Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Ju högre desto bättre förstås men det viktigaste i det här läget är att skillnaden mellan blocken blir så liten som möjligt.
Säg att det exempelvis blir helt jämt mellan blocken och SD får 12%. I det läget får inte alliansen majoritet ens om MP ger sitt stöd. Inte heller vänsterblocket får majoritet ens om två av mittenpartierna stöttar dem. I ett sådant läge blir det alltså extremt svårt att ignorera SD men nyckeln för detta är att blocken väger mer jämt än nu.
Jag tror du har fel här...
Om rödgröna och alliansen skulle vara helt jämna och SD skulle ha 12% så skulle det betyda att båda blocken har 44%
Om båda blocken har 44% så räcker det att MP har över 6% för att alliansen skall kunna använda dem när de inte vill ha SDs hjälp (som de gjort tidigare). Därför anser jag det vara viktigare att SD blir så stora som möjligt och att blocken hamnar precis så långt ifrån 50% att det inte hjälper oavsett vilket parti från motsatt block de tar hjälp utav.
Min "prognos" för SD är sedan långt tillbaka 15,3% även om jag kanske tror att det kan vara för lågt nu så kommer jag inte ändra mig utan låter min gissning stå kvar på 15,3%.
Citat:
Ursprungligen postat av
Askydra
Jag tror att telefon-instituten kommer skjuta lågt och hamna på 12% som högst och internet-instituten kommer nog hamna på ett snitt på 14%

SD kommer dock sluta på 15,3% i valet