Citat:
Ursprungligen postat av
Krukväxt
Usch, ja det verkar ju vara ett bättre köp på pappret. Anledningen till att jag vill ha en -07:a är att de har AUX-ingång. Frågan är vad det är värt, såklart. Jag kommer köra allt från mobilen, GPS och musik, så det är viktigt. Utan AUX och jag kommer inte kunna lyssna på annat än radio (CD-skivor är för osmidigt) och jag planerar ju ha bilen ett bra tag. Visst, nu får jag kanske tipset om att montera in AUX i efterhand, men så länge det inte finns en firma i malmöregionen som erbjuder detta för en mindre peng, är jag inte pepp. Tack för tipsen!
Edit: den var inte Biopower heller, såg jag nu. Blir lite för dyra mil då jag ju först var ute efter 1,6 liters -bilar. Det är etanolen som väger upp de stora motorerna hos Saab, känner jag.
Vad jag kan läsa mig till har även 2006orna AUX in så länge det inte är den med navigator etc (oklart om det är någon skillnad på 2007 där), men jag håller givetvis med om att det är väldigt viktigt!
Det finns för övrigt ett kit för runt en tusenlapp som ska ge aux utan att den behöver installeras med tech2 eller liknande,
http://www.saabaux.se. Men visst är det onekligen smidigare att ha det från början.
Det där med biopower missade jag också, så gott som alla 9-5or är ju det så det tog jag som självklart. Som med alla bilar får man ju väga kostnaderna för och emot, men visst är den tusenlappen mindre i skatt per år och lägre milkostnad. Samtidigt är inköpskostnaden lägre. Det går iof att göra så den utan biopower på pappret kan köras på E85, dock får du fortfarande inte den lägre skatten. Och visst är det onekligen krångligt att göra i efterhand!
På tal om milkostnad är det däremot inte alls självklart att en bil med mindre motor drar mindre soppa mer än möjligtvis i stadstrafik.
Citat:
Ursprungligen postat av
provocative77
Jag kanske är ute o cyklar.
Men den du länkar till är dyrare ägande på då det inte är en Biopower. Ja, jag vet att spritbilar har dåligt rykte. Men när det gäller Saab så får man förutom lite mer sprut i bilen även en klart mätbar sänkning på milkostnaden på E85. Vad gäller skillnaden mellan Vector o Linear är inte den värd att betala för enl mig. Det är bara några få detaljer som man ändå inte saknar utan mest är något som höjer priset hos en handlare.
Såg det nu, och du är helt klart inne på något vad gäller biopowern!
Vad gäller paketet så är det såklart en smaksak. Jag tycker stolarna, stereon, lite smidiga saker som lastnät etc och det andra man får på Vector är värt den ofta lilla ökning i pris (de flesta är ändå Vector vad jag har sett).