bifogade läkarintyg som bevis på depression, och ett brev som förklarade hur min situation har förändrats sedan insjuknandet. det var nej på det, så hoppas inte på för mycket hjärta från CSN.
bifogade läkarintyg som bevis på depression, och ett brev som förklarade hur min situation har förändrats sedan insjuknandet. det var nej på det, så hoppas inte på för mycket hjärta från CSN.
Samma här, jag fick snällt läsa upp de 18 poäng som fattades.
Alkoholism räknas väl som sjukdom? Alla kan bli sjuka.
Nu har du ju dokumenterad alkoholism sedan länge, att du får någonting att göra (studier) minskar risken för återfall, ett återfall kommer kosta samhället massor av pengar i form av vård. Dessutom kan ett avslag leda till arbetslöshet och försörjning med hjälp av socialtjänsten, även det kommer kosta oerhörda summor, därför är det samhällsekonomiskt oansvarigt att inte bevilja dig ett lån.
Något i den stilen kan kanske hjälpa, glöm inte betona hur ångerfull du är och exakt hur mycket du kämpar för att hålla dig nykter. Få gärna med en socialsekreterare som referens som kan intyga hela din historia
Börjar läsa en master nu till hösten, fick besked att jag inte får studiemedel då jag inte klarat poängen. Trodde först jag bara hade examensarbetet efter mig då det är under rättning, men det verkade konstigt då jag ändå hade klarat kraven på 75% för att erhålla nya studiemedel.
Men jag såg nu att jag anmälde mig till en sommarkurs förra sommaren på 15hp som jag endast fick bidrag för. Men då det var mycket jobb och jag hann inte med så sket jag i den. Men detta gör ju nu att jag ligger under 75% så jag får inte beviljat mer studiemedel. Hade helt glömt bort denna, handlar om 7000kr lr liknande som jag fick i bidrag för den kursen.
Min fråga är om jag kan ringa till csn och anmäla att jag aldrig genomförde denna kursen? Betala tillbaks de bidrag jag fick, så att sedan poängen stryks och jag kommer över 75%?
Finns det någon bra bearprodukt utan häv?
Som följer nedgång 1:1 så man kan ligga länge utan att hävstången käkar upp allt kapital.
Tänkte framförallt på något som följer omx.
Och naturligtvis med låg avgift
Finns det någon bra bearprodukt utan häv?
Som följer nedgång 1:1 så man kan ligga länge utan att hävstången käkar upp allt kapital.
Tänkte framförallt på något som följer omx.
Och naturligtvis med låg avgift
Nordea har något som heter Blanka OMX. Jag vet inte vad den kostar
Börjar läsa en master nu till hösten, fick besked att jag inte får studiemedel då jag inte klarat poängen. Trodde först jag bara hade examensarbetet efter mig då det är under rättning, men det verkade konstigt då jag ändå hade klarat kraven på 75% för att erhålla nya studiemedel.
Men jag såg nu att jag anmälde mig till en sommarkurs förra sommaren på 15hp som jag endast fick bidrag för. Men då det var mycket jobb och jag hann inte med så sket jag i den. Men detta gör ju nu att jag ligger under 75% så jag får inte beviljat mer studiemedel. Hade helt glömt bort denna, handlar om 7000kr lr liknande som jag fick i bidrag för den kursen.
Min fråga är om jag kan ringa till csn och anmäla att jag aldrig genomförde denna kursen? Betala tillbaks de bidrag jag fick, så att sedan poängen stryks och jag kommer över 75%?
Kursen läste jag sommaren 2013
Mvh
Om du fick studiemedel förra året så är det den delen CSN kollar på. Du ska alltså klara 75 % av förra hösten och den här våren (jag antar att du pluggade hela året).
Alltså, missbruk är en psykisk diagnos så ja, det är en sjukdom. Det som dock behövs är dokumentation av läkare, vilket TS har på grund av sina inläggningar på vårdavdelning. Utöver detta är det vettigt att TS nuvarande PAL skriver intyg på att TS numera mår bättre. Detta + ett vuxet, ärligt brev med motivering är vad TS behöver. Det är dock inte säkert att det räcker eftersom insjuknadet i missbruket har skett successivt och på grund av nonchalans av TS.