2014-09-02, 01:21
Medlem
Har en äldre bil från 2001, en 1.2 liters Peugeot 206. I manualen står det att jag kan använda både 5w-30 och 5w-40 viskositet. Men vilken bör jag välja? Bilen kommer att gå rätt hårt och långt den närmaste tiden kan sägas. Är det stor skillnad på dessa? Och vilken viskositet bör, som jag tidigare skrev, väljas.
Citera
2014-09-02, 01:40
Bannlyst
Vad är hård körning för dig?

Men jag hade kört på 5w-40.
Senast redigerad av Torsten-Hinck 2014-09-02 kl. 01:42.
Citera
2014-09-02, 01:49
Medlem
INTPs avatar
De siffrorna talar om hur tjock den oljan är när den är varm, högre betyder tjockare (och den första siffran gäller låg temperatur). Eftersom vi är på väg mot den kallare delen av året skulle jag anse att 5w-30-oljan är aningen lämpligare, oljan blir inte lika varm då och därmed inte lika tunn under normal drift. Å andra sidan, med hård körning kan det hända att det inte alls stämmer - hård körning leder till högre oljetemperatur...

Bägge lär funka fint.
Citera
2014-09-02, 05:42
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppen85
I manualen står det att jag kan använda både 5w-30 och 5w-40 viskositet. Men vilken bör jag välja?
Står det inget om att 5w-30 är standard och 5w-40 för varmt klimat eller hård körning typ mycket uppförsbackar eller släp?
Citera
2014-09-02, 07:48
Medlem
Långa turer ute uppe i Norrland, ute på grusvägar etc. Kanske inte är så hårt visserligen. Men ska ta mig dit upp också. Skiljer det mycket mellan oljorna?
Citera
2014-09-02, 08:11
Moderator
1,4 är det va? Eller 1,1. Hursomhelst så är det en enkel och tålig motor, kör på det billigaste alternativet, vilket väl är 5-40.
Citera
2014-09-02, 10:32
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
De siffrorna talar om hur tjock den oljan är när den är varm, högre betyder tjockare (och den första siffran gäller låg temperatur). Eftersom vi är på väg mot den kallare delen av året skulle jag anse att 5w-30-oljan är aningen lämpligare, oljan blir inte lika varm då och därmed inte lika tunn under normal drift. Å andra sidan, med hård körning kan det hända att det inte alls stämmer - hård körning leder till högre oljetemperatur...

Bägge lär funka fint.

Ja, man bör köra med 5w-30 i första hand eftersom förbrukningen blir lite lägre då. Men om oljeförbrukningen blir hög, dvs mer än typ 1 liter på 500 mil så kan man behöva byta till 5w-40.
Citera
2014-09-02, 14:35
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
man bör köra med 5w-30 i första hand eftersom förbrukningen blir lite lägre då.
Tror aldrig jag sett nån specificeringen på hur stor skillnad det är med bränsleförbrukningen på respektive oljor rent praktiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
De siffrorna talar om hur tjock den oljan är när den är varm, högre betyder tjockare (och den första siffran gäller låg temperatur).
Liten bild som visar viskositeten för olika specifikationer.
http://media.noria.com/sites/archive_images/backup_200211_viscosity-tab1-2.gif
http://machinerylubrication.com/Read/411/oil-viscosity

Citat:
Ursprungligen postat av koppen85
Långa turer ute uppe i Norrland, ute på grusvägar etc. Kanske inte är så hårt visserligen.
Låter inte hårt om du inte kör med full last och släp med dåligt kylsystem.
Senast redigerad av Arne.Anka 2014-09-02 kl. 14:40.
Citera
2014-09-02, 16:32
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Tror aldrig jag sett nån specificeringen på hur stor skillnad det är med bränsleförbrukningen på respektive oljor rent praktiskt.

Det handlar nog i storleksordningen 1-2% men det finns som du säger dåligt med källor där man mätt detta. Anledningen är ju att om en ny lågfriktionsmotor som skall ha 5W30 får 5W40-olja så ökar ju friktionen, men när samma motor är sliten så kan det vara nödvändigt med 5W40 för att inte få onormal oljeförbrukning samtidigt som friktionen kanske sjunker något jämfört med när motorn var ny.

Vissa motorer som har problem med överhettning kanske skall ha en olja typ 10W50 för att må bra.

I varje fall är den första rekommendationen att man satsar på 0W30 som är bra på vintern och 5W30 som andrahands alternativ och 5W40 som tredjehands alternativ.
Citera
2014-09-05, 01:26
Medlem
Magtechs avatar
absolut skitsamma.. kör på 5w40 den är billigare. den andra är för diesel bilar i första hand.
Citera
2014-09-06, 02:46
Medlem
Kaptenstjärts avatar
En 5w-40 olja kommer ge högre oljetemp.

Jag skulle utan tvekan använda en 5w-30 olja.
Lättare att göra en bra olja om viskositetsspannet är mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in