag förstås inte är expert eller har tillgång till primärkällorna, vilket ingen annan i denna tråd iofs heller har… men diskussionen skulle ändå bli mer substantiell än nu.
2014-09-03, 00:18
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av memmo47
Vad är det för fel på dig? Det pågår visst folkmord i östra Ukraina.

På tal om fakta, kan du uppge hur många som har flytt västerut, tack?
Här är mina siffror:
The number of Ukrainian refugees in Russia has nearly reached 1 million, Russia’s top diplomat said Wednesday.
http://www.globalresearch.ca/number-of-ukrainian-refugees-in-russia-close-to-1-million/5397966

Ok det här är sista gången jag svarar dig, då du uppenbarligen har seriösa problem.
Att fly från ett område i konflikt är inte det samma som folkmord. Med ditt resonemang skulle alla konflikter som äventyrar befolkningens säkerhet och tvingar dem att fly klassas som ett sådant.
Jag har heller aldrig förnekat att människor flyr regionen eller diskuterat hur många som gör det.
Det pågår inget folkmord i östra Ukraina. Det är möjligt att så kan komma att ske, vilket vi verkligen får hoppas att det inte gör. Men nu gör det inte det.
2014-09-03, 00:19
Medlem
Citat:
http://www.globalresearch.ca/number-of-ukrainian-refugees-in-russia-close-to-1-million/5397966

Vackert, ryssarna är konfunderade över att Ukrainarna inte har några papper för inrikesflytt. Inte konstigt att de tycker att EU och Schengen är lurigt. Går ju inte att hålla koll på folk.

Vidare säger Lavrov själv att en massa folk flytt över gränsen till ryssland på grund av att de inte upplever de humanitära korridorerna som Ukraina försökt sätta upp som säkra. Inte särskilt konstigt med tanke på satellitbilder på raketartilleri som beskjutit Ukraina från den ryska sidan och alla de vapen som separatisterna magiskt har fått i händerna. Fan de skjuter ju till och med ner civila flygplan på 10km höjd i internationella flygkorridorer så då kan man nog inte räkna med att "korridorer" nere på landbacken skall vara säkrare.
2014-09-03, 00:27
Medlem
Citat:
Ok det här är sista gången jag svarar dig, då du uppenbarligen har seriösa problem.
Att fly från ett område i konflikt är inte det samma som folkmord. Med ditt resonemang skulle alla konflikter som äventyrar befolkningens säkerhet och tvingar dem att fly klassas som ett sådant.
Jag har heller aldrig förnekat att människor flyr regionen eller diskuterat hur många som gör det.
Det pågår inget folkmord i östra Ukraina. Det är möjligt att så kan komma att ske, vilket vi verkligen får hoppas att det inte gör. Men nu gör det inte det.

Du har uppenbarligen seriösa problem:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mytomani

Suck, några siffror lär jag inte få.. För att du inte kan uppge några.

1 000 000 har flytt till Ryssland pga etnisk rensning av rysktalande som pågår i UA, och det är hård fakta.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Men om detta i stället är en diskussion syftande till att utreda vad denna konvoj är för något, så innebär ett påstående från USA att denna konvoj (1) är Ryska statens, (2) befinner sig i Donbass (dvs på det territorium som Kiev betraktar som Ukraina) och (3) presenterar bevisning för detta – att diskussionen får en större signifikans, eftersom Obama då omöjligen skulle kunna vägra att kalla det för annat än att Ryska Federationen har ”invaderat” Ukraina – ty drygt 100 tunga ryskägda militära fordon som rullar omkring i Ukraina måste kallas för en ”invasion”.

Bara som ett klargörande av de normala nyttjandet av termerna. En eller ett par bataljoner i sammanhanget ryssland-ukraina räcker inte riktigt till.
Det skall, rent definitionsmässigt, vara omfattande militära operationer på strategisk nivå med substantiella styrkor. Eftersom förband under brigadnivå inte ens kommer in på den operativa spelplanen utan brukar refereras till på den taktiska nivån så är beteckningar som räder, infiltration eller gerillakrigföring mer vanliga.

Det som skedde på Krim skulle dock kunna klassas som en regelrätt invasion eftersom det var en strategisk operation med besättande av militärbaser, inflygning av trupp mm.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Det är så fantastiskt när man vet vilka frågor man får och har förberett sig på detta.

Ja, det kan man se på vägskylten här:
http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?236054-Ukraine-discussion-thread-Or-the-original-Butthurt-thread&p=7367089&viewfull=1#post7367089

Här ser du den aktuella vägen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Highway_M04_%28Ukraine%29

Fortsätt du läs i tråden du länkade till. Vad det är vi ser är långt ifrån klarlagt. Som vanligt drar du långtgående slutsatser utifrån antaganden.
2014-09-03, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeunert

Du borde stanna upp o tänka till lite varför rykten stannar vid just rykten... du måste ju ha någon hum om propotioner...skulle Ryssland gå in öppet med alla de resurser som de har så rullade de upp fronten och in i Kiev på några dagar.

Rykten? Separatisterna i östra Ukraina var för få så Putin skickade in den reguljära armén. Den här kartan har varit bra och balanserat uppdaterad i genom hela konflikten. Nu pekar det mycket rött i den. Var kommer det röda från tror du?

http://liveuamap.com/

Ett litet problem har Putin .... för folket i Ukraina vill inte ha honom eller hans soldater där
Senast redigerad av pitbulll 2014-09-03 kl. 00:31.
2014-09-03, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren75
Fortsätt du läs i tråden du länkade till. Vad det är vi ser är långt ifrån klarlagt. Som vanligt drar du långtgående slutsatser utifrån antaganden.

Putin invaderade Krim utan att säga något. Nu säger Putin att han kan ta Kiev på 2 veckor om han vill. Vad är det att bråka om Putin invaderade Krim och nu invaderar han resten av Ukraina. Oväntat nej
2014-09-03, 00:32
Medlem
Citat:
1 000 000 har flytt till Ryssland pga etnisk rensning av rysktalande som pågår i UA, och det är hård fakta.
Du är ju sjuk människa. Jag känner folk i östra Ukraina både personligen och genom ryska och Ukrainska släktingar och du sitter och far med grov osanning. Folk flyr till höger och vänster eftersom situationen är utom kontroll och det springer runt beväpnade arga unga män som ser fascister överallt, vilt påhejade av statskontrollerad rysk media och på det Ukrainska styrkor som försöker bekämpa dessa med allt ifrån stridsvagnar, artilleri och flyg till rena infanteristrider.
Men någon etnisk rensning är det fan inte fråga om. Du kanske dessutom inte kände till att det mestadels bor slaver i östra Ukraina som är en och samma folkgrupp. Vill man dra det till sin spets så finns där även en hel del kosacker och lite annat men det är ingen av dessa grupper som fördrivs eller mördas på grund av sin etnicitet, än så länge.

Bosnien, Kosovo, Rwanda, Irak mfl är studieexempel som du kanske borde titta på, i modern tid.
Går man tillbaka lite i historien så är exemplen otaliga.
Senast redigerad av Praetori 2014-09-03 kl. 00:36.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in