2014-08-29, 10:59
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Är det inte så att svensk fotboll allmänt är relativt respekterad i Italien?

Det stämmer ju förvisso, Gre-No-Li är ju trots allt odödliga, men just Malmökopplingen saknas ju bland de mer kända svenskarna (känns som malmöspelare främst gått till Tyskland.) förutom just Zlatan.
Citera
2014-08-29, 11:00
Avslutad
Malmö tar mellan 5 - 7 poäng i gruppen. Vinst hemma mot Olympiakos tror jag på samt kanske ett x borta mot samma motstånd. Är Atletico eller Juve klara tidigt i Gruppspelet kanske MFF Kan gneta till sig ett x till.

Tyvärr MFF men även en optimist som mig säger att det inte räcker.

1. AM
2. Juventus
3. Malmö
4. Olympiakos.
Citera
2014-08-29, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Är det inte så att svensk fotboll allmänt är relativt respekterad i Italien?
Respekterad vet jag inte men man har rent generellt bättre koll på europeisk fotboll än britter och spanjorer som tenderar att enbart bry sig om den inhemska fotbollen, det är åtminstone uppfattningen jag fick under de år jag bodde i Bologna innan Zlatan slagit igenom i MFF. Bologna var förvisso något av ett svensklag på den tiden men även övriga norra Italien hade förvånansvärt bra koll, värre var det i söder.

Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Det stämmer ju förvisso, Gre-No-Li är ju trots allt odödliga, men just Malmökopplingen saknas ju bland de mer kända svenskarna (känns som malmöspelare främst gått till Tyskland.) förutom just Zlatan.
Daniel Andersson och Yksel Osmanovski har ett gott rykte nere i Italien, främst i sina gamla klubbar men även utanför.
Senast redigerad av Dalesmale 2014-08-29 kl. 11:08.
Citera
2014-08-29, 12:37
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
Det verkar finnas opinion för att ta bort dessa bortamål som ska ge förtur. Vilka för och nackdelar finns med denna regel?

Jag ser bara fördelar
Straffsparkar ogillas av FIFA/UEFA men finns kvar i brist på alternativ.

Bortamålsregeln gör att ytterst få matcher går till förlägning och sedan till straffsparkar
Dessutom premieras ju lagen att anfalla på bortaplan.
Italienska lags benägenhet att spela 0-0 på bortaplan var ju hela grunden till varför man införde regeln
Citera
2014-08-29, 13:36
Bannlyst
Ingen superkoll på Olympiakos.
Tappade man inte sin bästa spelare nyligen, Campbell?
Som ersattes med Durmaz då.

De är nog i klass med RBS.
men skulle inte säga att Olympiakos är bättre än RBS.
RBS känns mer imponerande offensivt med sin kampl, soriano, allan
Självklart kan vi ju dock förvänta oss ett mycket bättre försvar, fysiskt, grekiskt.
om än ett svagt MU så blev de faktiskt nollade i grekland.

Olympiakos är bättre, knockout förra året och allt, men kan man slå RBS kan man slå Olympiakos. Punkt

Det är inget som är omöjligt, dock så ska ju en tredjeplats i gruppen ses som en större bragd än dubbelmötet mot alpgänget

Viktigt: Såg nyss att malmö samlat 4.7 rankingpoäng BARA iår! man räknar ju de 5 sämsta åren, och malmös sämsta år hade 0.5! otroligt... där malmö ligger i rank (runt 100) är där ingen klubb som varit i närheten av att ta lika många poäng iår heller

Så alla poäng de kan få i gruppen, ev. nå europa league är guld värt.
Vi hoppas ju på nytt AS guld igen.

En stärkt position kan göra att vi blir seedade i playoffen.
Tänk er te.x. slovan bratislava i play off med ett stärkt malmö, en riktigt munsbit jämfört med salzburg
Citera
2014-08-29, 13:49
Medlem
HerrStorfurstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daman23
Viktigt: Såg nyss att malmö samlat 4.7 rankingpoäng BARA iår! man räknar ju de 5 sämsta åren, och malmös sämsta år hade 0.5! otroligt... där malmö ligger i rank (runt 100) är där ingen klubb som varit i närheten av att ta lika många poäng iår heller

Så alla poäng de kan få i gruppen, ev. nå europa league är guld värt.
Vi hoppas ju på nytt AS guld igen.

En stärkt position kan göra att vi blir seedade i playoffen.
Tänk er te.x. slovan bratislava i play off med ett stärkt malmö, en riktigt munsbit jämfört med salzburg
För att Malmö ska ha en chans att bli seedade i sista rundan krävs mycket bättre poäng än i dagsläget. Som jämförelse hade BATE som var det sämsta seedade laget 33.725 poäng. Tror Malmö ligger på drygt 10 just nu med årets resultat inräknade. Även för att bli seedade i tredje rundan krävs betydligt bättre poäng.
Citera
2014-08-29, 13:51
Medlem
svulles avatar
Varför målar folk upp ett scenario där Malmö borde ta 4 poäng mot Olympiakos? Hur jävla dassiga tror folk att grekerna är egentligen?

Med det sagt så går Malmö naturligtvis vidare till åttondelarna på något vänster. Med tanke på det otroliga flyt man har detta år så ser jag verkligen inte något annat ske.
Citera
2014-08-29, 14:00
Medlem
Är det någon som har koll på vilken "UEFA coefficient" vi kan tänkas få i år?
Rankingen blir antagligen olika beroende på Malmös resultat i Champions League, men vad känns realistiskt?
Kan den bli bättre detta året med "enbart" Malmö i Champions League, jämfört med 12/13 när AIK och HIF var med i Europa League? (Vi fick då 5.125)

Just nu verkar vi ha 3.500.
Citera
2014-08-29, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Varför målar folk upp ett scenario där Malmö borde ta 4 poäng mot Olympiakos? Hur jävla dassiga tror folk att grekerna är egentligen?

Håller med. Rimligen bör Malmö ta 1-3 poäng i gruppspelet. Tror på oavgjort i hemmamatchen mot Grekerna och således 1 poäng i gruppen. Ett hårt spelschema kommer slita på MFF som inte är lika vana som de andra lagen i gruppen.

Vore jättetrist om folk skulle spy massa negativa saker om Malmö och svensk fotboll om de åker på storförluster.
Citera
2014-08-29, 14:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svulle

Med det sagt så går Malmö naturligtvis vidare till åttondelarna på något vänster. Med tanke på det otroliga flyt man har detta år så ser jag verkligen inte något annat ske.

Nej det tror nog inte folk det är mer drömscenariot.
Tror garanterat grekerna kommer norpa poäng av atletico och juve med.
Olympiakos borta, det är en jävligt svår match, blir svårt för både Juve och Atletico att ta 3 poäng där.

Det ska ju som sagt krävas ett Salzburg flyt för att bli 3:a / ta poäng överhuvudtaget
Men det är som sagt ingen omöjlighet.

Några skrällfaktorer:
Juve!
Misslyckades med att slå både FCK och nordsjälland borta.
Italienska lag är så sjukt dålig borta mot mindre lag.
Milan, Juve, ja alla failar konstant mot mindre lag i europaspelen, men kan höja sitt game när de väl gäller. Här kan vi skrälla, både borta och hemma. Jag tippar : 1 poäng mot Juve

Atletico
Spelar riktigt defensivt mot topplagen, har ingen aning om hur det ser ut när de möter mindre lag.
Vad jag vet blev de nollade i första ligamatchen iår, kanske inte får igång offensiven?
Men här tippar jag dock: 0 poäng.
Motivering: De känns inte som de kommer bjuda på något, det bara känns så.
Magkänsla: Juve klantar sig, Atletico gör inte det.

Olympiakos
Känns jävligt svårt att säga.
Jag tror vi förlorar borta, men vinner hemma. Jag tippar, 3 poäng.

Jag tror även Olympiakos tar poäng mot Juve men inte mot atletico.
Däremot tror jag Juventus tar minst 4 p mot atletico. Juve skärper till sig när de gäller.

Så de blir nog en kamp om målskillnad mot Olympiakos i bästa fall.
Citera
2014-08-29, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickeloadian
Håller med. Rimligen bör Malmö ta 1-3 poäng i gruppspelet. Tror på oavgjort i hemmamatchen mot Grekerna och således 1 poäng i gruppen. Ett hårt spelschema kommer slita på MFF som inte är lika vana som de andra lagen i gruppen.

Vore jättetrist om folk skulle spy massa negativa saker om Malmö och svensk fotboll om de åker på storförluster.
Det här med hårt spelschema och många stämmer ju inte riktigt, vi får tre extra matcher att spela innan allsvenskan är avslutad så det blir ingen jättebelastning fysiskt. Tufft blir det om inte spelschemat i allsvenskan ändras för i nuläget ska vi spela två matcher på tre dagar vid några tillfällen så spelarna kommer inte hinna återhämta sig.

Jag har inga naiva förväntningar om Europaspel efter vintern men jag hoppas på ett eller två kryss, kanske en seger hemma mot grekerna men "svaga" resultat kommer inte bero på tufft spelschema om spelarna bara får tid att återhämta sig.
Citera
2014-08-29, 14:14
Medlem
MentosFruitcores avatar
Tankar kring varje grupp:

Grupp A
1. Atletico de Madrid
2. Juventus
3. Olympiakos
4. Malmö FF

Atletico Madrid har förstärkt bra, och är hungriga efter förlusten i finalen. De ska tillbaka. Det lär ju bli kamp mellan ATM och Juventus, med ATM är helt enkelt starkare. OLY kommer inte kunna utmana om en plats i åttondelen, men kniper tredje-platsen före Malmö.

Härlig grupp förövrigt.

Grupp B
1. Real Madrid
2. Liverpool
3. Basel
4. Ludogorets.

Real Madrid kommer utmanas av liverpool, med 4-0-matchen i minne, men Reals trupp är helt enkelt för bra. De kommer ta hem gruppen enkelt. Annars kan Basel faktiskt utmana liverpool om andra-platsen, men Liverpool tar den i slutändan. Ludogorets ska ju enligt fotbolls"Logik" inte kunna utmana på något sätt, men detsamma sade vi när Costa Rica kom in i en svår grupp... ALLT kan hända.

Grupp C
1. Bayer Leverkusen
2. Benfica
3. Zenit
4. Monaco

Svårbedömd grupp för mig som inte följer dessa lag så noga. Alla känns som om de ligger på ungefär samma nivå, och nyckeln blir hur respektive tränare lägger upp spelplanerna. Leverkusen snäppet före.

Grupp D
1. Borussia Dortmund
2. Arsenal
3. Galatasaray
4. Anderlecht.

Inte en enkel grupp på något sätt. Arsenal-spelarna har gått om rutin i CL och kommer definitivt utmana Dortmund om första-platsen som de gjorde förra året, men Dortmund är starkare. Galatasaray och Anderlecht båda lag som kan störa de två "favoriterna".

Grupp E
1. Bayern München
2. Manchester CITY,
3. Roma.
4. CSKA Moskva
Dödens grupp, om någon grupp kan kallas det. Bayern Munchen plockar första-platsen, men framförallt Roma och Man City kan störa giganten rejält. Vad gäller andra-platsen blir det storfight mellan City och Roma. CSKA Moskva kan sticka upp lite, men inte tillräckligt. Machester City börjar få lite rutin i CL, och i år lönar det sig. De slår ut Roma.

Grupp F
1. BARCELONA
2. Paris Saint-Germain
3. Ajax
4. Apoel.

Barcelona är Barcelona, gruppen vinns utan större besvär. PSG kommer kunna utmana med Zlatan, men tillslut vinner Barcelona gruppen utan problem. Ajax har kvalitet nog att utmana lite om andra-platsen, men PSG ska nog se till att knippa den utan problem. Apoel jumbo utan mer än högst 1 vinst och ett kryss någonstans.

Grupp G
1. Chelsea
2. Schalke
3. Sporting
4. Maribor.

Chelsea är grymma i CL, och nu har de en dödlig Striker i form av Diego Costa, plus flera nya spelare. Bättre än förra året, de tar gruppen hyfsat enkelt. Schalke som utmanare, lär besegra Chelsea hemma, men inte mer än så. Sporting trea främst då Maribor är så usla.

Grupp H

1. ATHLETIC BILBAO
2. Porto
3. Sjachtar Donetsk
4.BATE Borisov.

Athletic club är hungriga efter CL-spel, och har gjort det bra i Europa och ligan de senaste åren. Porto starkast efter dem, Sjachtar bättre än Bate.

Seriösa utmanare till CL: Barcelona, RM, Bayern Munchen och Chelsea.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in