2014-09-02, 18:11
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Ännu en anekdot från vardagen. Träffade en kund som är dryga 70 år. Hon har varit "skolvärdinna" tidigare och hon och hennes man har varit trogna kunder i 10-15 års tid. Han var tjänsteman inom ekonomi eller liknande.

Jag berättade idag att jag ska byta adress på företaget och hon blev genast orolig för att jag skulle lägga ner eller att det gick dåligt. Så var inte fallet förklarade jag. Oroade dig inte allt går bra, fortsatte jag, det som oroar mig är hur samhället utvecklats. Ja jösses det tog skruv. Helt plötsligt började hon prata om hur arg hennes man är över hur det blivit och hur illa det är för pensionärer, de svälter, och barnen, min son är lärare och de har inga resurser allt går till annat och sjukvården och ... Det var som att öppna en kran på FB. Sedan sa hon att det är nog KD som har bäst politik för de äldre. Nej vet du vad, sa jag de har övergivit sin politik. Det enda som gäller nu är SD. Ja, jag kommer rösta SD, fortsatte jag. Hon sken upp och sa; det ska (min man) göra också, och jag. Vi är så trötta på det här nu. De kommer slå rekord. Alla kommer ju rösta på dem.

Mycket bra. Det kokar ute i stugorna. Opinionsinstituten får skärpa sig om de ska fånga upp strömningarna. Typiskt också att den gamla tanten i ditt exempel drog sig i det längsta för att berätta att hon väljer SD, säkrast att dra till med oförargliga KD.

.
2014-09-02, 18:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
Programledarens fråga "varför vill du tala om vad invandringskostnaderna är" till Reinfeldt som till sist tvingades erkänna att de kostade pengar efter decennier av mörkande är så öronen trillar av.

Eh, demokrati, är det att folket vet vad de betalar till och hur mycket och i så fall om de vill det.
Eller... hur var det med demokratibegreppet, folkstyre betydde det väl visst.

Ja man fullkomligt häpnar när sådana kommentarer fälls om och om igen, när någon informerar folket om hur mycket invandringen kostar så ställs den personen mot väggen: "varför talar du om detta?".

Just när det gäller denna fråga ska man inte få informera om vad det kostar, folket ska hållas ovetande. Eftersom utredningar heller inte kan hållas hemliga får heller inte myndigheter som SCB mäta kostnaderna vilket får till följd att ingen, inte ens politiker, riktigt vet vad det kostar.

Okunskap har upphöjts till ett mål och då är man förstås mycket farligt ute. Då kan man inte fatta rationella beslut utan irrar istället omkring i mörker.
2014-09-02, 18:43
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeyboardWarrior
Är det värsta 12%? Det skulle vara det dubbla sedan 2010, vilket jag skulle se som bra.

En del i denna tråden börjar få lite väl höga krav

Säger inte att inte SD kan få en bra bit över 12% och kanske tom 15%.

Men att säga att det värsta som kan hända är 12% när det är mer än en fördubbling sen förra valet
2014-09-02, 19:57
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kastabollen
Borgarmedia gör nu allt för att rigga opinionsundersökningar för att få det att se ut som att borgarna har en chans att vinna valet (SD är borgare). Alla som lever i verkligheten vet ju att vi har kraftiga vänstervindar och att S 35%+Mp 10% +V 8% +Fi 4% = 57% lätt kommer nå egen majoritet. In med feministerna - ut med rassejävlarna.

Tänk vad mycket gråt det kommer bli på detta forum när SD inte ens når 2010 års valresultat
Nädu, det slutliga valresultatet lär bli nåt i stil med detta: Fi 2-3% V 7% MP 9% S 28-29% SD 14-15% C 4% FP 5-6% M 18-20% KD 3-4% JAg är nog närmare sanningen än vad du är i alla fall.
2014-09-02, 20:05
Medlem
Janbanan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Nädu, det slutliga valresultatet lär bli nåt i stil med detta: Fi 2-3% V 7% MP 9% S 28-29% SD 14-15% C 4% FP 5-6% M 18-20% KD 3-4% JAg är nog närmare sanningen än vad du är i alla fall.

Detta är precis vad jag också tror... Skulle vara rätt nöjd med detta...
2014-09-02, 20:19
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dandino
Haha, jag såg också detta. Heder till Oscarsson som intog en neutral hållning till mätningen. Det var ju inte direkt förvånande att skräcködlan skulle dra paralleller till järnrörsnatten efter inslaget med SD-väljaren. Intressant var också Oscarssons påpekande att könsfördelningen rörande sympatier låg på 65% män och 35% kvinnor. Är det inte 60/40 som utgör definitionen av jämställdhet? Jaja, vi får väl vänta i två veckor tills vi uppnår en jämställd sympatifördelning beträffande kön.

Man undrar dock vad PK-töntarna ska anmärka på efter valet när andelen högutbildade, kvinnor, höginkomsttagare med mera har ökat markant.
Vilka består det aktuella radarparet av? Är skräcködlan månne Jenny Strömdstedt?

Anyway, jag funderar att på valdagen utanför min vallokal där det står folk och delar ut valsedlar.. Gå fram och eftersom jag är blind fråga dom om nån av dom är från SD och isåfall kan ge mig en valsedel..

Vid jakande svar tar jag sedel och går bort till min polare som stått utom synhåll och låter han kontrollera.. Skulle inte förvåna mig ett dugg om jag skulle bli telldelad Sossevalsedlar el liknande. Sist stod det ingen SDare därutanför så vore skoj att prova. Och jävlar vilket liv om valfusk osv jag skulle ställa till med om de skulle försöka..
2014-09-02, 20:24
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240

Vore ett helt perfekt resultat som dessutom är fullt rimligt, skulle dock vilja att F! hamnade på 3,9% och tog en procent vardera av MP och VPK
2014-09-02, 20:30
Medlem
Status.st
SD har nu ca 12700 medlemmar. 2010 var antalet ca 4000. Mao en tredubbling sedan dess.

Rimligt att anta proportionalitet mellan antalet sympatisörer och antalet medlemmar?
I sådant fall torde en tredubbling vara sannolik i valet.
2014-09-02, 20:39
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vredesmodet
Status.st
SD har nu ca 12700 medlemmar. 2010 var antalet ca 4000. Mao en tredubbling sedan dess.

Rimligt att anta proportionalitet mellan antalet sympatisörer och antalet medlemmar?
I sådant fall torde en tredubbling vara sannolik i valet.

Nja, det finns en viss proportionalitet rent allmänt. Men när det gäller SD är det inte säkert att räkna så. Många var redan SD-röstare 2010, men av olika skäl inte var medlemmar ännu. Efter valsuccén och fortsatt uppgång vågade fler ta klivet att bli medlemmar.
2014-09-02, 20:50
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
Vad som bör minska är förföljelsen från företag, organisationer, artister och andra entiteter vars huvuduppgift inte är att bedriva politik. Speciellt vinstdrivande företag kommer akta sig för att driva hetsjakt på 15-20% av sin egen potentiella kundkrets.

Även artister kan få för sig att lägga in SD-mobbing i programmet. Såg t.ex. Johan Glans' "World Tour of Skandinavien" där Johan försökte en lite lam SD-dissning, vilken föll helt platt till marken. När kanske 10-12% av publiken röstar på SD och kanske så mycket som 30-40% har antipati mot sådan mobbing så blir det inte roligt. Tror inte att han gör om det. Och skämtet är inte med i videon (som är inspelad på hemmaplan i Skåne, där mer eller mindre halva befolkningen sympatiserar med SD).

På samma vis blir det för kvällstidningar, TV-producenter osv. Det går inte att ensidigt hårdmobba 15-20% av befolkningen utan att tappa tittare och legitimitet. Även ur detta perspektiv är det alltså viktigare för SD att få så höga procenttal som möjligt i riksdagsvalet i september, än att de blir vågmästare med betydligt lägre procenttal.
Ja något sånthär lär det nog inte bli mkt av "Det är ett arbetsmiljöproblem helt enkelt" https://www.youtube.com/watch?v=pILigKffU4g

60+mille i förlust och de där båda fjantarna är sparkade från företaget.
2014-09-02, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nycticorax
Nja, det finns en viss proportionalitet rent allmänt. Men när det gäller SD är det inte säkert att räkna så. Många var redan SD-röstare 2010, men av olika skäl inte var medlemmar ännu. Efter valsuccén och fortsatt uppgång vågade fler ta klivet att bli medlemmar.

Jag ser inte vad skillnaden är då och nu?
Även idag finns många som ännu inte vågat ta steget till SD, än mindre bli medlemmar. Enda som jag kan tänka mig är annorlunda skulle vara klientelet, alltså att det idag är villa-svenssons i högre utsträckning än då.
2014-09-02, 21:33
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vredesmodet
Jag ser inte vad skillnaden är då och nu?
Även idag finns många som ännu inte vågat ta steget till SD, än mindre bli medlemmar. Enda som jag kan tänka mig är annorlunda skulle vara klientelet, alltså att det idag är villa-svenssons i högre utsträckning än då.
Givetvis bör det ge en indikation och kanske till och med så att det hårda mediatryck som varit mot SD tyder på att väljarstödet har ökat ännu mer än antalet medlemmar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in