2014-08-28, 20:21
Medlem
Hej! Tänkte kolla på bil om ett par dagar och undrar då om det är vanligt att man prutar ned bilarna ett par tusen, eller om firmorna räknar med detta och höjer bilen ett par tusen eftersom de förväntar sig att man ska pruta?

Har kollat på en Volvo v70 1,6D -11 för ca 145.000 som gått ca 10300 mil. Tror ni jag hade kunnat pruta ner den till 125.000 om jag hänvisar till miltalen samt att den stora servicen görs om knappt 2000 mil? Har ni några egna erfarenheter när det kommer till prutning av bil, och har ni använt (t.ex service och höga miltal) som argument? Bilen säljs av en seriös bilfirma.

Tack för svar!
Mvh
Citera
2014-08-28, 20:33
Medlem
k0rv3ns avatar
Svårt att pruta bil på firma. Desto enklare att pruta på sig grejjer. Även få nån krona extra för inbytesbil om man nu byter in bil.

När jag köpte min S60 jag har idag för lite mer än tre år sedan så lyckades jag få till mig en service (store servicen gick på 6 papp) samt full tank. Har för mig det var något mer men kommer inte ihåg vad det var just nu.

Även vinterdäck/sommardäck kan man lyckas tjata till sig och andra saker. Men sen så ibland kan man ju självklart lyckas pruta på priset också. Mycket beror ju på hur attraktiv bil det är och hur länge den stått i saluhallen.
Citera
2014-08-28, 20:34
Medlem
tzjs avatar
Precis, att pruta till sig lite extra utrustning är ju standard. Vinter/sommardäck, takräcke, tillbehör mm brukar gå att pruta till sig. En full tank soppa också t ex.
Citera
2014-08-28, 20:36
Medlem
EvilGuys avatar
Jag håller med föregående talare. Några tusenlappar kan du kanske pruta ner den men inte 20.000:-. Däremot kan du nog få med nya vinterdäck, gratis eller kraftigt rabatterad service nästa gång etc.
Citera
2014-08-28, 20:45
Medlem
TantGuls avatar
Stora servicen du talar om - den kan dom väl få bjuda på.
Dom köper servicen, men till internpris - så den kostar dig mindre än den skulle kosta dig.

Jag kollade lite på bytbil - priset verkar ligga rätt OK. Vilket ju bilhandlarna vet. Alla kollar på internet.

Juste, tråkig, förnuftig bil. Du blir säkert nöjd med den.
Jag har en liknande, dock bensindriven asiat. Förnuftig, men inget man vrålar runt gathörnen med
Citera
2014-08-28, 20:48
Medlem
MADs avatar
Tror det blir väldigt svårt, möjligtvis ner till 140 000 kr.
Bilens värde är runt 130-160 beroende på utrustning.
Citera
2014-08-29, 20:27
Medlem
rebbans avatar
Klart att du kan pruta men inte så mycket. Lättare att få service och tillbehör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in