2014-09-01, 03:35
Medlem
Endsiegs avatar
Skulle det vara någon hemlighet att admin och flera mods kan se ip'n? Trodde det var allmänt känt sedan länge?
2014-09-01, 03:51
Medlem
Bythewayimdeads avatar
Klart att FB har tillgång och sparar på så många godbitar som möjligt, om och kring diverse, intressanta användare - dumt vore det annars...

Skulle vara underbart att sitta med ett par öl och en whiskey och gå igenom en del utav materialet FB har samlat på sig genom åren - då menar jag på dessa intressanta användare, så klart. Finns nog ett flertal högt uppsatta personer som skulle råka illa ut om detta kom fram i ljuset.

Självklart förnekar FB detta, då de skall vara det fria ordets väktare, vilket de i mångt och mycket är, samt vill påvisa att användarna åtnjuter total anonymitet på sajten, vilket självklart är rent nonsens...
2014-09-01, 04:11
Medlem
Kan admins eller mods göra undantag och ta tillbaka en bannlysning på en användares orginalkonto om det är uppenbart att dubbelkontot inte hade något syfte att skada FB eller kringgå sajtens regler?

Ett exempel: Om en tjej har hängt på FB i många år så kanske det inte är så jätteroligt att berätta öppet om sin långvariga svampinfektion som hennes underliv har drabbats av med sitt vanliga FB-konto?

Jag kom att tänka på TS trådstart och jag tror nog fan själv att jag skulle skapa ett dubbelkonto bara för att slippa få en sådan tråd sammankopplad till mitt eget nick vilket jag skulle tycka var pinsamt.
Senast redigerad av DaCrap 2014-09-01 kl. 04:23.
2014-09-01, 05:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Även om jag skulle kunna se ditt ip-nr hur är då din anonymitet hotad? Det är inte så att man med ett ip-nr kan se vem jag/du/vem fan som helst är. För att göra detta måste man få ut uppgifterna ifrån din ISP och det vågar jag påstå att jag aldrig skulle få även om jag såg ditt ip-nr.

Skojar du? moderatorer skulle kunna läcka IP-adresser till t.ex polisen.
2014-09-01, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PG-k

Där håller jag med dig. IP-adress + Polis är ingen bra kombination.

Dock så tror jag på moderatorerna när dom säger att dom inte kan se våra IP-adresser. FB står för integritet och anonymitet, och det ryktet tror jag inte att FB vill ska skadas.

Jag tror inte att admin litar fullt ut på moderatorer heller. Det finns garanterat moderatorer som har blivit avsatta sin roll mot sin vilja för att dom inte platsade på FB av olika skäl.
2014-09-01, 10:36
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaCrap
Kan admins eller mods göra undantag och ta tillbaka en bannlysning på en användares orginalkonto om det är uppenbart att dubbelkontot inte hade något syfte att skada FB eller kringgå sajtens regler?

Ett exempel: Om en tjej har hängt på FB i många år så kanske det inte är så jätteroligt att berätta öppet om sin långvariga svampinfektion som hennes underliv har drabbats av med sitt vanliga FB-konto?

Jag kom att tänka på TS trådstart och jag tror nog fan själv att jag skulle skapa ett dubbelkonto bara för att slippa få en sådan tråd sammankopplad till mitt eget nick vilket jag skulle tycka var pinsamt.
Nej, men om man skapar ett nytt konto och inte gör mer väsen av sig än exempelvis jag så flyger man sannolikt under radarn.
2014-09-01, 10:40
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Inget problem. Jag har varit moderator sedan 2008 (med ett halvårs semester) och jag har aldrig sett en IP-adress. Jag har sett outningar eftersom dessa blir pollade och dessa skulle jag teoretiskt sett kunna läcka. Grejen är bara att då måste jag logga ut för evigt eftersom jag skulle anses vara en skitstövel, och det vill jag inte. För mig är "jobbet" som moderator en hedersgrej och att äventyra den känns så korkat att det inte finns.
2014-09-01, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Inget problem. Jag har varit moderator sedan 2008 (med ett halvårs semester) och jag har aldrig sett en IP-adress. Jag har sett outningar eftersom dessa blir pollade och dessa skulle jag teoretiskt sett kunna läcka. Grejen är bara att då måste jag logga ut för evigt eftersom jag skulle anses vara en skitstövel, och det vill jag inte. För mig är "jobbet" som moderator en hedersgrej och att äventyra den känns så korkat att det inte finns.

Inget illa menat till dig men generellt kan ju inte många moderatorer ha många aktiviteter i sina liv förutom fb. Hur hinner man sitta på flashback och ägna så mycket tid som moderator medan man har t.ex fru och barn och jobb?... jag misstänker att många moderatorer är ensamvargar och lite knasiga. Du kanske inte behöver bli träffad, uppenbarligen känner jag dig inte och komerm aldrig få veta vem du är, du kan vara min trevliga granne.

Med det menar jag att om det finns lite ostabila moderatorer med tillgång till allas IP-adresser... känns inte stabilt.
2014-09-01, 11:14
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bythewayimdead
samt vill påvisa att användarna åtnjuter total anonymitet på sajten, vilket självklart är rent nonsens...

Fast hur pass anonym du är på sidan har ju mycket att göra med hur du själv agerar. Även om vi lekte med tanken att det fanns en sida där all moderering sköttes av smarta bottar och datalagringen var närmast obefintlig och konstruerad på så sätt att det inte alls gick att få någon information om medlemmarna, skulle det fortfarande inte vara någon garanti att du förblir anonym. Medlemmar kan klanta sig och outa sig själva t ex. Antingen medvetet under påverkan av alkohol/droger eller omedvetet genom att gå in på för mycket detaljer i deras liv i inläggen vilket kan pusslas ihop av utomstående för att kartlägga och identifiera dem. Eller så kanske en medlem råkar glömma att logga ut när de går från datorn. Möjligheterna är många.

Att Flashback inte samarbetar med polisen genom att lämna ut några uppgifter öht om sina medlemmar (vilket du inte behöver ta mitt ord på utan det har admins bekräftat många gånger i trådarna) samt att det finns rigorösa säkerhetssystem kring moderatorerna och vad de kan se eller göra på forumet torde räcka för att gemene medlem ska känna sig trygg i sin anonymitet på sidan.
2014-09-01, 11:16
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Inget illa menat till dig men generellt kan ju inte många moderatorer ha många aktiviteter i sitt liv förutom fb. Hur hinner man sitta på flashback och ägna så mycket tid som moderator medan man har t.ex fru och barn och jobb?... jag misstänker att många moderatorer är ensamvargar och lite knasiga. Du kanske inte behöver bli träffad, uppenbarligen känner jag dig inte och komerm aldrig få veta vem du är, du kan vara min trevliga granne.

Med det menar jag att om det finns lite ostabila moderatorer med tillgång till allas IP-adresser, känns inte stabilt.
Helt allvarligt tror jag du skulle bli förvånad om du visste. Jag har träffat typ ett 40-tal av sittande och gamla mods och jag vill påstå att de är fullständigt normala. Det finns höginkomstagare med familj och utan familj, medelsvensons med och utan familj samt låginkomstagare under samma premisser.
2014-09-01, 11:27
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Det scenariot tänkte jag faktiskt inte ens på då det för mig är så extremt främmande. Om man nu är orolig för detta bör man se till att surfa med hjälp av proxy och absolut inte klicka på några som helst externa länkar ifrån forumet. Men precis som CH skrev så ser jag alla inlägg som rapporteras för brott mot regel 1.07, jag vet inte om spekulationerna stämmer men jag kan naturligtvis gå till snuten även med denna information. Detta är givetvis någonting jag aldrig skulle få för mig att göra och jag skulle med ett sådant drag kunna säga tack och adjö till Flashback för alltid.

Citat:
Ursprungligen postat av DaCrap

Missbrukar man multipla konton gör vi inga undantag. Det finns ingenting i regelverket som säger att man inte får ha multipla konton, man ska dock se till att använda dessa korrekt. Använder du ett konto för att skriva inlägg när du egentligen är avstängd så är det brott mot regel 1.07, om du i en diskussion använder flera konton för att få det att se ut som att fler håller med dig bryter du mot regel 1.07. Om du däremot använder ett annat konto för att skriva i en tråd du tidigare inte deltagit i så är det inte 1.07. Jag är relativt övertygad om att väldigt många använder sig av alternativa konton just i frågor som man inte vill vara lika öppen med.
2014-09-01, 14:30
Bannlyst
Efter att ha sett Snowden-dokumentären på SVT så förstår jag inte hur man kan tro att folk kommer att svara sanningsenligt vid liknande frågeställningar, som exempelvis den här, gällande anonymitet.

Tack för mig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in