Citat:
Ursprungligen postat av
Pastakrydda
Men VB försvann den 4/5, nio dagar innan span.
Ja, och detta är ett mycket viktigt påpekande. Frånsett 18-19 maj då en man 10-15 sek stått på marken t.h. om fönstret och spejat snett upp mot vänster för att kunna se en armatur han visste skulle sitta där (med åtföljande hundraprocentiga säkerhet att inte kunna se benen), har ett par söndagen den 12/5 vid 15-tiden varit vid ödehuset.
Killen hade då med sin mobil försökt lysa upp rummet medan hans tjej under någon minut hängt in med överkroppen i huset. Vid tillfället hade hon inte alls tänkt på den försvunna VB, utan var mest allmänt nyfiken. Hon har vidare sagt att hon rakt fram sett ett stort tomt trägolv men samtidigt att hon inte kunnat se in mot hörnen eftersom det varit för mörkt; således en viss osäkerhet huruvida hon kan ha sett benen om de legat där.
Dessförinnan hade (förutom KJ själv) ett fyrhjulingsgäng med 5 killar fredagen den 10 maj åkt ut till området varav tre vid 21-tiden gått fram till ödehuset och kollat runt lite; bl.a. hade man som hastigast kikat in genom fönstret (vittnet i TR tror inte man klättrat upp på rampen; han var rädd för spindlar). Man såg nätburar t.h., en svart plastsäck (som såg tom ut) t.v., man försökte lysa med sina mobiler men det var mycket dåliga ljusförhållanden. Vittnet ansåg dock att man kunnat se rel. bra i "närområdet" kring fönstret. - Inte heller här kan man vara riktigt säker på att benen inte redan fanns på plats, men eftersom en av killarna bedömer att man borde ha sett benen bör hypotesen att benen den 10 maj kl. 21:00 inte hunnit läggas dit finnas med i kalkylen.
Två av killarna (som åkt lite i förväg) hade på em, fortfarande 10/5, sett "flera hundra" korpar som cirkulerade "på baksidan av berget, på högsta punkten, nedanför övre fortet, på baksidan av fortet, ovanför huset där man hittat fynd".
Allt det här bör stämmas av mot KJ:s kända förehavanden samt mot span.