Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-27, 12:50
Medlem
Mr.Horses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Horse
http://www.blocket.se/vasternorrland/Subaru_Impreza_2_0_GL_55741143.htm?ca=4&w=2

Bra pris, eller?
Annonsen försvann efter bara några timmar, det var alltså ett bra pris.
Citera
2014-08-27, 14:49
Medlem
Krukväxts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Om Saabs värdeminskning tvistar de lärde, och samtidigt som den är värd ganska lite när du säljer den kostar den ju mindre i inköp än motsvarande Volvo tex. Nu är jag lite partisk, men du är helt klart inne på rätt spår här!

Bilen du länkar är i mina ögon ganska överprisad (minst sagt) med tanke på milen, årsmodellen och att det de fakto är snikmodellen Linear (tråkigare interiör, stolar, ratt, minsta motorn...). Leta gärna efter en med Vector-paketet, det tycker jag är lagom så att säga (med största paketet Aero medföljer normalt sett en betydligt större motor).

9-5 eller 9-3 beror ju på dina behov av plats. Det skiljer ganska mycket invändigt framförallt, och åker ni ofta många kan nog en 9-5 vara en bra idé. De ligger dessutom generellt sett lägre i pris än 9-3.
Om inte 9-5 kostar mer vill jag nog hellre ha en sådan. Kommer inte skjutsa folk för jämnan men när det väl händer är det en fördel om de i baksätet inte behöver trängas.

Känns som man får lite mer här:
http://www.blocket.se/helsingborg/Saab_9_5_2_3T_SPORTCOMBI_VECTOR_FINT_SKICK_5572895 0.htm?ca=23&w=2

Jag är lite orolig för lädersätena. Hört flera vänner som klagar över helläder att det vore för obekvämt temperaturmässigt. Vad har ni andra för tankar kring det?
Citera
2014-08-27, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krukväxt
Om inte 9-5 kostar mer vill jag nog hellre ha en sådan. Kommer inte skjutsa folk för jämnan men när det väl händer är det en fördel om de i baksätet inte behöver trängas.

Känns som man får lite mer här:
http://www.blocket.se/helsingborg/Saab_9_5_2_3T_SPORTCOMBI_VECTOR_FINT_SKICK_5572895 0.htm?ca=23&w=2

Jag är lite orolig för lädersätena. Hört flera vänner som klagar över helläder att det vore för obekvämt temperaturmässigt. Vad har ni andra för tankar kring det?

Den enda egentliga nackdelen jag ser med 9-5 är att den har något sämre vägegenskaper än 9-3an till följd av att den är mer byggd för komfort. Men som familjebil är den väl egentligen det enda alternativet å andra sidan. Förbrukningen är likvärdig, något högre i stan för 9-5an pga mer bil möjligtvis. 2.3t motorn som den har var mer eller mindre standard av en anledning, den är både pigg och ändå förvånansvärt snål. Skulle absolut ta den över en 2.0t.

Den ser ju betydligt bättre ut! Angående skinn, så har saab i regel halvskinn i sina bilar. Det get fördelarna med skinn i termer av slitstyrka och i viss mån lätt att göra rent men är skönt att sitta i. Lite kul är att många 9-5 har en inbyggd fläkt i stolarna för att slippa den där klibbiga känslan, jag vet inte om det sitter i alla med helskinn dock.

Edit: Ett tips om du ska köpa Saab är att regga dig på http://forum.saabturboclub.com/forum.php och fråga om mer specifika köpråd.
Citera
2014-08-27, 18:09
Medlem
Krukväxts avatar
Citat:
Den enda egentliga nackdelen jag ser med 9-5 är att den har något sämre vägegenskaper än 9-3an till följd av att den är mer byggd för komfort. Men som familjebil är den väl egentligen det enda alternativet å andra sidan. Förbrukningen är likvärdig, något högre i stan för 9-5an pga mer bil möjligtvis. 2.3t motorn som den har var mer eller mindre standard av en anledning, den är både pigg och ändå förvånansvärt snål. Skulle absolut ta den över en 2.0t.

Den ser ju betydligt bättre ut! Angående skinn, så har saab i regel halvskinn i sina bilar. Det get fördelarna med skinn i termer av slitstyrka och i viss mån lätt att göra rent men är skönt att sitta i. Lite kul är att många 9-5 har en inbyggd fläkt i stolarna för att slippa den där klibbiga känslan, jag vet inte om det sitter i alla med helskinn dock.

Edit: Ett tips om du ska köpa Saab är att regga dig på http://forum.saabturboclub.com/forum.php och fråga om mer specifika köpråd.
Menade du kalvskin? För denna har ju inte halvskin, det har jag en bra uppfattning om hur det är. Dessa helklädda läderstolarna är jag mer undrande om.

Jag har faktiskt redan reggat mig där, dock får jag mer feedback härifrån, vilket på ett sätt är lite synd då de nog vet mer om Saab i sig.
Citera
2014-08-27, 19:01
Medlem
beastlyys avatar
Vad tros? http://www.blocket.se/kristianstad/SEAT_Ibiza_1_6_STYLE_55091499.htm?ca=16&w=3
Citera
2014-08-27, 19:56
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reliza
Skulle behöva hjälp med att värdera en bil jag är sugen på: http://www.blocket.se/orebro/Audi_A4_2_0_TDI_170hk_Xenon_Sport_Svensksald_55477 825.htm?ca=8&w=3
Vad kan man tänkas pruta denna till? Bilpriser.se säger ca 105k hos bilhandlare samt 87-95k privat? Då känns ju 128k dyrt, men samtidigt är det så priset ligger på samtliga liknade bilar? Vad tycker ni mer kunniga?

Link till Bilpriser:

Bilhandlare bedriver ingen välgörenhet. De kommer att försöka sälja denna bil med kanske 8k prut dvs 120k och väntar tills någon hugger på det. Om ej så kommer de snart att sänka till mer rimlig nivå. Men du får räkna med att den måste stå i minst tre månader i bilhallen innan de kan tänka sig mer prut.

Priserna på blocket får man ta med en nypa salt. Har annonsen stått längre än en vecka så är priset i regel för högt. En bil som är korrekt prissatt säljs inom en vecka.
Citera
2014-08-27, 20:13
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Bilhandlare bedriver ingen välgörenhet. De kommer att försöka sälja denna bil med kanske 8k prut dvs 120k och väntar tills någon hugger på det. Om ej så kommer de snart att sänka till mer rimlig nivå. Men du får räkna med att den måste stå i minst tre månader i bilhallen innan de kan tänka sig mer prut.

Priserna på blocket får man ta med en nypa salt. Har annonsen stått längre än en vecka så är priset i regel för högt. En bil som är korrekt prissatt säljs inom en vecka.

Hur tillförlitligt är bilpriser.se? Även om man ställer in den exakta modellen, med exakta miltal så är prisen på blocket ca 10k högre än vad bilpris.se uppger. Oavsett om det rör sig om en privatperson eller handlare.
Citera
2014-08-27, 20:59
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Hur tillförlitligt är bilpriser.se? Även om man ställer in den exakta modellen, med exakta miltal så är prisen på blocket ca 10k högre än vad bilpris.se uppger. Oavsett om det rör sig om en privatperson eller handlare.
Nja, men man får i alla fall ett hum om priset, bästa och enda fungerande sättet är att jämföra på blocket för att få fram rätt värde. Går absolut inte använda en sån sida för att bestämma värdet.

Vissa bilar värderas långt under medan andra långt över det egentliga marknadsvärdet.

Här är en del saker som påverkar värdet som jag nu snabbt kommer på:
-Utrustning
-Skick såsom rost/skavanker/anmärkningar
-Antal ägare
-Besiktad
-Service
-Popularitet
-Årstid
-Svensksåld/Import
-Annonsens kvalité, är i regel A och O och går att göra mycket extra vinst på.
etc..

Därför är det viktigt att man är grym på vad olika detaljer är värt och det lär man sig endast via erfarenhet.

Bilfirmor är egentligen inte duktiga på att göra vinster på bilar, de tjänar på folket som dumt nog byter in sina bilar till knappt halva värdet. Sett mååånga bilar som legat ute över 6mån vilket är helt åt helvete så idiotiskt då bilarna varje dag sjunker i värde/popularitet och gör de än svårare att kränga.

Som Megaforce skrev ska man sikta på max 1-2v och har man inte fått den såld är det bara att radera annonsen, vänta en vecka och lägga ut på nytt. Undantag om det gäller samlarbilar å så. Det är också dumt att endast ändra priset så folk ser att priset är sänkt, det lockar alibaba och halva priset kompisarna..

Varför det är bortkastat att ha annonsen ute längre än så är bl a:
-Potentiella köpare anar problem med bilen.
-Signalerar att bilen är för dyr då ingen nappat.

Nu blev det lite allmänna tips på köpet till er som köper/säljer bil begagnat
Citera
2014-08-27, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krukväxt
Menade du kalvskin? För denna har ju inte halvskin, det har jag en bra uppfattning om hur det är. Dessa helklädda läderstolarna är jag mer undrande om.

Jag har faktiskt redan reggat mig där, dock får jag mer feedback härifrån, vilket på ett sätt är lite synd då de nog vet mer om Saab i sig.

Nej halvskinn, dvs 50/50 tyg/läder. Såg att inte denna var det, men min poäng är att det tycks nästan vanligare än helläder eller heltyg i Saab och det är alltså betydligt lättare att se till att den har det än helläder.

Jag tycker att jag fick bra hjälp där, men det kanske iof beror på att det var 9-3 Aero jag frågade om. Tyvärr tycker de väl bättre om att diskutera sådana än rena familjekombis.

Anyway, det känns som sagt som att du är inne på rätt spår! Personligen skulle jag säga att du kan gå ner nån årsmodell, från 04 är helt okej att köpa 9-5. Innan dess hade man problem med sk oil sludge som lett till många motorras. 06 kom faceliften med kromade lister runt ljusen bla.

http://www.blocket.se/lund/Saab_9_5_2_3t_Sportkombi_Vector_55653037.htm?ca=23 &w=2
Något lägre pris, ett år äldre men lägre mil. Ingen stor service på 4k mil vad jag vet (dubbelkolla intervallen på 9-5). Halvläder, rätt utrustningspaket och motor. Denna skulle jag kolla på direkt, sett till tidigare annonsen verkar den inom räckhåll dessutom?
Citera
2014-08-27, 23:48
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89

Håller med dig till 100%, tänkte bara göra en liten komplettering när det gäller ägare. Där spelar naturligtvis antal ägare en stor roll precis som du skriver men även VEM som ägt den spelar roll när det gäller värdet. Vissa vill inte köpa bil av Hassan i Husby och vissa vill inte köpa bil av 19-åriga Conny i Torshälla etc.
Citera
2014-08-28, 09:01
Medlem
Krukväxts avatar
Citat:
Anyway, det känns som sagt som att du är inne på rätt spår! Personligen skulle jag säga att du kan gå ner nån årsmodell, från 04 är helt okej att köpa 9-5. Innan dess hade man problem med sk oil sludge som lett till många motorras. 06 kom faceliften med kromade lister runt ljusen bla.

http://www.blocket.se/lund/Saab_9_5_2_3t_Sportkombi_Vector_55653037.htm?ca=23 &w=2
Något lägre pris, ett år äldre men lägre mil. Ingen stor service på 4k mil vad jag vet (dubbelkolla intervallen på 9-5). Halvläder, rätt utrustningspaket och motor. Denna skulle jag kolla på direkt, sett till tidigare annonsen verkar den inom räckhåll dessutom?
Usch, ja det verkar ju vara ett bättre köp på pappret. Anledningen till att jag vill ha en -07:a är att de har AUX-ingång. Frågan är vad det är värt, såklart. Jag kommer köra allt från mobilen, GPS och musik, så det är viktigt. Utan AUX och jag kommer inte kunna lyssna på annat än radio (CD-skivor är för osmidigt) och jag planerar ju ha bilen ett bra tag. Visst, nu får jag kanske tipset om att montera in AUX i efterhand, men så länge det inte finns en firma i malmöregionen som erbjuder detta för en mindre peng, är jag inte pepp. Tack för tipsen!

Edit: den var inte Biopower heller, såg jag nu. Blir lite för dyra mil då jag ju först var ute efter 1,6 liters -bilar. Det är etanolen som väger upp de stora motorerna hos Saab, känner jag.
Senast redigerad av Krukväxt 2014-08-28 kl. 09:06.
Citera
2014-08-28, 09:08
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Nej halvskinn, dvs 50/50 tyg/läder. Såg att inte denna var det, men min poäng är att det tycks nästan vanligare än helläder eller heltyg i Saab och det är alltså betydligt lättare att se till att den har det än helläder.

Jag tycker att jag fick bra hjälp där, men det kanske iof beror på att det var 9-3 Aero jag frågade om. Tyvärr tycker de väl bättre om att diskutera sådana än rena familjekombis.

Jag kanske är ute o cyklar.
Men den du länkar till är dyrare ägande på då det inte är en Biopower. Ja, jag vet att spritbilar har dåligt rykte. Men när det gäller Saab så får man förutom lite mer sprut i bilen även en klart mätbar sänkning på milkostnaden på E85. Vad gäller skillnaden mellan Vector o Linear är inte den värd att betala för enl mig. Det är bara några få detaljer som man ändå inte saknar utan mest är något som höjer priset hos en handlare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in