Citat:
Ursprungligen postat av
zorb89
Anmäl om det går.
Men lite input vill jag ändå ge här:
- Bra att skriva köpekontrakt där man skriver all viktig info som just miltal, då kan den nya ägaren som blir blåst söka historik bakåt och se vem det är som ändrat.
- Det är inte så lätt att man bara kan skruva tillbaks en mätare som vissa verkar tro, hur tror du besiktningsprotokollen ser ut. 7000mil, 9000mil, 14000mil, 8000mil

Så är man noga när man köper en bil kollar man såklart igenom boken med servicestämplar(miltal skrivs), kvitton(miltal skrivs vid servicearbeten på dessa) och besiktningsprotokoll etc.
Det här är alltså ännu en anledning till varför priset sjunker FLERA 1.000kr beroende på bilens värde vid saknande av fullstämplad servicebok. Personligen köper jag inte bilar där detta saknas då det för mig är ovärderligt..
Ja det är lite lustigt, eftersom det följde med en komplett ifylld servicebok och den nämns i annonsbeskrivningen. Redan där skulle den nya ägaren kanske upptäcka att något inte stämmer. Det blir iof lite krångligare med denna bil eftersom den är importerad från USA och allt är räknat i miles.
Vet inte riktigt vad jag ska göra, ett alternativ är att jag har koll på annonsen och när en ny ägare blir skriven på bilen tar jag reda på personens namn och är den en svensk så kontaktar jag personen från en hemlig mailadress eller nummer och ber personen kolla upp tidigare besiktningar eller något annat som avslöjar fifflet. Är nya ägaren en invandrare så är det ok med mig att de blåser varandra, de ligger ju ändå i deras kultur.
Som jag förstått så är det inte olagligt att ställa om mätaren, men köparen måste vara medveten om det vid säljtillfället, annars kan han häva köpet efteråt. Jag vill vara försiktigt och undvika att det finns något som tyder på att jag har tjallat, man vet aldrig med människor och jag har en familj att tänka på. Han vet ju trots allt var min brevlåda bor. Det kan tyckas fegt, men det ligger ändå i min kultur
Jag funderar på att berätta för er vilken firma det gäller, men har ännu inte kommit med ett beslut. Kan dock säga att det handlar om en firma i Södermanland och det verkar vara ett lokalt företag (vet inte om de är stora).